حل بحران کمبود دارویى با صرفه جویى ٢ هزار میلیاردى/ یک قوطى شیرخشک بیماران متابولیک یک میلیون هزینه دارد

رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به حل بحران دارویی در کشور گفت: یک قوطى شیرخشک بیماران متابولیک یک میلیون هزینه دارد.

حل بحران کمبود دارویى با صرفه جویى ٢ هزار میلیاردى/  یک قوطى شیرخشک بیماران متابولیک یک میلیون هزینه دارد
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در مراسم رونمایى از سامانه برنامه ریزى تامین تا تحویل فرآورده‌هاى ویژه متابولیک و شیرخشک‌هاى رژیمى با بیان اینکه در روزشمار هفته سلامت امروز به برنامه هاى سازمان غذا و دارو اختصاص یافته است، با تسلیت شهادت امام کاظم(ع) اظهار داشت: ادب، احترام و کرامت انسانى مخصوص مکتب اهل بیت است و ما باید میراث‎دار آن باشیم؛ برنامه امروز ما تکریم انسان‌هایى بود که بر اساس قضا و قدر الهى گرفتار بیمارى به نام متابولیک شدند و بیشتر آن‌ها کودک بوده و خودشان در ایجاد آن نقش نداشتند.

وى ادامه داد: امروز خوشحالیم که بگوییم کلیه اقدامات لازم براى بیماران متابولیک نسخه پیچى، ارسال و تحویل فرآورده‌هاى مورد نیاز به صورت الکترونیک انجام مى‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: رونمایى و ارائه دستاوردهاى غذا و دارو زمانى انجام مى‌شود که کار به مرحله نهایی رسیده و اجرایی شده باشد و خدمت مورد نظر به مردم ارائه گردد، اکنون در روز رونمایی از سامانه حامى بر این اساس هزار نسخه الکترونیک از فرآورده‌هاى مورد نیاز بیماران متابولیک ثبت شده است.

دیناروند با بیان اینکه به غذاى مورد نیاز بیماران متابولیک شیرخشک گفته مى شود، افزود: یک قوطى شیرخشک بیماران متابولیک یک میلیون هزینه دارد و ما توانستیم این قوطى شیرخشک را به سهولت در اختیار بیماران قرار دهیم.

وی با بیان اینکه این سامانه به نوعی صرفه جویی در هزینه‌ها محسوب می‌شود، گفت: تاکنون قریب به ٨ بیمار در سامانه حامى ثبت شده‌اند و هر بیمار جدید هم به طور مداوم به سامانه اضافه می‌شود. 

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اظهار نظر مثبت سازمان بهداشت جهانى در رابطه با تحويل دارو و فرآورده هاى مورد نياز به بيماران در درب منزل در قالب سامانه حامى گفت: باید بدانیم که این کار در دنیا بی‌نظیر است، به طوری که با توجه به صحبت‌هایی که با سازمان بهداشت جهانی داشته‌ایم، این اقدام و این نحوه ارائه خدمت به بیماران برای اولین بار به این شکل انجام می‌گیرد. البته در این زمینه یکی از تلاش‌هایی که انجام دادیم این بود که پرداختى از جیب مردم و هزینه‌های نظام سلامت نيز کاهش یابد.

وی ادامه داد: برای ارائه گزارش به مردم و پاسخ به برخی منتقدان بى انصاف می‌گویم که ما نه تنها هزینه‌های مردم، بلکه هزینه‌های دولت را هم در حوزه سلامت کاهش دادیم. در حوزه دارو وارداتمان نسبت به دولت قبل 500 میلیون دلار کاهش پيدا كرده و این اتفاق برای اولین بار است که رخ داده به این مفهوم که نزدیک به ٢ هزار میلیارد تومان صرفه جویی از مسیر واردات دارو انجام داده‌ایم، اين در حالى است كه ٣٠ سال واردات دارو سير صعودى داشته و ما آن را كاهش داديم.   

دیناروند تصريح كرد: از طرفی به طور همزمان بحران و کمبودهای دارویی را حل کردیم به طوری که اکنون خبری از کمبود صدها قلم دارو نیست همچنین در حوزه یارانه دارو باید توجه کرد که یارانه دارو در بودجه سال آخر دولت قبل، با توجه به بحران دارویی که وجود داشت ٢ هزار و ٤٤٠ میلیارد تومان بود اما در سال آخر دولت یازدهم علی رغم افزایش نرخ ارز، صرفه جویی 15 درصدی را در یارانه دارو داشتیم؛ به عبارت دیگر ضمن توسعه خدمات دارویی و افزایش رضایت بیماران در این حوزه، 340 میلیارد تومان كاهش نياز دارويى را شاهد بوده‌ایم.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه چهار سال پيش مردم براى تهيه شير خشك معمولى مشكل داشتند، گفت: اکنون بیماران متابولیک هیچ مشکلی در زمینه دسترسی به شیرخشک‌های رژیمی ندارند، در عین حال باید توجه داشت که ما در سال 95 صرفه جویی 25 درصدی را در هزینه واردات شیرخشک‌های متابولیک تجربه کرده‌ایم. این در حالی است که در هشت ماهه دولت قبلی 20 میلیون يورو واردات شیر خشک را مشاهده کردیم.

وى اضافه کرد: در این دولت حتی یک دلار هم خرج واردات شیرخشک یارانه‌ای نشده است و به همین دلیل نیازمان به یارانه دارویی کاهشی بوده و از طرفی با وجود اينكه دسترسی بیماران افزایش یافته اما هزينه هايى كه براى اين افزايش كرديم، هر سال نسبت به سال قبل كاهش پيدا كرده است.

دیناروند با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی و داروهای وارداتی با صرفه جویی 25 درصدی مواجه شدیم، عنوان کرد: اين صرفه جويى ها را در شیرخشک‌های متابولیک نيز انجام دادیم و با حذف انحصارهایی که وجود داشت و اتخاذ سياست هاى رقابتى قيمت اين شيرخشك ها کاهش یافته و خیال بیماران راحت‌تر شده است. حال باید بگویم که چه بی انصاف هستند کسانی که با ارائه آمار غلط می‌خواهند رضایت مردم را به تلخ کامی بدل کنند.

دیناروند ادامه داد: امروز ما از کارآفرینان تولید کالاهای حوزه سلامت تقدیر می‌کنیم تا نشان دهیم که سیاست وزارت بهداشت در چهار سال گذشته در خدمت توسعه توانمندی‌های ملی، اقتصاد مقاومتی، رشد اشتغال، حمایت از تولید داخل و به ویژه حمایت از تولید دانش بنیان بوده است.

وى یادآور شد: البته درست است که وظیفه سازمان غذا و دارو تضمین سلامت کالاهای سلامت محور بوده و ما هیچگاه در دفاع از سلامت مردم کوتاه نیامده‌ایم، اما حمایتمان از شرکت‌های تولیدکننده نشان می‌دهد که وزارت بهداشت در حوزه اقتصاد مقاومتی و عمل به منویات مقام معظم رهبری برنامه‌های کمک کننده‌ای داشته است و حتما این کار را ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار