درپی تشدید تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی ؛

نیکی هیلی: به گفتگوهای شش‌ جانبه درباره کره شمالی بازنخواهیم گشت

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت ما به گفتگوهای شش‌ جانبه درباره کره شمالی بازنخواهیم گشت زیرا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفتگو با شبکه سی ان ان تصریح کرد: ما (آمریکا) به گفتگوهای شش‌ جانبه درباره کره شمالی بازنخواهیم گشت، زیرا قبلاً نیز این کار را کرده بودیم، ولی هیچ نتیجه‌ای نداشت. 

اِرین بِرنِت، مجری برنامه «آوت فرانت» در ابتدای مصاحبه اختصاصی با نیکی هِیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت: رویارویی آمریکا با کره شمالی (جدی‌تر شده است). رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، سیاست دیرینه آمریکا را به طرزی قابل توجه، تغییر داده است. تیلرسون گفت: «سیاستِ  مدارای راهبردی واشنگتن با کره شمالی دیگر به پایان رسیده است.» تیلرسون افزود: «اگر آمریکا تحریک شود، تمام گزینه‌ها روی میز است.» 

ارین برنت در بخشی از این مصاحبه گفت: من می‌خواهم درباره آسیا صحبت کنم. وزیر خارجه رکس تیلرسون هم‌اکنون آنجاست و به‌ویژه درباره کره شمالی صحبت می‌کند. وی (تیلرسون) خواستار اتخاذ رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی شده است. تیلرسون مشخصاً گفته است: «تلاش‌های دیپلماتیک و غیره در خلال 20 سال گذشته برای رساندن کره شمالی به نقطه‌ی خلع سلاح هسته‌ای، شکست خورده است.» 

برنت افزود: فقط در سال 2016 میلادی، شش دور تحریم‌های جدید علیه کره شمالی اِعمال شد و در خلال همان مدت، کره شمالی پنج آزمایش هسته‌ای انجام داد. وی از هیلی پرسید: آیا دیپلماسی شکست خورده است؟ 

نیکی هِیلی پاسخ داد: «به نظر من، آنچه شما می‌توانید به آن نگاه کنید (توجه کنید) این است که کره شمالی در برابر هیچ چیزی جُم نخورده (عقب‌نشینی نکرده) است. از اینرو، ما باید رویکرد جدیدی را در پیش بگیریم. آنچه من به شما می‌گویم این است که ما (دولت ترامپ) کره شمالی را بسیار جدی گرفته‌ایم و این موضوع، از اولویت‌های اصلی ما است. وقتی شما به این واقعیت می‌نگرید که کره شمالی طی یک سال گذشته، 24 آزمایش موشک‌های بالستیک و دو آزمایش هسته‌ای انجام داده است، باید این مسئله را زیر سؤال ببرید. علاوه بر این، کره شمالی آزمایش‌های موشک‌های بالستیکِ متعددی را به طور همزمان انجام می‌دهد. آنگاه شما خبرِ ترور برادر وی (کیم جونگ اون) را می‌شنوید. آنگاه باید این موضوع را زیر سؤال ببرید که در رابطه با کره شمالی چه (رویکردی) مؤثر است و چه رویکردی نمی‌تواند مؤثر باشد. 

مجری این شبکه در بخش دیگری از این گفتگو از هیلی پرسید: آیا حمله‌ای پیشدستانه (علیه کره شمالی) روی میز است؟ 

هیلی جواب داد: من هرگز به سؤال‌های فرضی پاسخ نمی‌دهم، ولی این را (به‌طور کلی) به شما می‌گویم که تمام گزینه‌ها روی میز است. 

برنت: آیا شما با نماینده کره شمالی در سازمان ملل هرگز صحبت کرده‌اید؟ 
هیلی: نه من با او صحبت نمی‌کنم. 

برنت: آیا شما حاضرید با او ملاقات کنید؟ 
هیلی: نه، تا زمانی که آنان (دولتمردان کره شمالی) کاری مثبت انجام ندهند (با وی ملاقات نمی‌کنم). هیلی افزود: ما شاهد هیچ اقدام مثبتی از سوی کره شمالی نیستیم. از اینرو، من می‌توانم با او (نماینده کره شمالی در سازمان ملل) ملاقات کنم، ولی تنها کاری که آن‌ها انجام خواهند داد این است که از طریق اقداماتِ خود نشان می‌دهند که به حرفِ هیچکس گوش نمی‌کنند. به همین دلیل است که ما نمی‌خواهیم به گفتگوهای شش جانبه بازگردیم. ما (آمریکا) تمایلی به انجام این کار نداریم، زیرا آنجا (در گفتگوهای شش‌جانبه قبلاً) بوده‌ایم و آن کار را کرده‌ایم و این کار هیچ نتیجه‌ای (مثبت برای ما) نداشته است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار