نیوزویک: پس از سوریه، اختلاف واشنگتن و مسکو این‌بار بر سر افغانستان

یک مجله آمریکایی در مطلبی نوشت تنش‌های میان روسیه و آمریکا این‌بار بر سر گفتگوهای صلح افغانستان، بالا گرفته است.

نیوزویک: پس از سوریه، اختلاف واشنگتن و مسکو این‌بار بر سر افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آمریکایی «نیوزویک» در مطلبی نوشت تنش‌های میان روسیه و آمریکا در منطقه خاورمیانه همچنان رو به افزایش است؛ اما، این‌بار مناقشه میان دو کشور بر سر سوریه و یا تسلیحات شیمیایی این کشور نیست. تازه‌ترین اختلاف میان آمریکا و روسیه بر سر معاهده صلح احتمالی در افغانستان است که در صورت حصول، به 16 سال جنگ ویرانگر در این کشور پایان خواهد داد. 

مسکو جمعه، میزبان گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان است. واشنگتن دعوت کرملین برای حضور در این مذاکرات را رد کرده است. آمریکا روسیه را به تجهیز تروریست‌های طالبان، مناع‌تراشی بر سر راه صلح و تلاش برای ناکام گذاشتن اقدامات «ناتو» (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در افغانستان متهم می‌کند. 

این سومین دور مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان از سپتامبر گذشته، است. در نخستین دور از این مذاکرات، روسیه تنها از پاکستان و چین دعوت به‌عمل آورده بود. این موضوع باعث خشم واشنگتن و کابل شد. در دومین دور این مذاکرات، نمایندگانی از افغانستان نیز حضور داشتند. اکنون، روسیه از آمریکا نیز دعوت کرده است تا در سومین دور این گفتگوها شرکت کند. اما دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، با متهم کردن روسیه برای اعمال نفوذ در افغانستان، دعوت رسمی مسکو را رد کرده است.       

نگارنده گزارش با اشاره به افزایش تنش‌های میان آمریکا و روسیه بر سر سوریه و افغانستان، می‌افزاید: شاید یکی از نشانه‌های وخامت اوضاع، تصمیم کرملین برای لغو برنامه دیدار میان «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، در جریان سفر رسمی تیلرسون به مسکو باشد.   

در این گزارش همچنین، آمده است: افغانستان به‌دلیل همسایگی با هند، پاکستان و ایران از لحاظ اقتصادی و امنیتی، از اهمیت راهبردی برخوردار است. ارزش منابع معدنی این کشور نیز حدود 3 هزار میلیارد دلار برآورد شده است.   


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار