بررسی عملکرد فدراسیون های ورزشی در سال 95

جابجایی 62 رکورد بدون زیر آبی!

فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلو در سالی که گذشت روند رو به رشدی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 95 سالی نسبتا موفق برای خانواده شنا،شیرجه و واترپلو بود.


با توجه به کمبودهای همیشگی بودجه فدراسیون و نبود استخرهای استاندارد قدم‌های آهسته اما رو به جلوی مسئولان برای رشته‌های مهجور مانده شنا،شیرجه و واترپلو قابل تقدیر است.

در سالی که گذشت تحولات شگرفی در ورزش‌های آبی رخ نداد اما  بارقه‌هایی از امید در میان ورزشکاران سه رشته تحت پوشش این فدراسیون به وجود آمد. حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن پس از سال ها غیبت یکی از این امید ها بود. 

** شنا و جابه‌جایی 62 رکورد ملی

شنا بعد از المپیک لندن به دلیل نبود ثبات در مدیریت، عدم حضور ورزشکاران در عرصه‌های بین المللی و دل‌زدگی شناگران با رکوردی عجیب و غریب مواجه شد.

اما در سال 95، 62 رکورد ملی جابه‌جا شد.حضور در چندین مسابقه بین‌المللی از جمله مسابقات مسافت کوتاه کانادا و مسابقات بوداپست نیز تجربه‌های خوبی را برای شناگران رقم زد. کمیته فنی شنا با جمع بندی رکوردهای شکسته شده تا پایان سال اعلام کرد در سال ۱۳۹۵ ، ۶۲ رکورد در رده های سنی و ملی جابجا شده است. 
با نگاهی به  آمارهای سال های گذشته مشخص می‌گردد این تعداد رکورد شکنی در یک سال بی سابقه بوده و نوید آینده درخشان این رشته پرطرفدار در سال‌های آینده است. 
رکوردهای ثبت شده سال 95 از اواسط فروردین در بازی‌های قهرمانی جایزه بزرگ دبی تا روز دوشنبه (۹۵/۱۲/۲۳) است. اسفند ماه یکی از ماه‌های پرترافیک در جابجایی رکوردها بود و در مجموع ۱۶ رکورد در این ماه به ثبت رسید بطوری که ابتدا در مرحله پایانی لیگ شنا کشور  طی دو روز ۱۲ رکورد تغییر کرد و پس از آن در رکوردگیری که به تلاش کمیته فنی شنا در استخر آزادی برگزار شد ۴ رکورد دیگر جابجا شد. 
در این رکورد گیری برای اولین بار در ماده ۵۰ متر پروانه شناگر ملی پوش کشورمان موفق شد رکوردی زیر ۲۵ ثانیه ثبت کند.

ناکام ماندن شناگران ایرانی برای کسب سهمیه مستقیم المپیک ریو نیز از اتفاقات شنا در سال 95 بود.

5 ملی پوش شنا ‌در ماه تیر یک ماه در مجارستان اردو زدند تا با آمادگی کامل مسابقات کسب سهمیه را پشت سر بگذارند که نهایتا سهمیه‌ای بدست نیامد.

آریا نسیمی‌شاد 16 ساله توانست با کارت اعطایی (وایلد کارت) راهی المپیک ریو شود.
او در ماده 200 متر قورباغه در دسته هفت نفری خود هفتم شد و با زمان 2 دقیقه و 20 ثانیه از صعود به مرحله بعد باز ماند.



** شیرجه‌ای که تاریخ ساز شد!

اگر به شیرجه در سال 95نگاهی بیاندازید مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا بیشتر به چشم می‌آید.

تیم دو نفره شیرجه ایران متشکل از شهنام  نظرپور و مجتبی ولی‌پور در ماده سکوی ده متر هماهنگ در ژاپن توانست تاریخ‌ساز شود و بعد از چین و ژاپن به مدال برنز آسیا برسد. البته بعداز کسب این مدال شیرجه در خود فرو رفت و برنامه خاصی را دنبال نمی‌کند.

** واترپلو و کسب سهمیه جهانی!

واترپلو تنها رشته‌ای در فدراسیون است که سرمربی خارجی دارد.

الکساندر چیریچ صربستانی یک سال و نیم است هدایت تیم‌های ملی واترپلو را بر عهده گرفته است.
مرداد ماه بود که تیم جوانان با هدایت او به مقام سوم مسابقات قهرمانی زیر 19 سال آسیا رسید و جهانی شد.

در آبان ماه نیز واترپلو پس از سالها غیبت در مسابقات قهرمانی آسیا حضور یافت.

این تیم توانست سنگاپور، هنگ کنگ و عربستان را پشت سر بگذارد اما به ژاپن و قزاقستان باخت. در بازی رده‌بندی نیز با چین مساوی کرد و کار به ضربات پنالتی کشیده شد جایی که بخت با ایران یار نبود و شکست خورد و به مقام چهارمی رسید.

جوان گرایی در تیم واترپلو امیدها را برای آینده درخشان واترپلو زنده کرده  است.

** 96 پایان حضور رضوانی در فدراسیون 
پاییز 96 زمان مدیریت رضوانی در فدراسیون پایان می‌پذیرد. امیدواریم  فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلو به سرنوشت فدراسیون‌های دیگر که با پایان یافتن زمان مدیریت رئیس، روند رو به زوالی را طی می‌کند، دچار نشود و  مسیر خود را درست گرچه آهسته ادامه دهد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار