آمریکا و روسیه گروه حل اختلاف تشکیل می دهند

آمریکا و روسیه توافق کردند در نخستین گام برای حل اختلاف ها یک کمیته کاری تخصصی در این زمینه تشکیل دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمریکا و روسیه که در سردترین دوره روابط سیاسی، اقتصادی و بین المللی از سال 1991 تاکنون بسر می برند، توافق کردند در نخستین گام برای حل اختلاف ها یک کمیته کاری تخصصی در این زمینه تشکیل دهند.

این توافق پس از مذاکره تلفنی شامگاه جمعه سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا اعلام شد.

بنا به اعلام پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه در این مذاکره که بنا به خواسته طرف آمریکایی انجام گرفت، وزیر امور خارجه روسیه از مخالفت با اعزام بازرسان به پایگاه الشعیرات و شهر خان شیخون سوریه برای بررسی واقعه شیمیایی اخیر و رای منفی واشنگتن به پیشنهاد مشترک مسکو و تهران در این مورد در سازمان منع تسلیحات شیمیایی انتقاد و ابراز تاسف کرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین دافزود: لاوروف و تیلرسون موافقت کردند موضوع انجام تحقیقات در باره حادثه خان شیخون تحت نظارت سازمان منع تنسلیحات شیمیایی دوباره بررسی شود.

فرودین ماه منابع وابسته به گروههای مسلح ضدسوری از وقوع حمله شیمیایی در شهر خان شیخون واقع در جنوب استان ادلب خبر دادند و بدون ارائه دلیل و مدرکی، سوریه را متهم به پرتاب بمب شیمیایی کردند.

رسانه ها به استناد منابع خبری ضددولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کردند.

دمشق نیز با رد این ادعا، ضمن اشاره به نابودی تمامی جنگ افزارهای شیمیایی خود بنا به تائید کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، این اقدام را دسیسه جویی برای انجام حمله خارجی به سوریه خواند و همراه روسیه و ایران خواستار انجام کارشناسی دقیق و بی طرفانه شد.

پس از موضوع سوریه، در ادامه تماس تلفنی نیز برخی موضوعات دوجانبه مطرح و بررسی شد و لاوروف از تیلرسون خواست، آمریکا اقدام لازم را برای واگذاری اماکن دیپلماتیک روسیه که اواخر دوره اوباما در چارچوب اجرای سیاست های ضدروسی واشنگتن تعطیل شده بود، بازگردانده شود.

دو طرف همچنین موافقت کردند که در آینده نزدیک گروه کاری در سطح معاونین وزرای خارجه دو کشور برای یافتن راه حل مسائل مورد اختلاف دو کشور فعالیت خود را آغاز کند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار