در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رکود دستاورد بدهکاری دولت به بانکها/دولت برنامه ای برای خروج از رکود نداشته است

کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به افزایش حجم نقدینگی در جامعه و بدهی دولت به شبکه بانکی متأسفانه رکود در سالهای آتی همچنان تداوم خواهد داشت.

رکود دستاورد بدهکاری دولت به بانکها/به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حدود 15 درصد از صنایع شبکه بانکی کشور جزو اموال و دارایی‌های منجمد، حدود 15 درصد دیگر به میزان مطالبات بانک‌ها از دولت و حدود 11.6 دیگر هم به مطالبات معوق نظام بانکی بر می‌گردد، بنابراین با این شرایط نقش شبکه بانکی در خروج از تورم ایجاد تحرک اقتصادی و تولید و سرمایه‌گذاری داخلی کمرنگ و حتی از بین می‌رود.
 
کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش حجم نقدینگی در جامعه و بدهی دولت به شبکه بانکی نیز موجب رکود شده و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود در سالهای آتی همچنان این معضل تداوم خواهد داشت.
 
در همین راستا با بیژن عبدی کارشناس اقتصادی گفتگویی انجام دادیم.
                                                                                                  
دولت برای خروج از رکود چه کرده است؟

عبدی: با نگاهی به برنامه‌های خروج از رکود دولت در می یابیم، مصوباتی که در مجلس اتخاذ شده متأسفانه هیچ فرآیندی درخصوص تحقق و نظارت دیده نشده، بنابراین دولت بصورت کاملاً دل به خواهی عمل می کند.

اقدامات دولت یازدهم را در خصوص عملکرد نظارتی بانک مرکزی چگونه ارزیابی می کنید؟

عبدی: فرآیند نظارت بر عملکرد بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری با گذشته تاکنون تفاوتی نداشته بلکه بدتر نیز شده است اگر به بدهی بانکها که در دولت گذشته ایجاد شده بود نگاهی داشته باشیم ، می بینیم که این بدهی در این دولت چند برابر شده است.

به نظر شما دولت یازدهم چقدر توانسته است وضعیت اقتصادی کشور را ساماندهی کند؟

 عبدی: آمار و ارقام در این خصوص آنقدر متناقض است که نمی توان به آن استناد کرد، اما با این حال با افزایش این آمار به این نتیجه می رسیم که پایه پولی افزایش داشته و این مسأله بسیار وحشتناک است در این میان این سئوال مطرح می شود که نرخ رشد سال گذشته چقدر بوده که امسال به 4/7 رسیده است و یا چه اتفاقی افتاده که از سال گذشته به امسال این تفاوتها ایجاد شده برای رسیدن به جواب این سئوالات تنها تفاوت را می توان در فروش نفت دید و اینکه در اثر افزایش فروش نفت چقدر دلار به اقتصاد ایران برگشته است یا خیر؟

برجام چقدر در کاهش مشکلات اقتصادی کشور کمک کرد؟

عبدی: با توجه به اینکه قرار بود تا برجام کانالی باشد برای رسیدن به اهداف کشور اما متأسفانه یک بازی باخت، باخت بود که با توجه به اجرای تعهدات توسط کشور اتفاقاتی که قرار بود از سوی طرف قرارداد انجام شود تحقق نیافت.

شبکه بانکی چقدر توانسته به نظام اقتصادی کشور کمک کند؟

عبدی: اگر شبکه بانکی نتواند حجم نقدینگی ایجاد شده در جامعه را به فضای تولید کشور برگرداند و بدهی دولت به بانکها به این صورت افزایش یابد این بدهی و چرخه باطل باعث می شود اوضاع کشور روز به روز بدتر شود و بانکها چاره‌ای جز بالا نگه داشتن نرخ بهره ندارند که البته این بالا نگه داشتن نرخ بهره ادامه رکود را با خود به‌همراه دارد.

چه پیشنهادی برای خروج از رکود دارید؟

عبدی: با توجه به افزایش حجم نقدینگی در جامعه و بدهی دولت به شبکه بانکی متأسفانه رکود در سالهای آتی همچنان تداوم خواهد داشت،چرا که این حجم عظیم پول با تغییر نرخ بهره بانکی به سمت بازار و کالاهایی مثل سکه و دلار که سفته بازی در آن رایج  است سوق می یابد.

برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور چه کارهایی را می توان به انجام رساند؟

عبدی: دولت باید برای رفع مشکلات اقتصادی برنامه هایی داشته باشد که این برنامه ها باید مبتنی بر استفاده از توانمندی های داخلی و تکیه بر سرمایه گذاری باشد. متأسفانه یکی از مصیبتهایی که با آن مواجه هستیم، محرمانه بودن قراردادهایی است که هیچ نهاد نظارتی در مجلس و در قوه قضاییه بر این موضوع نظارت ندارند. مسئولان باید به این بندها توجه داشته  تا موجب سیطره کشورهای دیگر بر ما نشود.

برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی چه باید کرد؟

عبدی: واقعیت این است که دستیابی به وضعیت اقتصادی بهتر در کشور مجموعه برنامه هایی را با ابزارهای خاص خود می طلبد تا بتواند برای حمایت از تولید داخلی آن‌را با شناسایی نیازها شکوفا کند و با بکارگیری نیروهای موجود در بازار پروژه های اقتصادی را به انجام رسانند و تولید ملی را شکل دهند که این امر همان اقتصاد مقاومتی است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار