باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

داستان تکراری تاخیرات رونمایی همچنان ادامه دارد/ رونمایی از آیین نامه کنترل ساختمان چرا هنوز روی زمین مانده است؟

رونمایی از آیین نامه کنترل ساختمان مقرر شده بود که در ابتدای سال جاری انجام شود، اما هنوز روی زمین مانده است.

به گزارش  خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اسفند ماه سال گذشته عنوان کرد که مراحل تکمیل آیین نامه کنترل ساختمان رو به اتمام است و به زودی تصویب می شود، این در حالی است که هنوز خبری از رونمایی آن نیست.
 
براساس این گزارش آیین نامه کنترل ساختمان دارای اصلاحاتی است که در گزارش زیر برخی از آن‌ها را مطرح می‌کنیم. این آیین نامه بر مبنای اجرای ساختمان توسط پیمانکاران ساخت تدوین شده و لازم است پیمانکاران دارای صلاحیت حرفه‌ای باشند. همچنین طبق این آیین نامه افراد فاقد صلاحیت نباید در حوزه ساخت و ساز دخالت کنند.  
 
متاسفانه در گذشته برخی از پیمانکاران اقدام به اجرای خدمات صوری و امضا فروشی می‌کردند که این موضوع نیز در آیین نامه کنترل ساختمان نیز پیش بینی شده است و به طور قاطع وزارت راه وشهرسازی و سازمان نظام مهندسی استان‌ها در این بخش نظارت کامل داشته باشند.
 
براساس این گزارش از اوایل امسال بخش عمده‌ای از مواردی که در سال ۹۵ بعد از چندسال آسیب شناسی و مطالعات اولیه به مرحله تدوین رسید، بعد از آماده شدن پیش نویس برای تصویب و ابلاغ ارائه می‌شود. همچنین برای آیین نامه ماده ۲۹ که از بدو تصویب قانون (۲۱ سال) معوق مانده بود، پیش نویس تهیه شده و برای اخذ نظر از صاحب نظران ارائه شد که در سال گذشته این متن نهایی شد.
 
براساس این گزارش تجربه تلخ مجری ساختمان که در گذشته در دستور العمل‌های جداگانه بود از این بخش ناشی گردید که خدمات به طور غالب تبدیل به بخش صوری شد و اقدامات مد نظر قانون گذار انجام نشد.
 
همچنین پیش بینی شده بحث نظارت از بحث بازرسی به طورکامل تفکیک شود و بازرسان به صورت آموزش دیده همانند شیوه‌های نوین در کشورهای پیشرفته وارد ساخت و ساز شوند و بازرسی کامل از اجرای ضوابط شهرسازی، مقررات ملی ساختمان، استاندارد‌های لازم اجرا در دستور کار قرار گیرد.
 
براساس این گزارش مهدی روانشادینا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفتگو خبرنگار  راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قانون نظام صنفی تصریح شده قوانین و مقرراتی که در کشور صورت می‌گیرد با مشورت نهادهای صنفی و حرفه‌ای باشد، گفت:آیین نامه کنترل ساختمان در سازمان نظام مهندسی استان‌ها وجود دارد، بنابراین با همفکری وزیر راه و شهرسازی مقرر شد در این حوزه تعامل بیشتری انجام شود.

 روانشادینا با اشاره به اینکه  آیین نامه کنترل ساختمان با سرنوشت این صنعت مرتبط است، اظهار داشت: دغدغه‌های وجود دارد به طوری که با این تغییرات کیفیت ساخت و ساز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هزینه مسائل مرتبط با آن افزایش می‌یابد.
 
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه زمان بندی مشخصی برای رونمایی از این آیین نامه تعیین نشده، افزود: باید در این خصوص هم افزایی صورت گیرد و در حال حاضر اصلاح قانون نظام مهندسی در دستور کار دولت و مجلس است. بنابراین  رونمایی از این آیین نامه نیازمند بخشی از اصلاحات قانون نظام مهندسی است.
 
براساس این گزارش برای اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان که وعده و عید‌های بسیاری داده شده بود که هنوز هیچ یک از آنها اجرایی نشده است. از سوی دیگر اصلاح قانون ۲۱ ساله نظام مهندسی چند وقتی است که ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ پشت درهای دولت و مجلس جاش خوش کرده و داستان تکراری عدم برنامه ریزی صحیح دوباره تکرار شده و این بار دامن رونمایی از آیین نامه کنترل ساختمان را گرفته است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار