اصفهان؛

ساختمان‌هایی که دارای کاربری‌های خطرناک هستند باید شناسایی شوند

استاندار اصفهان گفت: ساختمان‌ هایی که دارای کاربری‌ های خطرناک هستند از جمله ساختمان‌های ناایمن به شمار آمده که باید شناسایی شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رسول زرگرپور در جلسه بررسی ایمنی ساختمان‌ها و اماکن عمومی اظهارداشت: 24 ساعت پس از حادثه پلاسکو مدیریت استان اصفهان جلسه‌ای را به منظور شناسایی ساختمان‌های ناایمن برای جلوگیری از بروز حوادثی نظیر پلاسکو تشکیل داد.

وی با بیان اینکه ساختمان های ناایمن در 4 حوزه شناسایی می‌شوند، افزود: ساختمان‌های ناایمن از لحاظ استقرار، ساختمان‌هایی با سازه‌های ناایمن، ساختمان‌هایی که فاقد تجهیزات ایمنی هستند و ساختمان‌هایی که دارای کاربری‌های خطرناک هستند از جمله ساختمان‌های ناایمن به شمار آمده که باید شناسایی شوند.

استاندار اصفهان گفت: براساس گزارش‌های اعلام شده توسط اعضای جلسه، حدود 70 درصد این ساختمان‌ها در شهراصفهان و دیگر شهرهای بزرگ استان شناسایی و وضعیت موجود تاحدودی مشخص شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید مقوله مربوط به ساختمان‌های ناایمن در شهرهای بزرگ به صورت جدی پیگیری شود، خاطرنشان کرد: این امر باید به عنوان اولویت شهرداران در نظر گرفته شود.

زرگرپور بر تشکیل کارگروهی در سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان برای تجهیز واحدهای بلندمرتبه به سیستم‌های آتش‌نشانی پیشرفته در شهرهای بزرگ استان تأکید کرد و عنوان داشت: باید تا جلسه آینده اقدامات لازم برای بررسی نحوه تجهیز این مکان‌ها و تأمین آن صورت گیرد.

وی به وضعیت واحدهای نفتی و پتروشیمی در شمال اصفهان اشاره کرد و یادآور شد: باید وضعیت اطفای حریق در واحدهای نفتی شمال اصفهان شناسایی شود و در قالب یک برنامه زمانبندی شده نسبت به تجهیز این واحدها به سیستم‌های پیشرفته اطفای حریق و ایمن‌سازی آن ها اقدام شود.

استاندار اصفهان در ادامه به نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استانداران استان‌های سراسر کشور، اشاره کرد و بیان داشت: در این نامه جهت کاهش خطرات ناشی از وقوع سوانح مشابه پلاسکو در سطح کلان‌شهرهای کشور مصوباتی ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: برخی از این مصوبات باید در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و برخی در استان‌ها پیگیری شود.

زرگرپور به بند اول این نامه اشاره کرد و متذکر شد: در این بند باید مستندسازی، تهیه شناسنامه ساختمان و ایجاد بانک اطلاعاتی برای کلیه ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، شامل آخرین وضعیت نقشه‌های ساختمانی و تأسیساتی، راه‌های فرار و ... توسط شهرداری با همکاری نظام مهندسی ساختمان هر کلان‌شهر انجام پذیرد که می‌توانیم برای شهرهای بزرگ استان نیز ظرف 3 ماه آینده اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بند 7 این نامه بر مبحث 22 تأکید شده است، تصریح کرد: ضوابط و چک‌لیست‌های لازم برای حصول اطمینان از ایمنی ساختمان در طول دوره بهره‌برداری(مطابق مبحث 22)، باید توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور، تدوین و پس از تصویب جهت اعمال به مدیریت شهری کلان‌شهرها ابلاغ شود.

استاندار اصفهان تأکید کرد: در خصوص ایمنی و حفظ جان مردم نباید هیچ ملاحظه‌ای در نظر گرفته شود و همه موارد باید طبق قانون عمل شود و شهرداران و اعضای نظام مهندسی باید این موضوع را به صورت جدی دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه باید از حادثه پلاسکو عبرت گرفته شود، اضافه کرد: باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسائل مربوط به ساختمان‌های ناایمن حل شود.

گفتنی است در این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیرکل راه و شهرسازی، شهرداران اصفهان، نجف آباد، کاشان و فولادشهر اقدامات صورت گرفته خود در خصوص مصوبات جلسه قبل را ارائه کردند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.