همدان؛

همدان یکی از دوران‌های شکوفایی ادبی‌اش را می‌گذراند

قلم به دستان استان مرکزی در نشست‌های صمیمی با شاعران و نویسندگان استان همدان، با ظرفیت‌های ادبی یکدیگر آشنا شدند.

همدان یکی از دوران‌های شکوفایی ادبی‌اش را می‌گذراندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این برنامه در دو نشست مجزا در بخش‌های شعر و داستان برگزار شد که در ابتدای نشستِ شاعران، میرهاشم میری، یکی از فعالان پیش‌کسوت استان همدان درباره وظعیت شعر در این استان سخنانی کوتاه بیان کرد.

وی در این نشست، با اشاره به اینکه خیزش‌های احیای زبان فارسی از خراسان آغاز شد و باعث شد گویش آن مناطق یعنی دری به عنوان گویش معیار ادبی تا مدتها مورد استفاده قرار بگیرد، افزود: اگر آغاز خیزش و احیای زبان را دری را از نیمه قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری بدانیم، هنوز در نیمه‌ی قرن پنجم این گویش در همدان وارد نشده و مردم و شاعران با این گویش آشنا نیستند و طبیعی است که از نظر زبانی یک و نیم قرن از خراسان عقب بیفتند.

میری ادامه داد: بعد از حاکمیت و غلبه‌ی فرهنگی گویش دری در همدان شاهد بروز و ظهور شاعران بزرگی هستیم و همدان جایگاه خود را به عنوان یک قطب تثبیت می‌کند و کج‌دارومریز به حرکتش ادامه می‌دهد.

این شاعر دلیل این افت و خیزها را رویدادن اتفاقاتی نظیر جنگ در همدان دانست و اضافه کرد: این رویدادها عواملی هستند که در رشد ادبی یک جامعه تاثیرگذار هستند و به همین دلیل دوره‌های بروز و ظهور انجمن‌های ادبی خلاق و فعال در همدان روند ثابتی را طی نکرده؛ در دوره هایی شکوفا بوده و در دوره‌هایی نیز در سکوت مطلق.

میری در پایان با اشاره به اینکه امروزه همدان در سطح ملی شاعران خوبی دارد افزود: جوانان خلاق و صاحب زبان‌های نرم و لطیف و اندیشه‌های حتی اجتماعی بسیار متعالی در همدان هستند و معتقدم همدان یکی از دوران شکوفایی ادبی اش را می‌گذراند.

در ادامه‌ی نشست نیز آقایان و خانم‌ها میری، هدایتی، احدی، عیسی‌وند، نظری، عرب، نوروزی و دلشادی به خوانش گزیده‌ای از آثار خود پرداختند.

در ابتدای نشست داستان نیز که با معرفی افراد حاضر در نشست آغاز شد، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان با اشاره به اینکه سرچشمه‌های داستان‌نویسی را می‌توان در همدان جست‌وجو کرد، ادامه داد: نسل داستان‌نویسان فعال استان از دهه 70 آغاز به کار کرد و از سال 85 نیز کانون‌های داستان مقدماتی و پیش‌رفته در حوزه هنری استان همدان نشست‌های هفتگی خود را آغاز کرد.

تیمور آقامحمدی ادامه داد: حوزه هنری همدان تنها پایگاه توجه جدی به داستان با رویکرد آموزشی و مدون در استان است که به طور مشخص، با تفکیک دوره‌های داستان نویسی مقدماتی و پیش‌رفته و تعریف مواد درسی برای این دوره‌ها، مباحث تئوری و عملی در کنار هم قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه از سال 93 نیز نشست‌های هفتگی خانه رمان در حوزه هنری استان برگزار می‌شود افزود: در واحد آفرینش‌های ادبی این حوزه، داستان کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت تخصصی و مجزا مورد توجه است.

در پایان این نشست نیز آقایان و خانم‌ها صباغی، هدایتی و رجبی جدیدترین آثار خود را خواندند که با حضور سایر هنرمندان نقد و بررسی شد.

در پایان این دو نشست نیز برگزیدگان و تقدیرشدگان جشن فصلی ادبی زمستان 95 حوزه هنری همدان به شرح زیر تقدیر شدند:

شعر کلاسیک: فرشاد قربانی (برگزیده)، گرشاسب طاهری و جعفر مقیمیان (تقدیری)
شعر سپید: شکوفه رضایی (برگزیده)، آرزو بهرامی و لیلا واحدی (تقدیری)
شعر کودک  نوجوان: شهلا شهبازی حسابی (برگزیده)، مه‌سیما سهرابی و مریم کوثری هنرمند (تقدیری)
داستان بزرگسال: سیدحسین موسوی (برگزیده)، هاجر حسینی (تقدیری)
داستان کودک و نوجوان: ژیلا طاهری (برگزیده)، پرنیان صفری (تقدیری)
ترانه: مینا عسگری (تقدیری)
بخش ویژه: شیوا فضل‌علی (تقدیری)

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.