اعتراض مشاوران اوباما به رویکرد متناقض کنگره درباره حمله به سوریه

مشاوران سابق "باراک اوباما" انتقادات مطرح شده درباره رئیس جمهور سابق آمریکا را رد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان؛ چند مشاور سابق دولت "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا، انتقادات مطرح شده درباره عملکرد وی در سوریه را رد کرده و ضمن اعتراض نسبت به رفتار متناقض کنگره آمریکا اظهار داشتند: دولت اوباما نیز طرح‌هایی برای حملات هوایی به سوریه شبیه به حملاتی که اخیرا از سوی "دونالد ترامپ" دستور آن داده شد، در دست داشت. اما در آن زمان کنگره آمریکا حاضر به همراهی با یک رئیس جمهور دموکرات نشد.

این سخنان اعتراض‌آمیز به این موضوع اشاره دارد که ترامپ برای صدور دستور حملات موشکی به یک پایگاه هوایی در غرب سوریه، هیچ مجوزی از کنگره آمریکا دریافت نکرد. ترامپ حمله شیمیایی هفته گذشته علیه غیرنظامیان در سوریه را بهانه اصلی این حملات عنوان کرده است.  

ترامپ پس از حملات موشکی به سوریه بار دیگر عملکرد دولت اوباما را مورد انتقاد قرار داد و با لحنی سرزنش‌آمیز حملات شیمیایی در سوریه را نتیجه بی‌کفایتی و عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دانست و گفت: مرگ غیرنظامیان در سوریه در حملات شیمیایی، در نتیجه ضعف و انفعال دولت قبلی آمریکا بوده است.

مشاوران اسبق اوباما در سخنان اعتراض‌آمیز خود عنوان کردند: اکثریت کرسی‌های کنگره آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد و  کنگره بارها تاکید کرده بود دولت اوباما حق ندارد بدون اخذ مجوز از کنگره در سوریه اقدام نظامی انجام دهد. 

حتی ترامپ نیز در یک پیام توییتری از اوباما خواسته بود فقط درصورت اخذ مجوز از کنگره اقدام به حمله نظامی در سوریه کند.

"دنیس راس"، مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه، در این باره گفت: در آن دوران، کنگره به وضوح حاضر به پذیرش مسئولیت اقدام نظامی در سوریه نبود.

یک روز پس از وقوع حمله شیمیایی در سوریه، ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: اوباما در سال 2012 مدعی شد یک خط قرمز در رابطه با استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه وجود دارد؛ اما پس از زیر پا گذاشته شدن آن هیچ اقدامی در این باره انجام نداد.

پس از حمله شیمیایی سال 2013 در سوریه، اوباما دولت بشار اسد را تهدید کرد اقدام نظامی علیه این کشور انجام خواهد داد. حتی ناوهای جنگی آمریکا نیز در آبهای مدیترانه حضور داشتند و تهدید کرده بودند حمله موشکی به خاک سوریه انجام می‌دهند؛ اما چنین نشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار