کارگردان فیلم «نلسون ماندلا» در نشست خبری:

نلسون ماندلا، نماد صلح است/ نمی‌خواستم حرف اضافه بزنم

نشست خبری فیلم «نلسون ماندلا برای همیشه» در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد.

نلسون ماندلا، نماد صلح است/  نمی‌خواستم حرف اضافه بزنم
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری فیلم «نلسون ماندلا برای همیشه» در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، متنی از کتاب نلسون ماندلا خوانده شد و اعضای حاضر در نشست معرفی شدند.

سپس میثم شاه‌بابایی کارگردان این فیلم، در خصوص انگیزه‌اش از ساخت فیلم گفت: این پروژه از زمان فوت نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی کلید خورد. در ابتدا می‌خواستم مستندی از مرگ ایشان را بسازم؛ اما طی سفری که به آنجا داشتم و مواجهه با مردم آنجا نشانه‌هایی را دیدم مبنی بر اینکه فیلم باید عوض شود و جدا از بحث مستند، درامی را هم شکل دهد. من می‌خواستم که به تکرار نیفتم و حرف اضافه نزنم .

وی ادامه داد: ماندلا برای من سمبلی از یک سیکل فکری است، این فیلم یک مواجهه است و بازیگران فیلم در نقاط مختلف آفریقا با یک سری اتفاقات مواجه خواهند شد.

سپس کریمی تفرشی تهیه‌کننده گفت: من افتخار دارم که تهیه کننده این پروژه جهانی باشم، من مدتی به دنبال حضور فعال‌تری بودم و می‌خواستم حرف تازه‌ای بزنم و به این دلیل این پروژه را کار کردم.

وی گفت: این فیلم تریبون خوبی برای به تصویر کشیدن صلح و دوستی ایران و ایرانی است و ما برنامه‌ریزی برای اکران خارجی این فیلم داریم. با توجه به تبلیغ سویی که از کشور ما هست، این فیلم می‌تواند نشان دهد که ما کشوری صلح طلب هستیم.

کریمی گفت: به نطر من نلسون ماندلا، نماد صلح است و تصویر ماندلا با توجه به فداکاری‌هایی که برای کشورش کرده است، نماد برازنده‌ای برای صلح است.

این تهیه‌کننده گفت: قبل از این پروژه سینمایی ما چندین پروژه را مثل نمایشگاه عکس صلح را برگزار کردیم که در چندین کشور مختلف دنیا برپا شد و مورد تحسین افراد خارج از ایران قرار گرفتیم. ما همواره سعی می‌کنیم که برای کشورمان تبلیغ کنیم.
 
وی گفت: بعد از اکران فیلم ما از تمبر یاد بود ماندلا  و نمایشگاه عکس پروژه نیز رونمایی خواهیم کرد.

در ادامه برای بار دوم قسمت دیگری از کتاب نلسون ماندلا خوانده شد.

تیرداد کیایی بازیگر این کار سینمایی گفت: من فکر می کنم که خیلی جامع و کامل درباره این پروژه صحبت شد. به نظرم مهمترین دلیل حضورم در این پروژه برای این بود که میثم شاه‌بابایی هیچ شکی به کاری که انجام می داد، نداشت و این باور برای من ارزشمند است.
 
وی در پایان جمله‌ای از ماندلا را خواند: «زندگی شگفت انگیز است؛ اگر بدانیم چطور زندگی کنیم».
 
امیر شریعت دیگر بازیگر این فیلم گفت: کاش به این فکر کنیم که خیلی از ما آزادیم، ولی زندانی نفس خود هستیم. در حالی که ماندلا زندانی بود، ولی آزاد بود.

سپس خسروی گریمور پروژه گفت: کسانی هستند که به قدری به چیزهایی باور دارند که باعث ایجاد انگیزه می شوند و میثم شاه‌بابایی از این لحاظ شبیه به ماندلا بود و توانست ما را وادار به کار کردن در این پروژه کند.
 
مهتاب کرامتی هم در این نشست خبری گفت: خیلی خوشحالم که در آغاز و پایان هر کار کنار اصحاب رسانه هستیم؛ چون کار ما با هم معنا می‌گیرد و بی هم هیچ هستیم.
 
وی ادامه داد: ما همگی در این پروژه سمتی حرفه‌ای داریم اما ویژگی مهم همراهی ما در این پروژه است و به نظرم صبوری را باید از کارگردان این اثر یاد گرفت.
 
کرامتی گفت: فکر نمی‌کنم کسی در جهان باشد که در حصوص اخلاقیات ماندلا شک کند. برای من ماندلا سمبل صبوری است و من اگر بتوانم به جهت ایشان بایستم، فکر می کنم کار بزرگی کردم.
 
این بازیگر گفت: چه قدر خوب است که در این دنیایی که پر از اتفاقات بد است، می توان به صلح فکر کرد.
 
کرامتی در خصوص قبول دوباره کار کردن در آفریقا بعد از فیلم «فرزند چهارم» گفت: این دو تجربه برای من کاملا متفاوت است. ما برای فرزند چهارم فیلم سینمایی و فیلمنامه داشتیم و به دلیل شرایط تولید وارد یک جریان پیش بینی نشده شدیم؛ ولی میثم شاه‌بابایی برای برنامه‌ریزی در این کار، سفرهای زیادی داشت و ما تولید بسیار فکر شده ای داشتیم.
 
کرامتی گفت: فیلم ما جهان شمول است و برای هر قوم و مذهبی یک باور ایجاد می کند و به دور از هرگونه شعارزدگی اتفاق می افتد. 
 
سپس شاه‌بابایی گفت: برای این فیلم تعریف کردن مرز داستان و مستند سخت است و این پروژه برای من پکیج بزرگی است.
 
وی گفت: بعد از ظهر خاکسپاری نلسون ماندلا برای من و تصویربردارم اتفاقی می‌افتد که منجر به یک تولد می‌شود. نرفتن ما این قصه را تا به امروز کشانده و قصه ما درباره این بیست و چهار ساعت آخر زندگی ماندلا است.
 
شاه‌بابایی گفت: تلاش ما این است که فیلم را به سینما نزدیک کنیم و فیلم ما قهرمان‌محوری و قهرمان پروری را در قالب یک مستند داستانی نشان می‌دهد. دلم نمی‌خواهد که بین فیلم خط کشی مستند یا داستانی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که فیلم‌هایش شببه به فیلم‌های محمد حسین مهدویان است، گفت: من تا به حال فیلم های ایشان را ندیده‌ام؛ ولی می دانم ایشان فضای مستند را به خوبی بازسازی می‌کند.
 
شاه‌بابایی در خصوص برنامه ریزی برای اکران این اثر گفت: به ما قول دادند که اگر فیلم تا آخر ماه جولای حاضر شود، بتوانیم در مرکز نمایش‌های بین‌الملل نیویودک اولین نمایش فیلم را داته باشیم.

کریمی تهیه کننده فیلم نلسون ماندلا برای همیشه در ادامه گفت:  قرار بود ما حضور فعال فیدل کاسترو را در فیلم داشته باشیم که ایشان فوت کردند و برنامه ریزی در کار جهانی سخت است.

وی در خصوص هزینه تولید فیلم اظهار داشت: به خاطر سفرها و علل دیگر این پروژه گران‌تر از دیگر پروژه‌ها خواهد بود و ما برایش سقفی در نظر نگرفته‌ایم. باید ببینیم که در آخر چگونه خواهد شد و من نگاه سودآوری به فیلم نداشتم و قصدم تنها نشان دادن صلح طلبی ایران بود.



انتهای پیام/
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار