قهرمانی که رنگ مدال ندید! / سقوط سه پله‌ای نوجوانان والیبالیست در قاره کهن

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در حالی به عنوان چهارمی مسابقات قهرمانی آسیا رسید که در دوره قبلی این رقابت‌ها روی سکوی قهرمانی ایستاده بود.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی والیبال نوجوانان ایران به منظور حضور در یازدهمین دوره  مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان پسر زیر 19 سال آسیا و انتخابی جهان، چهارم فروردین ماه سال 96 راهی میانمار شد تا والیبالی‌ها نبردهای خود در سال جدید را با یک پیکار آسیایی در رده پایه از هشتم فروردین ماه آغاز کنند.

مردان نوجوان والیبال ایران در شرایطی راهی میانمار شدند که با کسب مقام قهرمانی در دوره دهم این رقابت‌ها و به دوش کشیدن نام مدافع عنوان قهرمانی پا به این نبرد گذاشته بود. نبردی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد با مقامی بهتر از چهارمی برای نوجوانان ایران همراه نشود.
 
محمد وکیلی در حالی تیمش را آماده مسابقات کرده بود که پس از چند مرحله اردو، در نهایت مرتضی شریفی، امیرمحمد فلاحت خواه، امیرحسین توخته، محمدحسین راستی، مهدی جلوه، علی طبری، احسان دانش دوست، سهیل کمال آبادی، حسین سلیمان اهری، محمدرضا حضرت پور، مهدی جعفروند و محمدرضا طهماسبی را به عنوان 12 بازیکن نهایی‌اش انتخاب کرد. پیش از آغاز این رقابت‌ها و در شرایطی که به دلیل برخی تغییرات در برنامه‌های کنفدراسیون والیبال آسیا ، برگزاری این رقابت‌ها به دو ماه زودتر موکول شده بود، کادر فنی این تیم بارها زمان لازم برای آماده‌سازی تیمشان را کوتاه دانستند اما در نهایت راهی میانمار شدند.

/// خانم خزاعلی //// قهرمانی که رنگ مدال ندید! / سقوط سه پله‌ای نوجوانان در قاره کهن

**سه پیروزی و چهار شکست حاصل تلاش نوجوانان

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی زیر 19 سال آسیا، در مجموع 7 دیدار برگزار کرد که حاصل تلاش این تیم کسب 3 پیروزی و قبول 4 شکست بود. نتایجی که در نهایت منجر شد مدافع عنوان قهرمانی این مسابقات از رسیدن به مدال بازبماند و بعد از 6 دوره پیاپی قهرمانی نتواند حتی روی سکوی این مسابقات قرار بگیرد.

نوجوانان ایران در دیدار مقابل تیم‌های بنگلادش، چین تایپه و تایلند به پیروزی دست پیدا کردند و در دیدار مقابل تیم‌های کره جنوبی ( 2 بار ) و چین ( 2 بار) تن به شکست دادند.

این نتایج در شرایطی برای تیم ملی نوجوانان ایران رقم خورد که کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد ، پسران نوجوان والیبال ایران دست خالی از میانمار بازگردند. هر چند با توجه به قوانین مسابقات قهرمانی آسیا 4 تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی جواز حضور در مسابقات جهانی را بدست آورده‌اند اما این موضوع بی‌شک دلیلی برای توجیه نتایج ضعیف والیبال ایران در این رقابت‌ها و سقوط سه پله‌ای در این پیکارها نیست.

/// خانم خزاعلی //// قهرمانی که رنگ مدال ندید! / سقوط سه پله‌ای نوجوانان در قاره کهن

**نتیجه‌گرایی یا دفاع از عنوان قهرمانی؟

البته در این میان برخی‌ها بر این باورند که در تیم‌های پایه نباید توجه چندانی به نتیجه داشت و آنچه حائز اهمیت است، کسب تجربه و هماهنگی تیم برای حضور در میادین دیگر و تزریق نیروهای جوان تر به تیم بزرگسالان است. این قبیل کارشناسان بر این باورند که این تیم توانایی خوبی دارد و به مرور زمان و میدان دیدن می‌تواند روزهای بهتری را رقم زده و در نهایت پشتوانه‌ای برای والیبال بزرگسالان ایران باشد. 

با این حال عده دیگری از کارشناسان نظرات متفاوتی در این رابطه دارند و معتقدند کسب عنوان چهارمی برای تیمی که 6 دوره متوالی قهرمان بی چون و چرای آسیا بوده است، عنوان دور از انتظار و تلخ محسوب می‌شود.اعتقاد این افراد این است که تیم ملی نوجوانان نیاز به تغییراتی در کادر فنی داشت و شاید با شاکله‌ای متفاوت می‌توانست خروجی بهتری داشته باشد و همان‌طور که این مسابقات بستری برای کسب تجربه بازیکنان شده است، بستری برای تجربه اندوزی مربیان جوان هم بشود.

/// خانم خزاعلی //// قهرمانی که رنگ مدال ندید! / سقوط سه پله‌ای نوجوانان در قاره کهن

**وقتی رقیبان بیکار ننشسته‌اند...

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، قدرتمند شدن تیم‌های آسیایی در رده‌های پایه، نسبت به ادوار پیشین بوده است. تیم‌های شرق آسیا، نظیر چین، کره جنوبی و ... حالا دیگر حریفانی از پیش باخته به شمار نمی‌روند و با برنامه ریزی اصولی و مدون در رده‌های پایه خود را به سطح اول آسیا رسانده اند. 

هیچ بعید نیست که تیم‌های آسیایی حاضر در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان، بتوانند با عملکرد خوب خود سکوهای جهانی را هم تصاحب کنند. اتفاقی که با توجه به نتایج خوب و عملکرد ایده‌آل این تیم‌ها در مسابقات میانمار دور از انتظار نیست. در این میان تیم‌ها پایه ایران که حالا حریفان سرسخت‌تری را پیش روی خود می‌بینند نباید قافیه را باخته و میدان را از دست بدهند.

/// خانم خزاعلی //// قهرمانی که رنگ مدال ندید! / سقوط سه پله‌ای نوجوانان در قاره کهن

**وکیلی: قول سکوی جهانی می‌دهم!

محمد وکیلی ، سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران که در دوره پیشین این مسابقات هم با تیمی که بازیکنانش این روزها خود را برای نبرد در مسابقات قهرمانی جوانان جهان آماده می‌کنند، توانسته بود روی سکوی قهرمانی بایستد، پس از کسب عنوان چهارمی در مسابقات میانمار، شرایط تیمش را اینگونه توصیف کرد: « این مسابقات برای ما بستری در راستای کسب تجربه بود. هم کادر فنی و هم بازیکنان از رقابت های قهرمانی آسیا تجربه های بسیار خوبی برای آینده به دست آوردند.در مدت باقی مانده تا زمان برگزاری رقابت‌های جهانی این ضعف‌ها را برطرف و با اضافه شدن چند بازیکن دیگر که امکان حضور آنان در رقابت‌های قهرمانی آسیا وجود نداشت، با تیم تکمیل تری به رقابت‌های جهانی می رویم.» 

وکیلی که قرار است شهریور ماه به تیم ملی نوجوانان نبرد جهانی بحرین را تجربه کند، قول رفتن روی سکو در مسابقات قهرمانی جهان را هم داد: « قول می دهم پنجم شهریورماه سال جاری و در پایان رقابت‌های جهانی تیم ایران بهترین آسیا باشد و حداقل از مقام سومی خود در جهان دفاع کند و امکان کسب رتبه بهتر نیز وجود دارد.»

/// خانم خزاعلی //// قهرمانی که رنگ مدال ندید! / سقوط سه پله‌ای نوجوانان در قاره کهن


**فرصت پنج ماهه برای جبران ناکامی

حالا تیم ملی والیبال نوجوانان ایران زمانی نزدیک به 5 ماه فرصت دارد تا خود را برای مسابقاتی سخت‌تر و مهم‌تر آماده کند. بازیکنانی که در فروردین ماه زمانی نزدیک به 4 ماه در کنار هم حضور داشتند حالا باید با تمرینات مداوم‌ و اردوهای پیوسته ، سخت تلاش کنند تا ناکامی خود در مسابقات آسیا را این بار در سطح جهان تکرار نکنند. 

آن هم در شرایطی که تیم ملی نوجوانان ایران دو سال قبل و در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان که در آرژانتین برگزار شد، بهترین نتیجه تاریخ این مسابقات را گرفت و توانست روی سکوی سوم جهان بایستد. هرچند نتایج نه چندان مطلوب نوجوانان ایران در مسابقات آسیایی شاید کمی ناامیدی ایجاد کرده باشد، اما به دلیل بزرگی نام والیبال ایران در جهان و در روزهایی که دنیای والیبال حساب ویژه‌ای روی تیم‌های ایرانی باز کرده است، انتظار جبران نتایج بد میانمار در بحرین و در مسابقات جهانی انتظاری دور از ذهن و بی دلیل نباشد. 

باید منتظر ماند و دید تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در زمان باقی مانده تا رقابت‌های جهانی چه برنامه‌هایی مدنظر دارد و چه تغییراتی در این تیم برای بهبود نتیجه و  عملی شدن قول آقای سرمربی در نبرد جهانی بحرین، اعمال خواهد شد. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.