شهید آوینی صادقانه و بدون پرده‌پوشی به هنر نگاه می‌كرد

همه با نگاه شهید آوینی به ویژه در امر سینما و مستند آشنا هستند كه ایشان كاملا دید بی‌پروایی داشتند

شهید آوینی صادقانه و بدون پرده‌پوشی به هنر نگاه می‌كرد
به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شكرخدا گودرزی، كارگردان، نویسنده و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، در زمینه توجه به هنر انقلابی و جایگاه فعلی این هنر میان مردم بر توجه بیشتر جایگاه اندیشه در هنر انقلابی از سوی مسئولان تاكید كرد.بازیگر نقش امام خمینی(ره) در سریال «معمای شاه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری ابتدا با توضیحی از نگاه شخصی‌اش نسبت به جایگاه فعلی هنر در میان مردم پس از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی بیان كرد: همه با نگاه شهید آوینی به ویژه در امر سینما و مستند كاملا آشنا هستند كه ایشان كاملا دید بی‌پروایی داشتند و مباحثی را كه مطرح می‌كردند شفاف، صادق و بدون پرده‌پوشی همراه بود اما در حال حاضر دیگر آن اصالت در هنر خیلی رعایت نمی‌شود یعنی انگار بازار هنر فقط باید چرب و نرم باشد.
 
وی تصریح كرد: بنابراین با این اتفاقات، هنر تا حدودی از واقعیت فاصله می‌گیرد. ما خودمان باید فضای هنری را برای مردم بسازیم. ما در نگاه شهید آوینی نسبت به هنر صداقت می‌دیدیم اما آیا الان هم همین‌طور به هنر نگاه می‌شود؟ ما چقدر به نگاه شهید آوینی پایبند مانده‌ایم؟ ما در عرصه هنر باید مخاطبانی تربیت كنیم كه به فضیلت نزدیك‌تر شوند و این موضوع بستگی به خوراكی دارد كه به مردم می‌دهیم كه فست فودی باشد یا غذای خانگی. در غذاهای فست فودی همه چیز فدای سرعت می‌شود و متاسفانه سینمای ما از این موضوع كه خوراك خوب به مخاطبان بدهد فاصله گرفته است.
 
این بازیگر همچنین اظهار كرد: از دیدگاه من هنر، واقعا وسیله نیست و یك پدیده است كه موجب اعتلا و كمال‌جویی می‌شود. وقتی از هنر به عنوان یك ابزار استفاده شود همه چیز پایین می‌آید. به عنوان مثال، در تئاتر گاهی صحنه‌هایی دیده می‌شود و فقط می‌خواهند بفروشند و به اندیشه توجهی نمی‌كنند و سوال من از مسئولان عرصه هنر است كه جایگاه اندیشه در هنر كجاست؟ ما در این زمینه به یك عمل انقلابی و یك نگاه نیاز داریم. نگاه‌های هنری فعلی ما بعضا به دنبال تجملات هستند؛ در حالی كه باید به آرمان‌هایی نظیر شهید آوینی توجه كنند.
 
گودرزی در پاسخ به اینكه آیا می‌تواند به مصادیق شاخصی از هنرمندان در عرصه انقلاب نیز اشاره كند، خاطرنشان كرد: شخصا هنوز به این تقسیم‌بندی قائل نیستم؛ چون معتقدم هنر متاثر از فضای عمومی جامعه بوده و خیلی حساس است. مهم این است افراد انتهای كارهایی كه می‌سازند چه منظوری دارند. این موضوع جای بحث دارد و نمی‌توان خیلی نام برد ولی به عنوان مثال شخصی مثل ابراهیم حاتمی كیا واقعا به نظرم یك نمونه شاخص است اما چرا معمولا فیلم‌هایش معترض دارد؟  
 
 
انتهای پیام/
 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.