کرمان؛

رشد سواد آموزی در کشور

رئیس نهضت سواد آموزی کشور از رشد ۲.۸۵ درصدی آمار باسوادان کشور خبر داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛علی باقرزاده بعدظهر یکشنبه در نشست خبری گفت: از نظر قوانین که در کشور وجود دارد آن کسی که سواد خواندن و نوشتن را ندارد بیسواد محسوب می شود و با سواد کسی است که حداقل دوره ابتدایی را تمام کرده باشد و بین این دو را کم سواد می گویند.

وی افزود: از نظر روش های تعیین سواد عمدتا سه روش وجود دارد، یکی سرشماری نفوس مسکن که مبنایی آن خود اظهاری افراد است و در حدود ۷۵ کشور با استفاده از این روش وضعیت سواد خود را می سنجند.

باقر زاده عنوان کرد: روش دوم تعیین سواد آمارهای ثبتی است و به جای سوال از مردم که چقدر تحصیلات دارید مبنا مدارک تحصیلی است که نظام آموزشی برای افراد صادر می کند.

وی تصریح کرد: سوادسنجی سومین روش تعیین سطح سواد است که این روش فراگیر نیست و یونسکو به آن به عنوان پروژه آزمایشی نگاه می کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: از سال ۱۳۳۵ تاکنون مبنای وضعیت تعیین سطح سواد در جامعه سرشماری نفوس و مسکن است که قبلا هر ۱۰ سال یکبار انجام می گرفت که از سال ۸۵ به بعد به صورت دوره های پنج ساله انجام شد.

باقرزاده تصریح کرد: در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در گروه سنی شش سال به بالا شمار بی سودان ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ثبت شده است.

وی عنوان کرد: براساس نتایج اولیه سرشماری سال ۹۵ در گروه سنی بالای شش سال هشت میلیون و ۷۰۰ نفر بی سواد هستند و یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر از آمار بی سوادهای کشور ظرف پنج سال گذشته کم شده است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: در سال ۹۰ آمار باسوادان بالای شش سال ۸۴.۸ درصد بود که این آمار در سال ۹۵ به ۷۸.۶ درصد رسیده و آمار باسوادان کشور ۲.۸۵ رشد داشته است؛ جزو کشورهای هستیم که در این چند سال اخیر در زمینه رشد باسوادی افراد کشور رشد قابل توجهی داشته ایم.

باقرزاده با اشاره به اینکه در سطح کشور ۹۸.۹ درصد پوشش آموزش ابتدایی را داریم، افزود: اگر آمار بی سوادی در جامعه کم شده بخش عمده آن به خاطر شفاف سازی اطلاعات بوده است.

وی تاکید کرد: کرمان در زمینه آموزش به والدین بی سواد دانش آموزان جزو استان های پیشتاز در این زمینه است.

باقر زاده عنوان کرد: ۴۳ هزار و ۳۰۰ نفر در استان کرمان کاهش بی سواد داشته ایم که عددواقعی آن بالاتر از این رقم است.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.