در نخستین نشست سال 96 هیأت نمایندگان اتاق ایران عنوان شد:

رشد بی کیفیت و بدون برنامه نمی تواند ارزش آفرین باشد/ بخش غیر دولتی پویا و مولد لازمه تقویت اعتماد دو سویه دولت و بخش خصوصی است

شافعی گفت: بخش مولد اقتصاد تا کنون بیش از آنکه به امر تولید بپردازد گرفتار بروکراسی بخش های نامولد جامعه است و ناگزیر بوده که تأمین کننده خواسته های آنان باشد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در نخستین نشست هیأت نمایندگان این اتاق عنوان کرد: هم اکنون انتظار می رود تا اقتصاد کشور در مسیر تعالی قرار گیرد و با مشارکت بخش خصوصی، بتوان در کنار قوای حاکمیتی تأثیر بیشتری بر روند حرکت اقتصادی کشور گذاشت.

وی با اشاره به تأکید مجدد مقام معظم رهبری بر مسئله اقتصاد مقاومتی ادامه داد: توجه ایشان حاکی از اولویت اول کشور یعنی مسائل اقتصادی است و تأکید ایشان به موضوع تولید، نشان از تحول اساسی در اقتصاد کشور با تکیه بر تولید و شیوه های ارتباطی جامعه دارد.

شافعی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود، افزود: تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی به این بخش نشان از اهمیت فراوان آن داشته و امید است این مفهوم در حد شعار باقی نمانده و به صورت اصولی با آن برخورد شود چراکه در غیر این صورت امکان برداشت های متفاوت و اختلافاتی در این بخش وجود خواهد داشت که این امر می تواند منفعت ملی را متضرر کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: امید است در شرایط فعلی نقطه حرکتمان تشدید شده و شاهد تکرار فعالیت های گذشته نباشیم ،همچنین رشد را تنها راهکار دستیابی به توسعه قلمداد نکنیم، چرا که امروزه رشد بی کیفیت و بدون برنامه منسجم، ارزش آفرین نبوده و نمی تواند نوید دهنده خوبی برای توسعه پایدار کشور باشد.

وی افزود: بخش مولد اقتصاد تا به حال بیش از آنکه به امر تولید بپردازد گرفتار بروکراسی بخش های نامولد جامعه است و ناگزیر بوده که تنها تأمین کننده خواسته های آنان باشد.

به گفته شافعی سایه بخش نامولد باید از دوش بخش مولد برداشته شود چراکه تنها در چنین حالتی امکان رشد پایدار برای بخش های مولد اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: تجربه توسعه اقتصادی نمایانگر این است که توسعه به عوامل تصادفی در زمینه نهادسازی باز می گردد و این امر در گرو تدبیر و بکارگیری استراتژی توسعه است.

شافعی بیان کرد: تنظیم برنامه ریزی های مدون نیازمند توجه ویژه بوده که دولت ملزم به تحقق این امر است و علاوه بر این موضوع از آنجایی که تخصصی شدن کارها مد نظر بوده لذا تلاش کشور باید حول محور تولید بچرخد.

وی گفت: سیاست گذاری ها باید به گونه ای تنظیم شود که شاهد به کارگیری نسل جدید باشیم و در حال حاضر با توجه به عمده مشکلات اقتصادی کشور، این مسئله باید در دستور کار قرارگیرد.

ابزارهای اقتصادی نباید تبدیل به اهداف شوند

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه ابزارهای اقتصادی به هدف تبدیل شده است، افزود: نرخ سود بانکی، بودجه، تعرفه ها و مسائل دیگر هدف قرار گرفتند، در صورتیکه ابزارهایی برای توسعه هستند و هدف اصلی آنان به اندازه ای نامشخص و ناپیدا است، زیرا به جای اینکه به تعریف اهداف بپردازیم و ابزارها را متناسب با آن انتخاب کنیم به طور مداوم در حال بازی با این اهداف مهم هستیم.

شافعی همچنین عنوان کرد: دولت در برخی از زمینه ها تلاش هایی کرده است اما در عیال واری دولت حرکت قابل توجهی صورت نگرفته است، چرا که هنوز شاهد درآمدهای نفتی و نیز تشکیل سازمان های متعدد هستیم.

وی ادامه داد: این امر زمانی اتفاق می افتد که هیچکس کارخود را به خوبی انجام نمی دهد و امید است این موضوع در سال جاری مورد توجه جدی قرار گیرد.

شافعی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی کشور بیان کرد: بخش غیر دولتی برای ایفای نقش و حضور پررنگ تر درعرصه اقتصادی کشور نسبت به سال های گذشته باید قوی تر عمل کند و این امر مستلزم یک سری اصلاحات و برقراری روابط حسنه میان دو بخش دولتی و غیر دولتی است.

رئیس اتاق بازرگانی اذعان داشت: تشکیل دبیرخانه 3 اتاق نیز برمبنای همین هدف، ایجاد شده است و به منظور دستیابی به یک خروجی مناسب باید ازهمه تشکل ها دعوت به عمل آید که به این مجموعه ملحق شوند.

وی با بیان اینکه بخش غیر دولتی پویا و مولد لازمه تقویت اعتماد دو سویه دولت و بخش خصوصی است، افزود: این امر مهم باید هرچه سریعتر محقق شود و در شرایط فعلی و با توجه به شعار سال باید یک شراکت جدید میان بخش های عنوان شده شکل گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی افزود: دیدگاه هایی باید به سمت تعالی اصلاح شود و امید است با توجه به اقدام دولت در ابتدای سال جاری و دعوت از 3 اتاق، سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق شود و همچنین اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

شافعی در پایان بیان کرد: اتاق بازرگانی تلاش دارد تا مسئله اجرای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را پایش کند و تغییرات اجرایی آن را منتشر کند، به امید آنکه در سال جاری و با تکیه بر تأکیدات مقام معظم رهبری به سهم مشترک از توسعه پایدار دست پیدا کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار