ایجاد کتاب‌های تلفیقی برای مقطع ابتدایی/ تولید محتوا برای سه زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از ایجاد کتاب‌های تلفیقی برای مقطع ابتدایی اجرای آن به صورت آموزشی همچنین تولید محتوای سه زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجه الاسلام محی الدین محمد‌یان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نخستین نشست عمومی اعضای هیأت علمی که در این سازمان برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در سال ۹۵ گفت: سال گذشته ۳۴ جلد کتاب نظری و ۹۹ جلد کتاب فنی و حرفه‌ای و کا‌ردانش به همراه کتاب کمک آموزشی و سایر متعلقات آن در سازمان پژوهش تولید شد.

وی ادامه داد: سال گذشته روشی جدید در مشارکت‌جویی معلمان و اظهار‌نظر آن‌ها برای برنامه‌های درسی با ایجاد سامانه اعتبار بخشی تحقق پیدا کرد همچنین ۱۹۲ عنوان کتاب جدید در تمامی مقاطع چاپ نهایی شد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: برای اشاعه برنامه درسی ۲ هزار نفر ساعت آموزش نیروی انسانی انجام شد همچنین ۱۸ عنوان کتاب پژوهشی در سازمان منتشر شد.

وی بیان کرد: در صدد هستیم آزمون تیمز و پلز به عنوان پروژه دائمی مستمر منتشر و استفاده شود.

محمدیان با بیان اینکه ۲۴ میلیون نسخه کتاب گویا تولید شده، تصریح کرد: سامانه جامع الکترونیکی آموزش و پرورش را هم داشتیم تا گستره آموزش‌های الکترونیک توسعه پیدا کند. 

وی افزود: از برنامه‌هایی که برای سال جدید به آن توجه داریم تولید کتاب مدارس خاص، بین‌الملل و استعدادهای درخشان است که سال گذشته نیز این کار انجام شد و امسال در تلاش هستیم تا برای مدارس خارجی داخل کشور مانند مدارس سفارت‌خانه‌ها زبان و ادبیات فارسی را به عنوان معرفی تاریخ ایران در دسترس دانش‌آموزان این مدارس قرار دهیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه برنامه تنوع در محتوای زبان‌های مختلف مورد توجه قرار دادند، گفت: از سال گذشته این کار انجام شده، اما باید سایر معاونت‌ها نیز نیازسنجی کرده، همچنین دانشگاه‌ها نیروی انسانی متخصص در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند تا این کار برای دانش‌آموزان عملیاتی شود همچنین تولید محتوا برای زبان‌های آلمانی، ایتالیای و فرانسوی را انجام دادیم.

وی با تأکید بر تولید محتوای آموزشی منطبق با ارزش‌های ایرانی اسلامی اظهار کرد: تمام تولید محتواهای در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان باید بر این مبنا باشد، همچنین در نظر داریم تا اسناد لانه جاسوسی در بخش‌های مختلف کتاب درسی متناسب با مباحث درسی برای دانش‌آموزان ارائه شود.

محمدیان از توجه جدی به ایجاد رویکردهای جدید در درس آمادگی دفاعی خبر داد و گفت: گمانه‌زنی‌ها و نقدهای بسیاری بر حجم کتاب‌های درسی وارد است که با توجه به این شرایط در پژوهشگاه آموزش و پرورش مطالعاتی استاندارد در حال انجام است تا یافته‌های آن برای پایه دوازدهم در سال‌های آتی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به تولید کتاب‌های تلفیقی بیان کرد: اکنون این کار در مرحله آزمایشی برای سه ساله اول مقطع ابتدایی مورد توجه قرار گرفته است البته باید ایستگاه‌های مهارت‌آموزی داشته باشیم تا معلمان بدانند چه فعالیت‌هایی در ساعات آموزشی و غیر‌آموزشی داشته باشند در واقع در این طرح چند عنوان کتاب درسی در یک کتاب تجمیع می‌شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: این مسئله مورد تأکید وزیر آموزش و پرورش هم بوده که باید مشاغل و مباحث فنی و حرفه‌ای را مورد مطالعه قرار دهیم و اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته شود.

وی حضور مؤلفان کتاب‌های درسی و آشنایی نزدیک آنها با شرایط آزمایشگاهی را از دیگر موارد مورد توجه در برنامه‌های آتی این سازمان برشمرد و اظهار کرد: مراکز آزمایشگاهی و کارگاهی باید داشته باشیم و مؤلفان از نزدیک با این شرایط آشنا شوند و پس از آن در کتاب‌های درسی فعالیت‌هایی این چنینی منعکس شود.

محمدیان تولید فرهنگ‌نامه صحیفه سجادیه و فرهنگ‌نامه قرآنی را از برنامه‌های به تأخیر افتاده سازمان پژوهش دانست و گفت: باید این کار را در برنامه‌ها قرار دهیم.

وی به جوان‌سازی اعضای هیأت علمی، بازنگری تعرفه‌ها در پرداخت و مدارک تحصیلی اعضای هیأت علمی سازمان و پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در سال جدید توجه به موارد مذکور را در دستور کار داریم.


ورود کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و استعدادهای درخشان به سامانه توزیع اینترنتی بسته‌های الکترونیکی – اینترنتی
طلایی معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامه‌ها در سال 96 در چهار محور قرار می‌گیرد، گفت: بعد از ابلاغ برنامه ششم توسعه در کشور سازمان پژوهش نیز بر مبنای این برنامه پنج ساله برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی پازلی و هدف‌گذاری شده در سال جدید انجام می‌شود و پایش برنامه‌ها سه ماه یک بار یا سالانه صورت می‌گیرد.

طلایی به طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: نسبت آموزش‌های تخصصی به عمومی افزایش پیدا می‌کند و در نظر داریم نحوه سنجش صلاحیت کارکنان نیز امکان‌سنجی شود.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه برنامه‌ای استراتژیک برای نیروی انسانی طی برنامه ششم توسعه تدوین می‌شود، گفت: طی این برنامه تهیه و تصویب شیوه‌نامه ادامه تحصیل برای هر پست سازمانی ابلاغ می شود، تا نیروها روند ارتقای رشته تحصیلی را در مسیری درست طی کنند.

وی بهبود فرآیندها، رویه‌ها و توسعه مدیریت الکترونیک را از دیگر برنامه‌های سازمان پژوهش برشمرد و عنوان کرد: اجرای سراسری، توزیع الکترونیکی بسته‌های آموزشی، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی مجتمع رشد، ایجاد مرکز داده در ساختمان مرکزی و یکپارچه‌سازی سامانه‌های سازمان در راستای این توسعه اجرا می‌شود.

طلایی با بیان اینکه بخش فنی و حرفه‌ای و استعدادهای درخشان در توزیع الکترونیکی بسته‌های آموزشی قرار می‌گیرد گفت: این فرآیند پیش از این انجام می‌شد اما اکنون دو مورد مذکور به آن اضافه می‌شود.

وی یادآور شد: سنجش اثربخشی فرآیندها و برون‌داد‌های سازمان از برنامه‌هایی است که در سال جاری به آن می‌پردازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار