قزوین؛

بزرگترین سرای تجاری ایران در قزوین

سرای سعدالسلطنه قزوین به عنوان بزرگترین کاروانسرای سر پوشیده و مرکزتجاری داخلی شهری کشور مکانی زیبا برای بازدید گردشگران و بازگشت به اعماق تاریخ است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛این کاروانسرا که به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه معروف است، در مرکز شهر قزوین در خیابان امام خمینی قرار دارد.
 
بزرگترین سرای تجاری ایران در قزوین
 
این کاروانسرا با وسعتی افزون بر ۶/۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است .

ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده است و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده‌ای قرار دارد.

چهار طرف گنبد را، چهار نیم‌گنبد با رسمی‌بندی و نورگیر فراگرفته‌اند که فضا را بزرگتر نشان می‌دهند.
 
بزرگترین سرای تجاری ایران در قزوین
 
 سرای السعد السلطنه دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه است .

کاروانسرای سعدالسلطنه تا قبل از جنگ جهانی اول، مرکز تجارت و فعالیت بازرگانی شهر محسوب می شد که بعد از تغییرات سیاسی حکومت روسیه، موقعیت خود را به عنوان پل ارتباطی، بازرگانی بین اروپا و آسیا از دست داد و حیات اقتصادی خود را به صورت نیمه فعال ادامه داد.

برخی از حجره های کاروانسرای سعدالسلطنه به صورت غرفه های تجاری مستقل اداره می شد و برخی نیز به صورت انبار وقسمتی از کاروان سرای سعدالسلطنه تبدیل به کارخانه آرد سلامت و کارخانه تولید کشمش شد و قسمت های دیگر به عنوان کارگاه های تولیدی کفش، فرشبافی، چوب بری مورد استفاده قرار گرفت و این باعث شد این اواخر مردم آنجا را «بازار چوب» بنامند.
 
بزرگترین سرای تجاری ایران در قزوین

با مرمت این بنا تاریخی اکنون بخشی از غرفه ها و حجره های موجود در این کاروانسرا برای مصارف تجاری، رستوران، عکاس خانه سنتی و سوغات فروشی های شهر مورد استفاده قرار گرفته است.

این اثر تاریخی ابتدا در تاریخ ۱۳۱۶/۹/۱۷ با شماره ثبت ۱۰۲۱ در زیر مجموعه بازار قزوین ثبت شد، سپس در مورخ ۱۳۷۷/۵/۱۱ با شماره ۲۰۸۹ به صورت مجزا به نام کاروانسرای سعدالسلطنه ثبت شد.

بازدید از این بنای زیبای باستانی می تواند تماشاگران را به اعماق تاریخ گذشته برده و لحظات فرح بخشی را برای گردشگران فراهم کند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار