السا فیروز آذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

راه برای تحصیل علاقه‌مندان تئاتر بسته است/ تئاتر، رسانه‌ای متحول برای تبادل اطلاعات

اگر امکان این نیست که متخصص این حوزه‌ها را داشته باشیم، می‌توانیم کسانی را بورسیه کنیم و به دانشگاه‌های مختلف بفرستیم تا آموزش ببینند و آموزش بدهند.

راه برای تحصیل علاقه‌مندان تئاتر بسته است/ تئاتر، رسانه‌ای متحول برای تبادل اطلاعاتالسا فیروز‌آذر، بازیگر سینما و تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روز جهانی تئاتر بیان کرد: تئاتر در ایران قدمت دارد و شاید به هزار سال قبل از میلاد مسیح بازگردد و از اولین تئاترها «سوگ سیاوش» است.

وی با انتقاد از محدودیت‌های رشته‌های تحصیلی حوزه تئاتر ، گفت:من بعنوان کسی که دانشجوی فوق لیسانس ادبیات نمایشی است، شاید پاسخ تمام سئوالات در خودم باشد و آن، بیان این است :دعایت، خواسته‌ات و تقاضایت. من دانشجوی فوق لیسانس ادبیات نمایشی هستم، لیسانسم معماری است و در حال حاضر می‌خواهم برای دکترا اقدام کنم ولی متاسفانه ما رشته‌ای به نام تئاتر، سینما، کارگردانی و بازیگری نداریم و این بسیار باعث تاسف است که ما دانشجویانی داریم که طالب این حوزه‌ها هستند، ولی متاسفانه کسی نیست که پاسخ این چرایی‌ها را بدهد.

فیروز آذر با بیان این مطلب عنوان کرد: متخصص‌های این حوزه‌ها که نباید از آسمان بیفتند، اگر امکان این نیست که متخصص این حوزه‌ها را داشته باشیم، می‌توانیم کسانی را بورسیه کنیم و به دانشگاه‌های مختلف بفرستیم تا آموزش ببینند و به علاقه‌مندان این رشته‌ها در دانشگاه‌های کشورمان آموزش بدهند.

این بازیگر  اظهار داشت: ما حتی فلسفه‌ی هنر برای رشته‌ی هنر نداریم بلکه این بخش تنها برای کسانی است که فلسفه خوانده‌اند. این بسیار بد است که راه را برای تحصیلت ببندند و اجازه‌ی متخصص شدن را در حرفه‌ای که دوست داری نداشته باشی. امیدوارم که این اجازه به جوانان داده بشود تا بتوانند متخصصین آینده باشند و تحصیلات آکادمیک داشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: افسانه‌های اساطیری و اسطوره‌ای و تئاترها، از آئین‌ها سرچشمه گرفته است و کم‌کم این آئین‌ها از قدیم تا به زمان حال، حالت امروزی پیدا کرده است و به شکل تئاتر درآمده است و به شکل ژانرهای مختلفی درآمده است.بسیار خوب است که ما روز ملی تئاتر داریم که این اهمیت تئاتر را بیان می‌کند که بسیاری از سنت‌ها را زنده نگه می دارد و حتی تبادل فرهنگ‌های مختلف با هم است.

فیروزآذر همچنین اظهار داشت: تئاتر مانند رسانه‌ای است که تبادل اطلاعات در آن به شکل نمادها و عروسک‌ها در آمده است.بسیار خوب است که این روز در ایام عید است و در یک فضایی همراه با تعطیلات و شادی است. 

وی در خصوص تقاضای خود از مسئولان حوزه تئاتر در این روز بیان کرد: من با قرار گرفتن در شرایط تئاتر فجر به این نتیجه رسیدم که داوری در انتخاب آثار بسیار عادلانه بود چرا که با نظرات مردم و اهالی تئاتر نیز تقریبا همسو بوده است و این مسئله بسیار می‌تواند مشوق اهالی تئاتر باشد که ارزش کار خوب داده می‌شود که البته این مسئله متاسفانه در جشنواره فجر در حوزه سینما نبوده است و داوری‌ها و نتایج ناراحت‌کننده بود و با نظرات تماشاگران همسو نبوده است.وقتی عدالتی برای قضاوت کردن نباشد، بسیار صدمه می‌زند. 

فیروز آذر همچنین افزود: تئاتر از لحاظ مالی حمایتی ندارد و بازیگر و عوامل دیگر کار، از لحاظ مالی تامین نمی‌شوند. باید یک حداقلی در بودجه در نظر گرفته شود طوری که در حد هزینه رفت و آمد و حتی حقوق یک کارمند داده شود و یا حتی امکانات اولیه برای علاقه‌مندانی که به این حیطه علاقه‌مند هستند. باید برای دانشجویان امکاناتی مثل موسسات یا حتی پلاتوهایی داده شود تا کار کنند. 

این بازیگر  تصریح کرد: من باز هم تاکید می‌کنم در داوری‌ها نظریات سلیقه شخصی تا حدی دخیل است، درست است که کارهای کم خرج خلاقیت دارند ولی نباید اینطور باشد که کارهایی که باب میل ما نیست کنار گذاشته شود. باید به دانشجویان این رشته رسیدگی شود. علاقه‌مندان این رشته تمامی امکانات را ندارند، بلکه بسیاری از این امکانات را ما باید فراهم کنیم تا کارگردان‌های مختلف، طراحی‌های صحنه طبق بهترین و به‌روزترین متدها را به این افراد آموزش بدهد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار