استولتنبرگ: اسکاتلند باید جداگانه درخواست پیوستن به ناتو بدهد

دبيرکل ناتو گفت اسکاتلند مستقل بايد جداگانه برای پيوستن به این پیمان درخواست بدهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای پی تی ان، ینس استولتنبرگ به اسکاتلندی ها هشدار داد در صورتی که بخواهند دولت انگلیس را زیر فشار قرار دهند در آینده ناتو جایی ندارند.
 
این هشدار استولتنبرگ چند ساعت پس از آن اتفاق افتاد که نیکلا استرژئون، وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد برای دریافت مجوزی اقدام خواهد کرد که بر اساس آن بتواند دومین همه پرسی جدا شدن از انگلیس را در اسکاتلند برگزار کند.
 
وی علت خود را برای چنین اقدامی تصمیم دولت انگلیس برای جداشدن از اتحادیه اروپا بیان کرد. استولتنبرگ هم گفت: اسکاتلند مستقل به خودی خود عضو ناتو نخواهد بود و بایستی برای باز پیوستن به ناتو درخواست بدهد و نتیجه درخواست هم به نظر اجماعی همه اعضای ناتو بستگی دارد.
 
استولتنبرگ افزود: نخست باید بگویم من و ناتو نمی توانیم درباره استقلال اسکاتلند و اینکه انگلیس و اسکاتلند چه تصمیمی می گیرند نظر بدهیم.
 
اما اگر چنین اتفاقی بیافتد انگلیس همچون گذشته عضو ناتو باقی می ماند اما کشور تازه مستقل شده اسکاتلند باید برای بازپیوستن به ناتو درخواست بدهد و آنگاه همه 28 عضو ناتو باید تصمیم بگیرند آیا عضو تازه ای می پذیرند یا خیر، زیرا همه تصمیم گیری ها در ناتو بر اساس اجماع اتفاق می افتد.
 
وی یادآور شد: لذا همه  اعضا باید به این اجماع برسند که آیا عضوی تازه می پذیرند یا خیر. استرژئون گفته بود اسکاتلند بر خلاف خواسته و میل خود از بازار واحد اروپا کنار می رود. وی دولت انگلیس و شخص نخست وزیر ترزا می را به خودداری از اقدام برای سازش با اتحادیه اروپا متهم کرد که در نهایت به جدایی انگلیس از این اتحادیه ختم می شود.
 
اسکاتلندی ها در همه پرسی سال 2014 استقلال کشورشان را از انگلیس رد کردند اما استرژئون گفت تصمیم انگلیس مبنی بر جدا شدن از اتحادیه اروپا شرایط تازه ای را پیش روی اسکاتلند قرار داده است. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار