حمیدالله فاروقی:

صدها فارغ‌التحصیل دانشگاه مشهد در افغانستان مشغول خدمتند

وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان و رئیس دانشگاه کابل، گفت: دانشگاه فردوسی مشهد زمینه تحصیل محصلین افغانستان را فراهم و امروز صدها دانش‌آموخته این دانشگاه در وظایف مختلفی در داخل افغانستان مشغول خدمت به مردم کشورشان هستند.

حمیدالله فاروقی: صدها فارغ‌التحصیل دانشگاه مشهد در افغانستان مشغول خدمت هستندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حمید الله فاروقی وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان و رئیس دانشگاه کابل در پیامی ضمن قدرانی از برگزاری جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: دانشگاه فردوسی مشهد از دانشگاه‌های ممتاز ایران است که زمینه تحصیل محصلین افغانستان فراهم و امروز صدها دانش آموختگان آن دانشگاه در وظایف مختلفی در داخل افغانستان مشغول خدمت به مردم کشورشان هستند.

وی ضمن خرسندی از برگزاری این جشنواره،  افزود: خوشحالم از اینکه دانشگاه فردوسی منادی صلح و دوستی و افزایش شناخت متقابل بین ملل مختلف شده است، همان مساله‌ای که حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز منادی آن بوده است آنجا که می‌گوید همه ز آشتی کام مردم رواست- که نابود باد آن که او جنگ خواست.

وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان افزود: از راه‌های گسترش شناخت ملل مختلف از یکدیگر که پیامد مهم آن تقویت صلح و دوستی در بین آنها است، گسترش روابط فرهنگی و آکادمیک است و این مساله به خصوص بین 2 کشور دوست و برادر، افغانستان و ایران، از اهمیت فوق ‌لعاده برخوردار است.

فارغی گفت: به عنوان وزیر مشاور ریاست جمهوری افغانستان در امور تحصیلات عالی و نیز ریاست دانشگاه دانشگاه کابل، از تمامی تلاش‌هایی که مقامات  ایران در راستای آموزش و حمایت از تحصیلات عالی افغانستان انجام داده اند تقدیر و تشکر می‌نمایم و امیدوارم که این حمایت‌ها در جهت غنامندی بیشتر نظام تحصیلات عالی افغانستان ادامه پیدا کند.

«محمد کافی» رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این پیام با تشکر از توجه و محبت وزیر مشاور رئیس جمهوری افغانستان در امور تحصیلات عالی گفت: مشترکات و تعلقات فرهنگی، زبانی، نژادی و تاریخی کشور  ایران و افغانستان به اندازه‌ای است که به سختی می‌توان میان آن مرزی قائل شد.

کافی افزود: زبان علم، زبان مشترک همه ملت‌های جهان است و ما دانشگاهیان می‌بایست نویدبخش صلح و دوستی در بین ملت‌های جهان باشیم و دانشگاه ها باید در پرتو همکاری‌های صمیمانه علمی، آموزشی و فرهنگی امید با هم بودن و برای هم بودن را در جهان زنده نگهدارند و این جز با نگاه مشترک به آینده و همدلی و تاکید بر نقاط مشترک انسانی محقق نخواهد شد.

وی گفت: دانشگاه فردوسی مشهد دانشجویان افغانستانی را همانند فرزندان خود عزیز و تلاش برای خرسندی و شادابی آنان در محیطی کاملا علمی و ادبی را افتخار خود می‌دانیم و امید است با گسترش روابط علمی بین دانشگاه‌ها، مسیر روشنی برای توسعه روابط در دیگر عرصه‌ها و در نهایت توسعه صلح و امنیت و دوستی در جهان ایجاد و تداوم یابد.

سومین جشنواره فرهنگ ملل در چهار بخش علمی بین‌المللی، کارگاه و جشنواره غذای ملل، نمایشگاه فرهنگ ملل و مسابقات ورزشی از 28 فروردین/ حمل مدت سه روز با حضور یک‌هزار و 500 دانشجوی خارجی از 21 کشور جهان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد نوشت: این جشنواره امسال در چهارچوب برنامه‌های فرهنگی اجتماعی رویداد مشهد 2017 طراحی و اجرا شد.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار