گزارش/

رکود، صنعت نساجی کشور را تهدید می کند/لزوم افزایش تقاضا احساس می‌شود

از صنعت نساجی به عنوان صنعت مادر پوشاک یاد می شود و با وجود اهمیت بسیار برجسته این حوزه،عدم وجود تقاضا به میزان کافی و ظهور و بروز عمیق رکود،عرصه مذکور را با چالش ها و تهدیدات عدیده ای مواجه ساخته است.

رکود، صنعت نساجی کشور را تهدید می کند/لزوم افزایش تقاضا احساس می‌شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،صنعت نساجی یکی از ارکان اصلی تولید پوشاک در هر کشوری،محسوب می شود و به تبع ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به واقع،یکی از مولفه های اساسی در رشد،توسعه و رونق در این عرصه به افزایش تقاضا معطوف می شود،امری که به اعتقاد بسیاری از فعالان این حوزه در طول سالیان اخیر،کاهش قدرت خرید مردم باعث تشدید چالش ها و معضلات مرتبط با این صنعت شده است.

کیوان صادقی،یکی از فعالان صنعت نساجی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نقش تعیین کننده و اثرگذار صنعت اشاره شده در توسعه فرصت های شغلی اظهار داشت:در طول این مدت،دولت تلاش کرده با تزریق نقدینگی و سرمایه در گردش در قالب تسهیلات ارزان قیمت،رونق را به بازار مذکور باز گرداند اما با کاهش قدرت خرید مردم،نمی توان بصورت جدی و عمیق رونق را در صنعت اشاره شده احیاء کرد.

وی افزود:به واقع،برای برون رفت از انسدادهای مرتبط با این صنعت،باید ضریب تقاضا در کشور افزایش یابد در غیر اینصورت با اجرایی شدن طرح های مذکور نمی توان به توفیقات چندان شایسته ای نائل شد.

صادقی گفت:باید قدرت خرید مردم افزایش یابد و ممکن است در این اثنا تا حدودی شاهد افزایش تورم نیز باشیم که با اتخاذ تدابیر اصولی،می توان رونق را در صنعت نساجی محقق نمود.

این فعال در حوزه صنعت نساجی گفت:رکود حاکم بر بازار اشاره شده،باعث شده تا ظرفیت های تولیدی در این بخش کاهش یابد و متاسفانه انبارهای نساجی مملو از پارچه های تولیدی می باشد که حجم انباشت مذکور، موید عمق رکود و عدم وجود تقاضای کافی برای تولیدات مرتبط با این صنعت می باشد.

وی افزود:اگرچه بازار شب عید،تا حدودی خلاء مذکور را پر کرد اما به روشنی قابل درک است که این مقطع موقتی است و بطور یقین در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم،بعد از عید شاهد حاکم شدن وضعیت بغرنج پیشین (بصورت مجدد)خواهیم بود.

*ضرورت تزریق هدفمند تسهیلات به صنعت نساجی

سیاوش راسخی،فعال حوزه اقتصادی و یکی از کارشناسان مرتبط با صنعت نساجی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:به واقع،می طلبد تسهیلاتی که برای صنعت اشاره شده تعریف و تزریق می شود با افزایش مضاعفی همراه شود.

وی افزود:از سوی دیگر،مدیریت تزریق و پرداخت تسهیلات از دیگر موارد حائز اهیمتی است که مستلزم هدفمندی هر چه بیشتری می باشد.

راسخی عنوان کرد:آنچنان که تسهیلات باعث عبور صنعت خودروسازی از بسیاری مشکلات و چالش ها شد و در عمل شاهد بودیم که انبارهای مملو از خودرو به واسطه افزایش تقاضا خالی شد باید در صنعت نساجی نیز چنین الگو و تدبیری لحاظ شود.

این فعال حوزه اقتصادی گفت:به واقع،باید تحریک تقاضا در صنعت نساجی به عنوان اولویتی ویژه مد نظر قرار گیرد در غیر اینصورت چنین حمایت هایی راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود:می طلبد با افزایش قدرت خرید مردم،گام های هر چه بیشتری برای رونق این صنعت برداشته شود.

راسخی در خاتمه یادآور شد:کنترل نقدینگی و تورم از اولویت های حائز اهمیت و ضروری در این عرصه به شمار می رود و در صورت حصول این امر شاهد برداشته شدن گام هایی سازنده و اساسی در این عرصه خواهیم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار