برنامه وزارت بهداشت برای کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های نابهنگام

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ما اکنون درصدد هستم که با شناسایی افراد در معرض خطر بتوانیم طی ۱۰ سال آینده ۲۵ درصد از مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیر واگیر را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش تغذیه سالم سفیران سلامت که صبح امروز در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، بیان کرد: هفته سلامت فرصتی است که در مورد عوامل خطری که سلامت خود، خانواده، دوستان، آشنایان و هموطنان ما را به خطر می‌اندازد بحث کنیم. 
 
وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی به وظیفه آموزشی، پژوهشی و خدمات بهداشتی و درمانی را به عهده دارد. 
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: من بیش از ۳۰ سال است که از نمکدان استفاده نکرده‌ام و اگر فرصت کنم حتما روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی می‌کنم، افراد باید روزانه ۱۰ هزار قدم راه بروند تا پس از افزایش ضربان قلب، تعریق کنند. 
 
سیاری تاکید کرد: بیماری‌های مانند سکته زودرس قلبی، مغزی، سرطان، دیابت، افسردگی و بیماری‌های مزمن تنفسی ریشه در تغذیه ناسالم و کم تحرکی دارد، میزان مصرف روزانه نمک در افرادی زیر ۵ سال ۵ گرم است که در اشخاص بالای ۵ سال باید این میزان به ۳ گرم کاهش پیدا کند. 

وی تصریح کرد: همچنین سرانه مصرف روغن در کشور ما ۴۶ گرم است روغن مصرفی باید مایع بوده، اسید چرب ترانس نداشته باشد و اسید چرب اشباع آن حداقل ۱۰ درصد باشد میزان مجاز روغن حدود ۳۵ گرم محسوب می‌شود. 
 
سیاری افزود: اشخاص باید روزانه ۲۵ گرم قند مصرف کنند اما افرادی که به طور روزانه یک قوطی نوشابه مصرف می‌کنند، در یک سال حدود هفت کیلوگرم افزایش وزن پیدا می کنند و بررسی ها در مدارس کشور نشان داده با حذف نوشابه علاوه بر افزایش وزن، فشار خون و دیگر بیماری‌های مزمن کودکان نیز کنترل شد. 
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه درصدد هستیم خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی را از طریق سفیران سلامت به خانه مردم ببریم، اظهار داشت: در طرح تحول سلامت برای هر خانوار یک سفیر سلامت پیش بینی شده و تا به امروز حدود 2 میلیون و ۵۰۰ هزار سفیر سلامت داریم که از طریق آنها کارشناس مراقب سلامت و روان را پرورش دادیم. 
 
وی عنوان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه سلامت، خطرسنجی مهمترین عوامل بیماری های فشار خون، دیابت و افزایش چربی خون مانند مصرف دخانیات، الکل، غذای ناسالم، کم تحرکی و بیماری‌های است که عامل مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود. 

سیاری تصریح کرد: ۱۰ درصد از مردم ایران دیابتی بوده یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و ۱۵ میلیون نفر از ایرانی‌ها با چربی خون بالا مواجه هستند که زمینه ساز سکته قلبی و مغزی است. 

وی افزود: ما در گذشته نگران کوتاهی قد و کمبود وزن کودکان بودیم ولی اکنون ۲۰ درصد از کودکان از اضافه وزن رنج می‌برند و امیدواریم در ۱۰ سال آینده بتوانیم ۲۵ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را کاهش دهیم که این امر نیازمند شناسایی اشخاص در معرض خطر است. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: در سال ۱۳۶۰ روزانه یک نوزاد به علت کزاز نوزادی در بیمارستان‌ها بستری می‌شد که سالی ۱۰ هزار نوزاد به علت ابتلا به کزاز جان خود را از دست می‌دادند و در حدود یک ماه حدود ۳۰ کودک با اپیدمی سرخک از بین می‌رفتند. 

وی افزود: در ایران حدود ۱۷ سال است که موردی از ابتلا به فلج اطفال گزارش نشده و در مورد بیماری وبا نیز در سال ۹۴ موردی از ابتلا به این بیماری را نداشتیم. 
 
سیاری یادآور شد: ما اکنون باید تلاش کنیم که مرگ و میر را به واسطه بیماری‌های مزمن کاهش دهیم تا به نجات افراد از مرگ کمک کنیم. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار