احتمال موافقت روسیه با فروش سامانه موشکی «اس 400» به ترکیه

روزنامه الحیات از احتمال توافق روسیه و ترکیه بر سر قرارداد فروش سامانه موشکی پیشرفته روسی «اس 400» به آنکارا خبر داد.

احتمال موافقت روسیه با فروش سامانه موشکی «اس 400» به ترکیه
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات، رائد جبر، مقاله نویس این روزنامه در یادداشتی نوشت: مسکو و آنکارا به سمت محدود کردن اختلافات خود در زمینه سوریه گام برداشته اند، به طوری که کاخ کرملین از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به روسیه در سوم و چهارم ماه «مه» آینده سخن به میان آورده است،  در حالی که این سفر از پیش تعیین شده نبود. این در حالی است که همزمان ترکیه از توافقی قریب الوقوع با روسیه در زمینه تحویل گرفتن سامانه موشکی پیشرفته روسی از نوع «اس 400» پرده برداشته است.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود در شهر سوچی از شهرهای ساحلی دریای سیاه، در زمینه اوضاع سوریه بحث و گفتگو خواهد کرد.

این در حالی است که سفر اردوغان در دستور کار پوتین قرار نداشت، از این‌رو تحلیلگران بر این باورند که هدف از این سفر کاهش اختلافات بین دو کشور است، اختلافاتی که به ویژه اخیرا در زمینه موضع تایید کننده ترکیه درباره حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه به وجود آمده است.

شایان ذکر است پوتین و اردوغان در ماه گذشته مذاکرات همه جانبه ای را در مسکو انجام دادند که نتیجه آن نیز عادی سازی کامل روابط بین دو کشور بود. همانطور که رئیس جمهور روسیه گفت این دو کشور تلاش می کنند به شراکت و همکاری واقعی دست یابند.

اما اختلافات فورا پس از متمرکز شدن نیروهای روسیه در شهرک عفرین سوریه برجسته تر شد به طوری که آنکارا کاردار روسیه را فراخواند تا مراتب اعتراض خود را در زمینه کشته شدن سرباز ترکیه ای در مرزهای سوریه به مسکو اعلام کند. این اقدام آنکارا برای مسکو خوشایند نبود. برخی جریان‌های روسی نیز ترکیه را متهم کردند که بطور عمد نشست اخیر در آستانه پایتخت قزاقستان را با چالش روبرو ساخته است، زیرا آنکارا درخواست‌هایی را که برای تاثیر گذاشتن بر مخالفان مسلح سوری از آن شده بود، نادیده گرفت. این در حالی است که مخالفان مسلح سوری مذاکرات را تحریم کرده بودند.

اختلافات بین روسیه و ترکیه دامنگیر مسائلی در تجارت و بازرگانی نیز شد زیرا روسیه تلاش کرد محدودیت‌هایی  که بر واردات مواد غذایی ترکیه اعمال کرده بود، برداشته نشود  و در مقابل آنکارا نیز واردات گندم روسیه را ممنوع کرد.

این در حالی است که فكری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد : مسکو و آنکارا به مرحله پایانی مذاکرات خود در زمینه تحویل سامانه موشکی «اس 400» روسیه به ارتش ترکیه رسیده اند. وی افزود: «هر دو طرف به پایان توافق نزدیک شده اند، اما این بدان معنی نیست که فردا این توافقنامه به امضا برسد. تركیه به سیستم دفاعی هوایی پیشرفته نیاز مبرم دارد.»

گفتنی است ماه گذشته که احتمال تحویل سامانه موشکی پیشرفته «اس 400» به ترکیه رسانه ای شد در میان مقامات نظامی روسی اختلافاتی در این زمینه پدید آمد  به طوری که خبرگزاری رسمی روسیه «نووستی» از دودستگی ایجاد شده بین تاییدکنندگان و مخالفان  نزدیکی روابط بین ترکیه و روسیه خبر داد و اعلام کرد: مخالفان این روابط می گویند فروش سامانه موشکی «اس 400» به ترکیه - که کشوری هم پیمان با ائتلاف دشمن روسیه است - اقدامی است که پیامدهای آن نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
در صورت این اتفاق من شکی نخواهم داشت که روسیه احمق ترین دول دنیا است.
آخرین اخبار