آغاز شب های قدر در ماه رجب است

آغاز شب های قدر از همین لحظات و ساعات شروع می شود چرا که لیلة الرغائب، شب احیای افراد خاص الخاص است.

حجت الاسلام ابراهیم بهاری در گفتگو با خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص فضیلت ماه رجب گفت: ماه مبارک رجب یکی از ماه هایی است که در بین روایات معصومین (س) به آن سفارشات مؤکدی شده است که شاید می توان حدیث پیامبر اکرم(ص) در خصوص فضیلت این ماه را یکی از مهمترین این سفارش ها دانست.

وی ادامه کرد: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: « مَنْ صَامَ مِنْ رَجَب أربَعَةَ عَشَرَ يَوماً أعطَاهُ اللهَ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الثَّوَابِ مَا لاَ عَينٌ رَأت وَلاَ أُذُنٌ سَمِعَتْ وَلاَ خَطَرَ عَلى قَلبِ بَشَر مِن قُصُورِ الجِنَانِ الَّتى بُنِيَت بِالدُّرّ وَاليَاقُوت»

«هر كه از ماه رجب چهارده روز را روزه بگيرد خداى عزيز و جليل از بهشت هايى كه با درّ و ياقوت ساخته شده پاداشى به او عنايت مى كند كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر دل بشرى خطور كرده است» .

بهاری در مورد  لیلة الرغائب تأکید کرد: در ماه رجب ما ایام سفارش شده خاصی را داریم از جمله بحث لیلة الرغائب که اولین شب جمعه ماه رجب است و ایام ارزشمند دیگر نیز در ادامه ماه رجب قرار دارد.پیامبر اکرم(ص) برای این شب اعمالی را سفارش فرمودند.نخست روزه گرفتن در این روز است که البته امسال، این شب با اولین روز ماه رجب که روزه گرفتن در آن نیز مستحب است، تقارن پیدا کرده است.

وی افزود: برای این شب اعمالی نظیر نماز مخصوص لیلة الرغائب سفارش شده است که شیوه ی اجرای این اعمال در کتاب مفاتیح الجنان بیان شده است. پس از این اعمال است که انسان حاجت خود را از درگاه الهی طلب کند. بنابراین درخواست کردن حاجات قائده و اصولی دارد. به هر حال پاداش سنگین، زحمات سنگین را به همراه دارد. شاید آغاز شب های قدر از همین لحظات و ساعات شروع شود. چرا که لیلة الرغائب، شب احیای افراد خاص الخاص است لذا در این شب می بایست حاجات های خودمان را مطالبه نماییم.

حجت الاسلام بهاری در خصوص شیوه دعا کردن در لیلة الرغائب افزود: دعا برای فرج ولی عصر(ع) شاید بالاترین ، زیباترین و کامل ترین خواسته های ما دراین شب است. چون که صد آمد، نود هم پیش ماست و اگر این امر رخ دهد قطعا همه ی موانع زندگی بشر مرتفع می گردد. پس از این خواسته ی ارزشمند، می توانیم خواسته های عمومی برای جامعه مسلمین و بعد برای شخص خودمان بخواهیم. البته در روایات دیگر آمده است که ما برای خودمان طلب دعا نکنیم چرا که خداوند از نیت های ما برای انجام اعمال این شب آگاه است. می گویند برای مؤمنین بخواهیم که خداوند به خود ما نیز عنایت می فرماید.

در پایان حجت الاسلام ابراهیم بهاری درمورد دعا کردن در این شب، توصیه ای کردند: پیشنهاد بنده به برادران دینی و خواهران مؤمنه ای در این شب سر بر سجده می گذارند و دعا می کنند این است که پس از دعا برای فرج حضرت ولی عصر(عج)، پیروزی جهان اسلام را از خداوند بخواهند. شاید یکی از دعا هایی که می توانیم داشته باشیم، دعا در مورد بیشتر شدن رحم، شفقت، برادری و مهربانی در میان جامعه مسلمین است. تا این تفرقه ها، منیت ها، حسادت ها، حرص ها از جامعه اسلامی دور شود که جوامع بشری و جوامع اسلامی به هم دیگر نزدیک گردند. ان شا الله این محبت و برادری باعث ایجاد وحدت در مجموعه امت اسلامی باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار