قزلی در پاسخ به اظهارات رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان:

معیار دریافت جایزه «کتاب» است نه شاعر/ طرح برخی مسائل فرار رو به جلوست!

مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: معیار دریافت جایزه در جشنواره‌های شعر «کتاب» است و نه شاعران؛ و طرح چنین مسائلی به نظر من یک فرار رو به جلوست!

معیار دریافت جایزه «کتاب» است نه شاعر/ طرح برخی مسائل فرار رو به جلوست!مهدی قزلی مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به اظهارات رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان و رفع ابهام پیرامون برخی موضوعات مطرح شده از سوی وی، اظهارداشت: افرادی که از طرف اتحادیه نویسندگان افغانستان به ما معرفی شدند، در واقع برای شرکت در جشنواره شعر فجر معرفی نشدند، بلکه اتحادیه نویسندگان افغانستان آنها را به عنوان کسانی که شایسته طرح در شعر افغانستان هستند و از آنها کتابی منتشر شده به ما معرفی کرد که البته جشنواره شعر فجر علاوه بر این اسامی افراد دیگری را نیز بررسی و نامزد کرد.
 
وی اضافه کرد: برخی منتخبین ما مانند «مژگان فرامنش»، «مهتاب ساحل»، »روح‌الامین امینی»، «واصف باختری»، «قنبرعلی تابش» و «مصطفی هزاره» علاوه بر اینکه نامزد ما بودند معرفی شده اتحادیه نویسندگان افغانستان هم بودند و اینگونه نبوده که ما به معرفی شدگان از سوی اتحادیه نویسندگان افغانستان بی‌توجه باشیم که خوشبختانه از میان این کاندیداها «قنبر علی تابش»، «روح الامین امینی» و «عفیف باختری» جزو برندگان نیز بودند.
 
قزلی با بیان اینکه آقای محمدی در مورد بعضی نامزدها قصد اعمال نظر داشتند که ما زیر بار نرفتیم، گفت: ما در این مورد اعمال نظری نکردیم. نه تنها در مورد این اشخاص بلکه درباره هیچ فرد دیگری اظهار نظری نکردیم و نگذاشتیم ایشان نیز اظهار نظر کند، نه در دوره جدید بنیاد و نه هشت جایزه‌ای که تاکنون برگزار کردیم، حتی در سه جایزه جلال آل احمد و سه جشنو اره شعر فجر نیز هیچ اعمال نظری نکردیم. چرا که این کار بر عهده داوران بخش افغانستان بود که مشخص هستند و امکان گفتگو با آنها وجود دارد.
 
مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با بیان اینکه برخی از اسامی که اتحادیه نویسندگان افغانستان به ما معرفی کردند کتابی نداشتند، تصریح کرد: چنانکه می‌دانید معیار دریافت جایزه کتاب است و نه شاعران؛ این در حالی است که «راشد رامین» کتابی به ما ندادند و نمی‌دانم اتحادیه ناشران افغانستان چطور ایشان را داوری کردند! لذا داوران ما از بین کسانی که معرفی کردند یک تعداد را انتخاب و در مجموع داوری‌ها اعلام کردند.
 
وی اضافه کرد: در جایزه جلال آل احمد نیز همینگونه بود، از اتحادیه افغانستان اسامی را گرفتیم، ولی ملزم نبودیم این اسامی را اعلام کنیم و در نهایت این هیأت علمی و داوران جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر بودند که برگزیدگان را انتخاب کردند.
 
مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره طرح این موضوع که برخی می‌خواهند با اهدای جایزه ادبیات شعری، افراد را تحت تأثیر قرار دهند، نیز گفت: باید از رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان پرسید که آیا «ابوطالب مظفری» و امثال «عفیف باختری»، «روح الامین امینی»، «قنبرعلی تابش» و «تکتم حسینی» شعر سفارشی می‌گویند؟! این‌ها کدامشان شعر سفارشی می‌گویند؟ قنبر علی تابش در کابل زندگی می‌کند و باختری در مزار شریف و روح الامین امینی در هرات ما کتاب‌های این‌ها را دیدیم و خودشان این افراد را بهتر می‌شناسند و به نظر من طرح چنین مسائلی یک فرار رو به جلوست!
 
قزلی با بیان اینکه آقای محمدی در حضور چند نفر از کسانی که در اختتامیه جشنواره شعر فجر حضور داشتند تلمذ کرده است، اظهارداشت: «جواد محقق»، «عبد الجبار کاکایی»، «ناصر فیض»، «ابوطالب مظفری»، «محمدکاظم کاظمی»، «ابوالقاسم حسینی»، «فاطمه راکعی»، «ناصر کشاورز»، «محمدحسین مهدی-(م.موید)-»، «محمد حسن حسینی» و ... از شاعران مطرحی هستند که در جشنواره حضور داشتند.
 
وی درباره جدایی بخش ویژه افغانستان از ایران در جشنواره شعر فجر تصریح کرد: آقای محمدی خودشان با ما در جایزه جلال آل احمد همکاری داشتند و از شرایط برگزاری مطلع بودند، آنجا هم بخش ویژه افغانستان را داشتیم. دلیل این اعتراض چیست؟ چرا پس از اعلام اسامی برندگان جشنواره بین المللی شعر فجر اعتراض می‌کنند! چرا قبل از اعلام اسامی اعتراض نکردند.
 
قزلی تاکید کرد: با این حال این داوران و بخش هیأت علمی جشنواره است که تشخیص می‌دهد، چه کسی برگزیده شود.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی افزود: در جشنواره بین‌المللی شعر فجر کتاب‌های منتشر شده در سال 94 را بررسی کردیم. اگر می‌خواستیم شاعران افغانستانی را با شاعران ایرانی بررسی کنیم، باید کسانی که در سال 94 اثر تولید کردند را بررسی می‌کردیم. چون اولین بار بود که بخش افغانستان به صورت رقابتی در جشنواره بین المللی شعر فجر شرکت می‌کرد. آثار این بخش را به اندازه سن جشنواره شعر فجر یعنی 10سال بررسی کردیم. در سال بعد کتاب‌های سال 94 را بررسی می‌کنیم که آقای محمدی نیز در جریان این موضوع بود و بهتر بود ایشان به جشنواره شعر فجر و برندگان آن احترام می‌گذاشتند. چون افراد برگزیده بخش افغانستان کسانی نیستند که قابل انکار در شعر این سرزمین باشند.
 
قزلی خاطرنشان کرد: از آقای محمدی توقع می‌رفت به عنوان سرپرست نامزدهای بخش افغانستان این جایزه ادبی در اختتامیه آن شرکت کنند؛ نه اینکه در تهران به دنبال شرکت در محافل دیگر باشند! که متاسفانه این کار را نکردند.
 
گفتنی است سید رضا محمدی رئیس اتحادیه افغانستان در خصوص جشنواره بین المللی شعر فجر و نحوه انتخاب شاعران اظهار نظرهایی کرده بود.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار