ایلام؛

اتصال ایلام به شبکه ریلی در صورت قطعه بندی مسیرها

نماینده مردم ایلام گفت: در صورت فاز بندی مراحل می توان این طرح را توجیه پذیر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازایلام،سلام امینی اظهار کرد: یکی از مهم ترین مولفه ها برای توسعه و پیشرفت کشورها داشتن راه های ارتباطی مناسب و گوناگون است ، استان ایلام نیز در این زمینه با توجه به اینکه در نقطه مرزی و بن بست جغرافیایی قرار دارد، باید بیش از سایر نقاط مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بخش زیادی از شهرستان های استان ایلام در محدوده مناطق کوهستانی قرار گرفته اند و ایجاد راه های زمینی مناسب در این نقاط در عین هزینه بر بودن بسیار زمان بر خواهد بود که باید در این شهرها از راه های جایگزین همچون شبکه ریلی یا فرودگاهی استفاده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم یادآور شد: اگر می خواهیم استان را از بن بست جغرافیایی خارج کنیم باید زمینه اتصال استان را به شبکه سراسری راه آهن فراهم کنیم یا فرودگاه های بیشتری در نقاط مختلف ایجاد کنیم، وجود مرز بین المللی مهران که هم اکنون از فعال ترین نقاط مرزی کشور در زمینه صادرات کالا و عزیمت زائران عتبات عالیات به کشور عراق بشمار می رود، لزوم اتصال این مرز را به شبکه ریلی و فرودگاهی توجیه پذیر می کند.

امینی ادامه داد: بر اساس مفاد برنامه پنجم توسعه تمامی استان های کشور باید از بستر راه آهن برخوردار باشند در حالیکه این برنامه به پایان رسیده و در آستانه شروع برنامه ششم توسعه هستیم، ولی تاکنون ایلام از این امکان بی بهره بوده است.

وی اضافه کرد: قرار بود ایلام از طریق راه آهن تهران ، همدان ، کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شود که در طول سال های گذشته 20 کیلومتر از این مسیر نیز مورد مطالعه کارشناسان قرار گرفت، طرح اتصال استان به شبکه راه اهن در دولت گذشته تصویب و حتی کلنگ زنی نیز شد ولی در عمل اقدامی برای آغاز فرآیند اجرایی آن صورت نگرفته است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری های متعددی در دولت یازدهم برای عملیاتی شدن این طرح صورت گرفته و با وجود قول های مکرر مسئولان مردم این استان همچنان در انتظار شنیده شدن صوت قطار در ایلام هستند.

امینی اظهار کرد: انتظار داریم پیش از پایان دولت یازدهم حتی با بودجه اندک نیز فرآیند اجرایی این طرح که از خواسته های همیشگی و آرزوهای دیرین مردم استان است، آغاز شود.

امینی افزود: با توجه به اینکه در بودجه سال 96 نیز مبلغی برای اجرای طرح اتصال ایلام به شبکه ریلی در نظر گرفته شده و از طرفی راه آهن کرمانشاه نیز بنا بر اعلام مسئولان ابتدای سال آینده به پایان می رسد ، می طلبد با پیگیری بیشتر شاهد سرعت بخشی در ادامه این مسیر به سمت ایلام باشیم.

وی تاکید کرد: قرار است استان ایلام از طریق راه آهن شهرستان اسلام آباد به شبکه ریلی متصل شده و طول این مسیر از اسلام آباد تا دهلران حدود 215 کیلومتر است ، این موضوع در کمیسیون 215 که مربوط به تخصیص اعتبارات ملی به پروژه هاست، در مجلس نهم به دلیل توجیه فنی نداشتن رد شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم گفت: با تلاش مجمع نمایندگان استان در دوره جدید و به منظور توجیه پذیر کردن این طرح آنرا به چند مرحله تقسیم کرده ایم که در مرحله نخست مسیر 70 کیلومتری اسلام آباد به شهر ایلام باید در دستور کار قرار گیرد.

امینی ادامه داد: با توجه به اینکه قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به عنوان مجری احداث مسیر 25 کیلومتری اسلام آباد تا مرز خسروی تعیین شده است، پیشنهاد کرده ایم این قرارگاه مسئولیت ادامه آن تا ایلام را بر عهده بگیرد که مسئولان قرارگاه با طرح موضوع اقتصادی نبودن و توجیه فنی نداشتن حاضر به اجرای آن نشده اند.

وی اضافه کرد: در صورتیکه امکان اجرای آن با طرف های داخلی میسر نباشد، از ظرفیت شرکت های خارجی بهره خواهیم گرفت و تاکنون نیز مذاکراتی با چندین شرکت روسی ، چینی ، فرانسوی و اوکراینی صورت گرفته و ویژگی های نقشه نیز ارائه شده است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه فاصله مهران تا کربلای معلی تنها 160 کیلومتر است و مسیر نیز هموار و شامل دشت های وسیعی است، به سهولت می توان شبکه ریلی را در این نقطه با کمترین هزینه اجرا کرد.

امینی ابراز امیدواری کرد با مساعدت مسئولان وزارت راه و شهرسازی هرچه زودتر شاهد آغاز فعالیت اجرایی این طرح که خواسته همیشگی مردم استان است، باشیم.


انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.