زابل

اجرای 39 درصد از طرح آبیاری با لوله به دشت سیستان

طرح آبرسانی با لوله به ۴۶هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با پیشرفتی 39 درصدی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، صالحی مجری طرح آبیاری با لوله به دشت سیستان در نشست خبری با اصحاب رسانه در شهرستان زابل با بیان این مطلب گفت:  بهره وری بیشتر از آب و احیای کشاورزی در منطقه از جمله اهداف اصلی اجرای این طرح است.

صالحی افزود: فاز اول این طرح که شامل اجرای ایستگاه های پمپاژ اصلی، 17 ایستگاه پمپاژ ثانویه، اجرای خطوط اصلی بالغ بر 160 کیلومتر و همچنین بهره برداری 20 هزار هکتار از طرح تا پایان سال 96 انجام خواهد شد.

وی با اشاره به وجود 130هزار هکتار اراضی قابل کشت در دشت سیستان، گفت: این طرح بر روی این اراضی اجرا نمی شود بلکه این 46 هزار هکتار از 200 هزار هکتار از اراضی غیرزراعی این دشت انتخاب شده است و نسبت به اراضی کشاورزی مردم منطقه تملکی صورت نگرفته است.

مجری طرح آبیاری با لوله به دشت سیستان همچنین افزود: در حال حاضر 2 هزار و 940 نفر در این طرح مشغول بکارند که 74 درصد از آنان نیروهای بومی منطقه هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان هم در این نشست با اشاره به عوامل تلف شدن 75 درصدی آب در منطقه سیستان، گفت: دمای بالای هوا و تبخیر شدید آب، بسترسنتی رودخانه ها و انهار کشاورزی موجب می شود تا کشاورزان در فصول مختلف سال با مشکل مواجه شوند.

نجفی افزود: دریافت به موقع آب کشاورزی ، پایداری کشت ، تولید و اشتغال و مهاجرت نکردن بهره برداران و کشاورزان از جمله مزایای اجرای این طرح در شمال استان است.

وی همچنین به اشتغالزایی این طرح اشاره کرد و گفت: با ارزیابی های انجام شده پیش بینی می شود برای هر هکتار در این شبکه ی آبرسانی   2 تا 3 نفر مشغول بکار شوند.

همچنین در پایان این نشست خبرنگاران و اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان از روند اجرای این طرح بازدید کردند.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار