شهرکرد؛

پیرغار جاذبه‌ای در میان کوهپایه‌های زاگرس

پیرغار، یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان چهارمحال و بختیاری در کوهپایه‌های زاگرس است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ گردشگاه پیرغار واقع در جنوب روستای ده چشمه شهرستان فارسان است که یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان چهارمحال و بختیاری در کوهپایه‌های زاگرس به شمار می‌رود.
 
 
این گردشگاه دارای چندین چشمه جوشان، غار آهکی و سه سنگ نبشته به زبان فارسی می‌باشد که در آن لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در انقلاب مشروطه شرح داده شده است.
 
 
این اثر تاریخی و ارزشمند در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۷۷ و با شماره ۲۲۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 
 
آبشار زیبای این گردشگاه هم یکی از زیباترین آبشارهای فصلی ایران و چهارمحال و بختیاری است.
 
 
از مسیرهای ایجاد شده در کوه می‌توان با یک کوه پیمایی کوتاه خود را به بالاترین نقطه آبشار و در ادامه مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید.
 
 
روستای ده چشمه و گردشگاه پیرغار در فصل بهار و تابستان به دلیل دارا بودن آب و هوای مطبوع، چشمه پر آب، آبشار زیبا و درختان سرسبز، روزانه پذیرای صد‌ها گردشگر و مسافر است.
 
 
گندم، جو، یونجه و شبدر از مهمترین محصولات زراعی و هلو، سیب درختی، انگور، بادام و گردو از مهمترین محصولات باغی روستای ده چشمه به شمار می‌رود.
 
 
همچنین عسل، فرآورده‌های لبنی، روغن محلی، خشکبار، قالی، قالیچه و ماهی قزل آلا از مهمترین محصولات و سوغات این روستاست که گردشگران و مسافران خریداری می‌کنند.
 
 
روستای ده چشمه و گردشگاه تاریخی و طبیعی پیرغار در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا و در فاصله ۶ کیلومتری فارسان (مرکز شهرستان فارسان) و حدود ۴۱ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
 
 
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار