اصفهان؛

کاهش تصادفات و سوانح با استفاده از سامانه «سپهتن»

سامانه «سپهتن» با كنترل سرعت ترددهای بين شهری، خطرات ناشی از تصادفات و سوانح را به شكل گسترده‌ای كاهش داده و نهايتاً سلامتی و ايمنی رانندگان را تضمين کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار کرد: سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل مسافربری برون شهری است دستگاهی که درون خودرو نصب می‌شود و از طریق سیم کارت GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل ماشین را به مراکز پلیس راه ارسال می‌کند؛ سرعت، هویت راننده، مشخصات گواهینامه و ساعت کارکرد راننده از جمله این اطلاعات است.

علیرضا صفاتاج افزود: این سیستم قادر است از طریق شبکه ارتباطی به محض نزدیک شدن اتوبوس‌های مسافربری بین شهری به پاسگاه‌های پلیس راه نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت مسافر و سایر سامانه‌های مورد نیاز تبادل اطلاعات می‌کند.

وی تصریح کرد: ارتقای بهره‌وری حمل و نقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقای سطح کنترل و پایش لحظه‌ای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی طرح سپهتن است.

صفاتاج عنوان داشت: آنچه که بر لزوم طراحی و بهره‌گیری از این سیستم هوشمند تأکید دارد، مدیریت یکپارچه، کنترل و ساماندهی اصولی ترددهای بین شهری است؛ وجود بیش از 440 هزار دستگاه خودروی حمل و نقل کالا و مسافر، 600 هزار راننده حرفه‌ای فعال در این حوزه و همچنین جابجایی سالانه 500 میلیون تن کالا و 300 میلیون مسافر از دلایل دیگر استفاده از این سامانه هوشمند است.

وی در خصوص اینکه سامانه قادر است در خصوص مواردی نظیر نداشتن بیمه، معاینه فنی و جلوگیری از قاچاق کالا و سوخت هم کمک شایانی به مجریان قانون کند، اذعان داشت: سپهتن ابزاری است که کنترل و نظارت پلیس راه را دو چندان کرده و تلاش آنان را در برقراری نظارت بر مدیریت سرعت و افزایش ایمنی در جاده‌ها را تسهیل می‌کند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: سپهتن می‌تواند با تشخیص کارکردهای واقعی رانندگان، به صورت دقیق آنان را شناسایی کند؛ این سیستم می‌تواند با کنترل سرعت ترددهای بین شهری، خطرات ناشی از تصادفات و سوانح را به شکل گسترده‌ای کاهش داده و نهایتاً سلامتی و ایمنی رانندگان را تضمین کند.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار