کرمان؛

43 میلیون متر مکعب کاهش مصرف آب در جنوب کرمان

رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: 43میلیون مترمکعب مصرف آب را کاهش دادیم که نتیجه کم کردن سطح زیرکشت بود.

43 میلیون متر مکعب کاهش مصرف آب در جنوب کرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ سیدیعقوب موسوی رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان در جلسه همیاران آب استان با ارائه گزارشی از حوزه جنوب کرمان در طرح همیاران آب گفت: کشت کلزا در جنوب کرمان طی چند سال اخیر به1650هکتاررسیده است.

وی تصریح کرد: سطح زیرکشت جنوب استان را6 هزار هکتار کاهش دادیم و در تولید هندوانه کمترین مصرف آب خاورمیانه را با آبیاری جدید داریم ضمن اینکه این محصول در زمستان کاشته می شود که از اب باران نیز استفاده می شود.

وی تاکید کرد: تاکنون 20هزار تن گندم در جنوب کرمان خریداری شده که تا پایان فصل خرید به 160هزارتن خواهیم رسید.

موسوی با اشاره به اینکه درجذب تسهیلات کشاورزی جنوب کرمان رتبه اول کشور است افزود: 43میلیون مترمکعب مصرف آب را کاهش دادیم که این مسئله نتیجه  به دلیل کم کردن 6تا7هزار هکتار سطح زیرکشت بود.

وی از تغییر زمان کشت ها به زمستان پاییز خبرداد وگفت: از سال قبل کلزا و گندم را با آبیاری تیپ آبیاری کردیم  که در کشور اقدامی بی نظیر است.

موسوی از صرفه جویی 29میلیون ریالی در مصرف بذر خبرداد و گفت: افزایش تولید بذرگندم 7850میلیون ریال بوده است و 7250هکتار اراضی محصولات استراتژیک ما با آبیاری تحت فشارانجام شده است.

وی ازسبزی جات روی گوجه و بادمجان برای اولین بار در ایران درجنوب کرمان خبرداد و اظهار کرد:در میوه ها ودانه هایی چون ارزن رقم باستان و دم روباهی، هویج سیاه و بنفش، کاهو وکلم، ذرت شیرین، آفتابگردان وکدو آجیلی اجرای طرح های مزرعه الگویی را در جنوب کرمان داشتیم.
 
معاون جهاد کشاورزی شمال کرمان نیز دراین جلسه گفت:درکنار 90میلیارد تومان اعتبارات ملی 13ونیم میلیارد اسناد خزانه اسلامی است که به زودی در اختیار کشاورزان قرار گرفته وبخشی از بدهی ما تسویه می شود.

کهنوجی افزود: ازسال 92تاکنون حدود 25هزار هکتار آبیاری تحت فشاردر شمال استان و 15هزار هکتار در جنوب استان انجام شده که معادل تمام سالهای بعد از انقلاب است.
 
وی ازایجاد آبیاری های نوین برای اراضی خرده مالکی خبرداد وگفت: آبیاری قطره ای زیرسطحی رادر کرمان داریم که بیشترین سطح این نوع آبیاری 5هزار هکتار در سیرجان است که در هیچ کجای دنیا چنین آماری نداریم.

کهنوجی خاطرنشان کرد: درکشت های کم آب نیز در شمال استان گل محمدی را در سه سال اخیر 900هکتار افزایش سطح زیرکشت دادیم که این میزان به 2هزار هکتار قبلی افزوده شد وجاههایی که گندم برای کشاورز مقرون به صرفه نبود گل محمدی جایگزین شد.

وی تاکید کرد: در سه سال گذشته 43هزار هکتار برای به زراعی انجام شده است.
 
مدیرعامل آب منطقه ای استان نیز با ارائه گزارشی از پهنه جازموریان برخی شبهات درخصوص این پهنه آبی را برطرف کرد.
 
همچنین خلیل همایی نیز با اشاره به برخی مولفه های سند توسعه امنیت آب اشاره کرد وگفت: نیاز داریم برای  ارتقا ضریب امنیت آب ابلاغ اعتبار شود.

طرح همیاران آب طرحی 5ساله است که سه سال از اجرای آن در استان کرمان می گذرد وقرار است در قالب 17مصوبه صرفه جویی زیادی در مصرف آب ونیز ارتقا بهره وری در تولید کشاورزی با کاهش سطح زیرکشت وبهینه کردن مصرف آب ایجاد کند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.