هافینگتن پست با اشاره به تجاوز آمریکا به سوریه:

آنچه ترامپ انجام می‌دهد یک جنایت آشکار است

روزنامه هافینگتن پست در مطلبی ضمن انتقاد از حمله غیرقانونی اخیر آمریکا به سوریه، اقدام رئیس‌جمهور آمریکا را یک «جنایت آشکار» دانست.

آنچه ترامپ انجام می‌دهد یک جنایت آشکار استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هافینگتن پست نوشت: تغییر دادن حکومت در بسیاری از کشورها انجام شده و در نهایت به پیامدهای فاجعه‌باری منجر شده است. این راهکار در سوریه نیز بی‌فایده خواهد بود. 

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم  ناتان توماس افزود: روز سه شنبه این هفته یک حمله شیمیایی دیگر در سوریه روی داد. این نخستین باری نبود که چنین حمله‌ای در سوریه انجام می شد. حملات مشابهی در سال 2013 هم انجام شده بود که دولت اوباما تلاش کرد برای توجیه حمله نظامی پیشنهادی به سوریه از آنها بهره گیرد. 

اکنون پس از چهار سال حمله دیگری روی داده است و دونالد ترامپ و نئومحافظه‌کاران بر طبل جنگ می کوبند. آنچه درباره این حادثه هولناک تر است اینکه بحث هایی درباره تغییر دادن حکومت سوریه مطرح می شود، بدین معنی که به نظر می رسد طرح ها برای تهاجم به سوریه و سرنگون کردن اسد در حال نهایی شدن هستند.   

نویسنده این مطلب نوشت: اما پیش از این گفته ام، باز هم می گویم تغییر حکومت هیچگاه کارآیی نداشته است، این شیوه بارها و بارها آزموده و هر بار این تلاش با شکست مواجه شده است. 

نویسنده با بیان این که این روش در ایران، عراق و لیبی امتحان شد و هر بار ناکام ماند، این پرسش را مطرح کرد که ثبات چند کشور دیگر را باید برهم بزنیم تا متوجه شویم این شیوه کارآیی ندارد. 

در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می رسد ترامپ هم قصد دارد همان سیاست خارجی شکست خورده را ادامه دهد که عجیب هم نیست. در حالی که گفتگوها درباره تغییر حکومت سوریه ادامه دارد، به دستور ترامپ 50 موشک به سمت یک پایگاه هوایی در سوریه پرتاب شد. سناتور رند پل و تولسی گابارد، نماینده کنگره، این حملات را محکوم کردند و حق هم داشتند؛ زیرا نه تنها هرگونه اقدام نظامی بدون تصویب کنگره غیر قانونی است، بلکه اینکه ترامپ آمریکا را بدون اعلام قبلی وارد جنگ کند نیز غیرقانونی است.  

روسیه نیز حملات موشکی آمریکا را محکوم کرد و هشدار داد ممکن است این اقدام عواقب جدی به دنبال داشته باشد. علاوه بر آن که تنش ها با روسیه هم افزایش یافته و گزارش شده است که روسیه یک ناو جنگی به محلی که حملات موشکی آمریکا از آنجا انجام شده اعزام کرده است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا روسیه بر سر این موضوع با آمریکا وارد جنگ خواهد شد یا خیر. حتی فرماندهان نظامی آمریکا هم در این زمینه نگرانی دارند.

نویسنده در بخش دیگری از این تفسیر افزوده است: در 16 سال اخیر ما رئیس جمهورهایی داشتیم که قانون اساسی را نادیده گرفتند و بدون تصویب کنگره جنگ های غیرقانونی به راه انداختند. آنچه ترامپ و نومحافظه‌کاران هم‌اکنون انجام می‌دهند یک جنایت آشکار است. 

به اعتقاد نویسنده درگیر شدن در جنگ با بشار اسد هیچ منفعت راهبردی برای آمریکا ندارد. اگر آمریکا با اسد وارد جنگ شود، باید برای جنگ با روسیه هم آماده باشد؛ زیرا حفظ اسد بر سر قدرت برای روسیه منافع راهبردی دارد. 

هافینگتن پست در انتها نوشت: اکنون آمریکاییان باید اندکی تامل و تاریخ را مرور کنند و پیش از آنکه بر مبنای برخی اتهام‌های تردید برانگیز درباره سلاح های کشتار جمعی وارد جنگ شوند، بار دیگر با دقت بیندیشند. تغییر حکومت در طول تاریخ هیچگاه به نتیجه مطلوب نرسیده است. تغییر دادن حکومت در بسیاری از کشورها انجام شده و در نهایت به پیامدهای فاجعه‌باری منجر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار