سمنان;

نجات 11 مسافر از چنگال قاتل خاموش در گرمسار

روزگذشته بر اثر استنشاق گاز منو اکسید کربن در یک خوابگاه شهرستان گرمسار ، 11 مسافر مسموم و به بیمارستان معتمدی گرمسار منتقل شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، محمود یحیایی مسئول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت : طی تماسی در روز جمعه 26 اسفند با مرکز فوریت‌های پزشکی 115 شهرستان گرمسار و با حضور امدادگران و بعد از بررسی وضعیت جسمانی این افراد، مصدومان با چهار دستگاه آمبولانس به بیمارستان معتمدی گرمسار منتقل و با دریافت خدمات به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند.

وی ادامه داد: این مسافران زائر که از استان سمنان به سمت مشهد مقدس در حرکت بودند در خوابگاه دانشگاه پیام نور گرمسار دچار گازگرفتگی شدند.

یحیایی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از رخداد دوباره این گونه سوانح گازگرفتگی، با هماهنگی ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان به تمام مدارس و دانشگاه هایی که از آنها به عنوان اقامتگاه نوروزی استفاده می شود بخشنامه شد که در زمینه استفاده از تجهیزات گرمایشی تمام نکات ایمنی را به دقت رعایت کنند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان برای داشتن تعطیلات با نشاط اظهار داشت : تمام شهروندان باید نکات ایمنی را در تمام مراکزی که خدمات اقامتی به مسافران ارایه می دهند را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: گاز منواکسیدکربن به ویژه در فصل های سرد سال به دلیل استفاده از بخاری، اجاق گاز و آبگرمکن غیر استاندارد یا استفاده از سامانه تهویه نامناسب مانند دودکش و همچنین نصب نکردن صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسانها را می گیرد.

وی با اشاره به اینکه گاز سمی منوکسید کربن یکی از خطرناکترین گازهایی است که می تواند باعث مسمومیت تنفسی و مرگ شود افزود : این گاز بی رنگ و بی بوست و در اثر آتش ناقص مواد سوختنی تولید می شود.

مسئول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان داشت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، استفاده نکردن از وسایل گازسوز و گرمایشی فاقد دودکش، کنترل دودکش قبل از استفاده از وسایل گرمایشی و حصول اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن خودرو در پارکینگ دربسته به مدت طولانی، اجتناب از قرار دادن منقل با شعله‌باز در زیر کرسی و نصب نکردن آبگرمکن در حمام از مواردی است که برای جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شود.

وی، سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید را از علایم گاز گرفتگی با گاز منو ا کسید کربن دانست و یاد آورشد: کبودی دست و پا و دور لب ها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می شود.

مسئول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: از جمله اقدامات اولیه در برخورد با فرد مسموم شده بر اثر گاز سمی منوکسید کربن ابتدا جلوی دهان و بینی خود را با ماسک یا پارچه مرطوب بپوشانید، سپس وسیله گرمازا را خاموش و در و پنجره را باز کنید و به شتاب فرد مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کنید و بسرعت با اورژانس تماس بگیرید.
انتهای پیام / ه


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.