تبریز؛

عمارت شهرداری تبریز، شاهکار معماران آلمانی در تبریز

عمارت شهرداری تبریز، شاهکار معماران آلمانی از جمله آثار باستانی تبریز است که همه ساله توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌‎کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛معماری بی‌نظیر عمارت شهرداری تبریز همچون عقاب با صلابتی که بال‌های خود را در مرکز شهر گشوده است، سبب می‎شود تا گردشگران، بازدید از این عمارت را در برنامه‌ی خود قرار دهند.
 
این بنا در محل شهرداری تبریز و در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و خیابان ارتش واقع شده و این محل جایی است که نبض تاریخی تبریز در آنجا می‌تپد.
 
عمارت شهرداری تبریز در سال 1314 در زمینی به مساحت 9600 متر مربع و زیربنای 6500 متر مربع و در سه طبقه ساخته شده و برج چهار ساعتی آن، سبب شهرت این بنا شده است؛ این ساعت چهار صفحه‌ای در چهار وجه برج، بیش از نیم قرن است که با نواختن زنگ، گذر زمان را به عابران و ساکنین شهر اعلام می‌کند.
 
احداث این عمارت در زمان صدارت شهردار وقت "ارفع‌الملک جلیلی" آغاز شد و نقشه‌ی هوایی آن به شکل عقاب در حال پرواز است که جزو نمادهای آلمانی‌ها قبل از جنگ جهانی دوم بود و خود ساختمان نیز به شکل "U" بوده و از سنگ تراشیده شده و وجود چندین ورودی و سنگ‎های حجاری شده از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا است.
 
عمارت شهرداری تبریز که در بین مردم تبریز به "ساعات قاباغی" معروف است، جزو آثار ملی به شمار می‌آید و همچنین این بنا اولین نهاد شهرداری در تبریز و اولین بلدیه‌ در کشور است و امروزه نیز بخش عمده‌ای از کارهای عمرانی و شهرداری در این مکان انجام می‌شود.
 
وجود موزه‌ی شهرداری در داخل عمارت نیز از دیگر جذبه‌های این عمارت است که به موزه‌ی شهر و شهرداری‌های کشور معروف بوده و این موزه به منظور گرامیداشت یکصدمین سالگرد تاسیس اولین بلدیه‌ی ایران در تبریز تاسیس شده است.
 
همچنین تالارهای مختلفی نیز در داخل عمارت شهرداری تبریز وجود دارند که در دل خود گنیجینه‌های بسیاری از تاریخ را به امانت نگه داشته‌اند و کتب و اسناد خطی، فرش‌های قدیمی و نفیس و دوربین‌های عکاسی قدیمی از جمله‌ی آن‌ها هستند و سیر تحول تاریخی هنر فرش، نشر و عکاسی با گردش در این موزه به خوبی به چشم می‌خورد.
 
اگر سفر به تبریز را در برنامه‌ی سفرهای نوروزی خود دارید، بازدید از عمارت شهرداری تبریز را فراموش نکنید.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار