مصرف بی‌رویه دخانیات زنگ خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش

مصرف زیاد دخانیات، سیگار و قلیان باعث شیوع سرطان معده و روده شده و افراد باید نسبت به این موضوعات آگاهی لازم را داشته باشند.

حمیدرضا دهقان منشادی متخصص رادیولوژی آنکولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: سرطان معده زمانی رخ می دهد که سلول های سرطانی به سرعت و بدون نظم خاصی در اطراف معده منتشر شوند و تکثیر یابند، سلول‌های سرطان روی پوشش داخلی معده تاثیر می گذارند و با تخریب نواحی مربوطه باعث ایجاد بیماری می شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: معمول‌ترین عامل این بیماری عفونت به وسیله باکتری هلیکوباکتر پیلوری است که دلیل بیش از ۶۰ درصد از موارد ابتلای بیماری است. ابتلا به این باکتری باعث می شود که التهابات شدید و عفونت های مزمن در معده ایجاد شود که در این میان نوع خاصی از هلیکوباکتر پیلوری میزان خطر بیشتری در مقایسه با دیگران دارد که می تواند آسیب های مخربی در افراد ایجاد کند.

دهقان منشادی در ادامه گفت: سوزش معده، درد ناحیه بالای شکم، تهوع و بی‌اشتهایی از علایم این بیماری شایع است که نباید به راحتی از آن گذشت زیرا با آگاهی از علائم بیماری ها می توان در زمان طلایی و هرچه زودتر به پزشک معالج مراجعه کرد و شاهد بهبود بیماری بود.

وی موارد شایعی همچون کاهش وزن، زردی پوست، استفراغ، مشکل بلع غذا و مشاهده خون در مدفوع در کنار علائم اولیه را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: پیش آگهی بیماری ها و خودمراقبتی از موضوعاتی است که اگر در ابتدای سال هر ایرانی با آگاهی از آن به زندگی بپردازد شاهد جریانات ارتقا سلامت در جامعه خواهیم بود.

دهقان منشادی مصرف بی رویه ترشی سبزیجات، سیگار، قلیان، مشروبات الکلی را نیز در تشدید عوارض  بیماری موثر دانست و افزود: حدود 10 درصد از این بیماری در خانواده‌ها ایجاد می‌شود و بین یک تا سه درصد از موارد مثل سرطان معده به دلیل سندرم‌های ژنتیکی به ارث رسیده از والدین به شخص سرایت پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: بسیاری از موارد سرطان معده شامل کارسینوم معده است که تشخیص این بیماری معمولا به وسیله بافت‌برداری هنگام آندوسکوپی انجام می‌شود و از این طریق می توان وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی را تشخیص داد. معمولا در ادامه نیاز به تصویربرداری پزشکی است تا مشخص شود سرایت سلول‌های سرطانی به بخش‌های دیگر بدن در چه مرحله ای قرار دارد.

دهقان یادآور شد: امروزه مصرف بی رویه قلیان و دخانیان و کاهش سنی گروه‌های مصرف کننده یکی از دغدغه های متخصصان سلامت است که نباید از آن غافل شد، بلکه با پیش آگهی و اطلاع رسانی علمی باید به فکر این گروه سنی بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار