احتمال بازشدن گره کور معضل شنود مکالمات مشاوران ترامپ بدست ادوارد اسنودن

واشنگتن تایمز گزارش داد شاید ادوارد اسنودن درباره شنود مکالمات مشاوران ترامپ اطلاعات مهمی داشته باشد.

احتمال بازشدن گره کور معضل شنود مکالمات مشاوران ترامپ بدست اسنودن
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن تایمز، ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا ممکن است اطلاعات کلیدی درباره گزارش های اطلاعاتی مورد درخواست سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا داشته باشد. 

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی به قلم روون اسکاربورو در پایگاه اینترنتی خود نوشت: شاید پاسخ سؤال درباره نوع ارتباطات مشاوران دونالد ترامپ که مکالمات تلفنی آنها به طور تصادفی شنود شد، نزد ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا باشد که در خصوص این مسائل افشاگری های زیادی کرده است. 

اسنودن سال 2013 اسناد فوق محرمانه ای را در اختیار روزنامه گاردین قرار داد که حاکی از اقدام آمریکا در شنود مکالمات تلفنی در سفارتخانه های مختلف در واشنگتن و نیز مکالمات دوستان و دشمنان آمریکا بود. 

شنود مکالمات تلفنی به موجب «قانون نظارت اطلاعاتی خارجی» انجام شد؛ قانونی که آژانس امنیت ملی آمریکا را مجاز به شنود ارتباطات الکترونیکی همه عوامل خارجی می کند. به موجب این قانون، اهداف این اقدامات (جاسوسی) حتماً نباید تروریست ها یا جاسوسان احتمالی باشند. آنها صرفاً ممکن است عاملان خارجی باشند که  در بخش دیپلماتیک فعالیت می کنند. 

ترامپ به عنوان نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری و سپس رئیس جمهور منتخب، تماس های تلفنی و رایانامه هایی از دیپلمات ها در واشنگتن دریافت کرده است؛ دیپلمات هایی که به دنبال کسب هر گونه اطلاعاتی بودند که می توانستند درباره این رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی آینده به پایتخت های مربوطه خود ارائه کنند. 

این نوع ارتباطات می تواند به بخشی از گزارش های اطلاعاتی تبدیل شود. 

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، خواستار ارائه ده‌ها مورد از چنین گزارش هایی از نهادهای اطلاعاتی شد. وی درخواست کرد اسامی مشاوران ترامپ در این گزارش ها سانسور نشود و ذکر شود. این در حالی است که «قانون نظارت اطلاعاتی خارجی»، ذکر نکردن نام شهروندان بیگناه آمریکایی را که مکالماتشان به طور اتفاقی شنود می شود، به منظور محافظت از اطلاعات خصوصی آنها ملزم کرده است. 

هم اکنون روشن است که آمریکا  در سفارت روسیه در واشنگتن میکروفن مخفی کار گذاشته بود. آمریکا تماس های مایکل فلین، ژنرال بازنشسته را که قرار بود مشاور امنیت ملی ترامپ شود، و سرگئی کیسلیاف، سفیر آمریکا در واشنگتن را در دوره انتقال قدرت به ترامپ شنود کرد. 

دولت اوباما نام فلین را «ذکر کرد»، و محتوای آن تماس ها در رسانه ها فاش شد. این در حالی است که کارشناسان حقوقی این افشاگری را به منزله جنایت می دانند. 

گاردین اعلام کرد یکی از عملیات جاسوسی موسوم به «درومپایر» شامل کارگذاشتن یک میکروفن مخفی در دستگاه فاکس اتحادیه اروپا در واشنگتن بود. 

سلسله عملیات دیگری نیز علیه اهداف مختلف، از جمله دفتر نمایندگی فرانسه در سازمان ملل، و سفارت فرانسه در واشنگتن انجام شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار