وزیر راه وشهرسازی خبر داد؛

ایجاد شفایت در حوزه نظام مهندسی با تدوین آیین نامه کنترل ساختمان/ رفع ابهامات بازار نظام مهندسی در آینده نزدیک

آخوندی گفت: مردم در رسانه‌ها مباحثی همچون عدم شفافیت و مباحثی از جمله امضا‌فروشی را شنیده‌اند و اینكه رابطه شهرداری با مهندسان،چگونه است برای رفع این ابهامات آیین نامه کنترل ساختمان تهیه شد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز پنجشنبه ۱۹ اسفندماه در حاشیه بازدید از برگزاری آزمون ورود به حرفه صلاحیت مهندسان در پردیس دانشكده هنرهای زیبا در گفتگو با خبرنگاران اهداف برگزاری آزمون و اثراتی كه برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای مهندسی در افزایش كمی و كیفی ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی دارد را تشریح كرد.

این مقام مسئول با تاكید براینكه این وزارتخانه در پی اصلاح بنیادین در حوزه ساختمان است گفت: بحث آیین‌نامه كنترل ساختمان یكی از مباحث جدی است كه در وزارت راه و شهرسازی  مورد توجه و در حال پیگیری است. قاعدتا مردم در رسانه‌ها مباحثی همچون عدم شفافیت و مباحثی از جمله امضا‌فروشی را شنیده‌اند و اینكه رابطه شهرداری با مهندسان، رابطه بین مالك و مهندسان در چه وضعیتی است و تاچه حد حقوق مهندسان تامین می‌شود و همچنین چگونه ماموریت مهندسان در برابر جامعه تامین خواهد شد. به همین دلیل آیین‌نامه كنترل ساختمان در وزارت راه و شهرسازی تهیه شده كه آن را تقدیم هیئت وزیران كرده‌ایم.

آخوندی افزود: بیش از ۶ ماه است كه كمیسیون صنعت و امور زیربنایی دولت آیین‌نامه كنترل ساختمان در حال بررسی است.

وی ادامه داد: كاری كه انجام می‌دهیم این است كه رابطه بسیار شفافی را طراحی كنیم تا مهندسان در برابر صاحب‌كار پاسخگویی روشنی داشته باشند و مسئولیت آنچه را كه طراحی یا اجرا می‌كنند بپذیرند و بتوانند مسئولیت پذیرفته‌شده را در برابر بهره‌بردار و جامعه بیمه كنند.

آخوندی تصریح كرد: رابطه مهندس با دولت، رابطه مهندس با شهرداری باید كاملا روشن باشد و آیین‌نامه كنترل ساختمان كه طراحی شده است در پی پاسخگویی و شفافیت در تمامی موارد ذكر شده است.

آخوندی اظهار امیدواری كرد تا این آیین‌نامه بتواند مراحل تصویب را به زودی در شورای وزیران بگذراند و از برخی ابهامات و عدم شفافیت‌هایی كه در حال حاضر در بازار مهندسی ساختمان مشهود است جلوگیری كند.

آخوندی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای ایران سازمان نظام مهندسی ساختمان است  گفت: فارغ‌التحصیلان این رشته پس از آنكه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند برای آنكه بتوانند ورود به حرفه پیدا كنند باید از روابط، مقررات و همچنین مسائل حقوقی و مسئولیت‌هایی كه در ارتباط با شهرداری، دولت یا كارفرمایان خود دارند آشنا شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مهندسی باید حتما آزمون حرفه‌ای بدهند تا مطمئن شویم كه می‌توانند در كار حرفه‌ای یك كار نهایی و كامل را به مردم و جامعه ارائه كنند به همین دلیل نیز همه‌ساله آزمون‌های حرفه‌ای مهندسی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینكه ۱۳۰ هزار مهندس در آزمون ورود به صلاحیت حرفه‌ای شركت كرده‌اند گفت: تنها ۲۴ هزار نفر در تهران شركت كردند و در تمامی استان‌های كشور این آزمون در ۵ رشته مهندسی ساختمان و در ۱۱ گرایش در حال برگزاری است.

آخوندی تصریح كرد: این آزمون یكی از مهم‌ترین آزمون‌هایی است كه در سطح حرفه‌ای در كشور برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است؛ این آزمون كه برای دومین بار در سال جاری برگزار می‌شود در ۵ رشته عمران، معماری، نقشه‌برداری و برق و تاسیسات است و برای نخستین بار صلاحیت طراحی و نظارت در رشته‌های برق و مكانیك از هم جدا شده‌اند. این آزمون به طور همزمان در تمامی استان‌های كشور و در ۶۲ حوزه اصلی و ۸۵ مركز آزمون در حال برگزاری است و ۱۳۰هزار نفر شركت كننده دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
تنها راه منتقل نشدن فساد و برگه فروشی از داخل سازمان به شهرداری ها و پایین نیامدن قیمتها و دستمزد ها که تود منجر به برگه فروشی بیشتر و عدم ارایه خدمات میشه اینه که ظرفیت نظارتها محدود بشود الان بیش از ٦٠ میلیون ظرفیت وجود داره و سالی حدوده ١٠ میلیون متر کار در تهران جواز میشود و عرصه و تقاصا هن خوانی دندارد در مورد اجرایی شدنـپیمانکار ساخت هم باید شیوه نانه ات ابلاع شود و مسول اجرا کردن و کنترل پروزه و توقف ساختمانهای بدون سازنده دارای صلاحیت هم مشخص شود و کلیه قرار داد ها در شهر داری سریتل برگ و کنترل دقیق طرفیت بشود در غیر این صورت برگه فروشی و دلال بازی بسیار بیشتر میگردد و به علت پایین امدن قیمتها خدمات لازم هم داده نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
بهتر است از نیروی جوان در نظام مهندسی استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۳ دی ۱۳۹۶
اگه اینجوری باشه که خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۳ دی ۱۳۹۶
عضویت همزمان اعضای هیات مدیره نظام مهندسی در کمیته ها و کمیسیون های تخصصی نظام مهندسی ممنوع شود مثل کمیته مجریان یا کمیسیون عمران نظام, برای جلوگیری از باندبازی در سازمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۲ دی ۱۳۹۶
بهتر است از نیروی جوان در نظام مهندسی استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۲ دی ۱۳۹۶
به جای دادن ۹ میلیون تومان حقوق به یک مهندس بازنشسته به اصطلاح رییس, میتوان به ۹ نفر مهندس ناظر بیکار, هرکدام ۱ میلیون تومان حقوق داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۲ دی ۱۳۹۶
ایجاد شفافیت در پرداخت حقوق ۹ میلیونی و پاداش عیدی ۶۰ میلیونی هیات رییسه نظام مهندسی
آخرین اخبار