زنجان؛

آغاز مرمت خانه تاریخی حکیمیان در زنجان

مدیركل ميراث فرهنگي زنجان خبر داد: مرمت خانه تاريخي حكيميان شهر زنجان با هدف تبديل اين بنا به موزه فرهنگ عامه آغاز گرديد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ رحمتی اظهار کرد: سونداژهاي اوليه صورت گرفته نشان مي دهد كه اين بنا متعلق به دوران مظفرالدين شاه قاجار است كه مراحل نهايي ثبت خود را طي مي كند و اميدواريم تا پايان ارديبهشت ماه با دريافت لوح ثبتي آن دغدغه حفاظتي ما در خصوص خانه تاريخي حكيميان از بين برود.

وي ادامه داد: بناي خانه حكيميان در دهه 80 توسط سازمان مسكن و شهرسازي استان زنجان تملك مي شود و پس از رايزني هاي صورت گرفته در سال 94 به صورت 10 ساله در اختيار اداره كل ميراث فرهنگي زنجان قرار مي گيرد.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان در خصوص برنامه هاي ميراث فرهنگي ، براي اين بنا عنوان كرد: اداره كل ميراث فرهنگي هنگام تحويل بنا از سازمان مسكن و شهرسازي متعهد شده كه علاوه بر حفاظت، مرمت و احياي بنا، كاربري ويژه شهري با موضوعيت گردشگري و جاذبه هاي تاريخي براي آن تعريف كند.

وي درباره كاربري در نظر گرفته شده براي خانه تاريخي حكيميان زنجان گفت: اولويت ما در مرحله اول نگهداري از اين بناي دوره قاجاريه است و آنچه براي اين بنا پيش بيني شده تبديل آن به موزه فرهنگ عامه استان به منظور احياء فرهنگ و سنت هاي رايج استان، فرهنگ و سنن در حال فراموشي و يا فرهنگ و سنت هايي است كه فراموش شده اند.

به گفته رحمتي تا كنون 50 ميليون تومان هزينه مرمت اضطراري براي اين بنا انجام شده است و 450 ميليون تومان تامين اعتبار براي شروع طرح مرمت آن صورت گرفته است.

وي در خصوص پيشينه اين بنا عنوان كرد: ما كمتر بنايي از آن دوره در زنجان داريم كه سرپا باشد. خانه تاريخي حكيميان از دو بنا تشكيل شده كه يكي از آنها متعلق به دوره مظفرالدين شاه قاجار است و مساحتي بيش از 900 متر دارد . بناي ديگر متعلق به اواخر دوره پهلوي اول و اويل پهلوي دوم است كه بيش از 200 متر مساحت دارد. مجموع مساحت اين دو بنا 1200 متر است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.