ترکی خبرداد

افتتاح پایانه صادراتی گل و محصولات کشاورزی در تهران/ اشتغال 175 هزار نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران از افتتاح ایجاد پایانه صادرات گل در استان تهران در اردیبهشت ماه خبرداد.

افتتاح پایانه صادراتی گل و محصولات کشاورزی تهران/ اشتغال 175 هزار نفربه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نعمت الله ترکی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران اظهار داشت: اشتغال و مهاجرت در کلانشهر ها و به ویژه در تهران اهمیت دارد و آمارها نشان می دهد که مهاجر پذیری تهران به دلیل خدماتی است که در تهران ارایه می شود. سرشماری سال 95 هم نشان می دهد که جمعیت تهران بیشتر شده که بیکاری هم دلیل آن است چون بیکاران برای جستجوی شغل به تهران مهاجرت می کنند 65 درصد خدمات کشوری در تهران ارایه می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در مورد ایجاد اشتغال در استان تهران افزود: رشد جمعیت استان تهران 1.4 درصد است و آمارها نشان می دهد از 7 میلیون جمعیت فعال تعداد 4 میلیون و 400 هزار جمعیت شاغل در تهران هستند و این در حالی است که سالانه 125 هزار نفر اشتغال مستقیم داریم.

ترکی گفت: در سال گذشته 175 هزار نفر در استان تهران شاغل شدند که این عدد خوبی بوده است. اما نکته قابل تامل این است که در حوزه دیپلم و زیردیپلم مشکلی برای اشتغال نداریم و حتی شهرک های صنعتی اعلام نیاز کردند اما قشر تحصیل کرده کمی برای اشتغال با مشکل روبرو هستند. البته ما برای این قشر بیکار پارک های علمی فن آوری در شهرستان ها ایجاد کردیم و در حال واگذاری است و سه شهرک صنعتی در قرچک و پیشوا و ملارد هم ایجاد شده تا این افراد بتوانند از این بستر استفاده کنند.

وی افزود: سال 95 مطالعه و ارزیابی در اقتصاد مقاومتی داشتیم و در سال 96 با برنامه زمان بندی دقیق وارد ایجاد فرصت شغلی مناسب می شویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در مورد مهاجرت گفت: برنامه ریزی در شهرستان های تهران داریم تا مهاجرت پذیری را کاهش دهیم و در تهران هم اکنون تراکم 1000 نفر در کیلومتر مربع است و شهرستان هایی مثل بهارستان این عدد به 10 هزار نفر رسیده، برای همین سعی کردیم بر اساس سند توسعه متوازن (آمایش) از شهرستان وارد استان شویم و با این روش و اجرای 205 پروژه تنها استانی خواهیم بود که با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی این برنامه را اجرایی می کنیم.

ترکی عنوان کرد: در این سند آمایش سرانه ها را بررسی کردیم و دیدیم که در برخی شهرستان ها سرانه برای بخش بهداشت یا بخش های دیگر صحیح نیست و بر اساس این کاستی ها آغاز به برنامه ریزی و تدوین سند کردیم.

وی در مورد بخش صنعت در استان تهران گفت: بر اساس سرانه ارزش افزوده سیمای استان تهران کشاورزی نیست و بیشتر این استان صنعتی است و 30 درصد واحدهای صنعتی کشور در استان تهران استقرار دارد. اما در حوزه کشاورزی 10 محصول استان تهران مقام اول کشور را دارد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران بیان کرد: آمارها نشان می دهد حدود 27 شهرک صنعتی و 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران وجود دارد و برای همین منظور مقرر شده تا افرادی که قصد ورود به این صنعت را دارند ساماندهی شوند.
 
 ترکی افزود:  3هزار واحد سال گذشته رصد و راستی آزمایی شدند که  276 واحد صنعتی پروانه آنها باطل شد ، البته حدود 76 واحد متعهد شدند تا ایرادات را برطرف کنند. 600 هزار واحد در حوزه صنعتی وچود دارند  که  در نوبت راستی آزمایی و ساماندهی قرار گرفته اند چراکه گفته می شود بیش از 100 هزار واحد صنفی مجوز ندارند. در سال 95 آیین نامه ای صادر شده تا اتحادیه ها و انجمن ها تجمیع و این ایرادات برطرف شود.

وی گفت: 8 برنامه تحولی در دولت ابلاغ شد که یکی محقق شدن دولت الکترونیک است و قرار شد در 16 شهرستان در حوزه فن آوری اطلاعات حرفه ای وارد شویم و اولین گام این بود که بخش خصوصی وارد شود. و موضوع ورود حمل و نقل شهری به فضای مجازی هم در همین راستا قرار دارد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در مورد بخش جذب سرمایه در استان تهران گفت: برای سرمایه گذاران توصیه می کنیم در بخش آی تی و فن آوری ارتباطات در شهرستان های استان تهران و همچنین در بخش کشاورزی وارد شوند و این می تواند برای آنها سود دهی خوبی داشته باشد. در پیشوا 200 هکتار زمین آماده کردیم که  به شهرک کشاورزی دانش بنیان تبدیل شود که 70 هکتار آن واگذار شده است.

ترکی عنوان کرد: کشت های جایگزین هم در دستور کار قرار دارد که کشت پسته (300 هکتار آغاز شده) یکی از این نمونه کارهاست. البته پایانه صادراتی محصولات کشاورزی هم در شهر پیشوای ورامین در حال ایجاد است.

وی از افتتاح پایانه صادرات گل در استان تهران در اردیبهشت ماه خبرداد و گفت: در سال 96 اولویت ما اشتغال است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار