کرمان؛

عمارت موسی خانی بنای با گچبری خاص

عمارت موسی خانی بنای زیبا با گچبری خاص است.

عمارت موسی خانی بنای با گچبری خاصبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ روحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه عمارت موسی خانی از بناهای تاریخی زمان قاجاریه در شهرستان  شهر بابک است گفت: این بنا دوره قاجاریه ساخته شده و مساحت بنا ۷۵۰۰ متر مربع و۲۳۰۰متر مربع زیر بنا، ۵۲۰۰ متر مربع باغ عمارت است.
 
وی افزود: این بنا  توسط موسی خان پسر شیخ الله از حاکمان شهربابک ساخته شده است.

روحی با اشاره اینکه امروزه سازمان میراث فرهنگی از این بنای زیبا محافظت می‌کندخاطرنشان کرد: بنای زیبای موسی‌خانی تزیینات آن به صورت گچبری و سیم در بخشهای مختلف نمای ساختمان اجرا شده‌اند.

وی تصریح کرد: مصالح به کار رفته در بنا خشت خام و گل رس، کاه، آهک، گچ، سنگ، چوب و شیشه است. نوع چوب‌های به کار رفته در درها و پنجره‌ها و ارسی‌ها از چوب گردو است و تمامی ستون‌ها و حایل‌ها از چوب درخت توت ساخته شده است.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه بنا در دو طبقه و در سه ضلع اصلی ساخته شده است گفت: ضلع شمالی: (زمستانی) که به صورت دوبلکس ساخته شده، دارای یک بادگیر دوقلو بوده که برای استفاده در بهار کاربرد داشته است، بادگیرها در زمان فرج الله خان (نوه موسی خان) به برج نگهبانی تبدیل گشته اند و این قسمت در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی استفاده می شود.
 
وی افزود: ضلع غربی: (تابستانی) کاربرد این ضلع در تابستان بوده است.در این ضلع یک بادگیر بزرگ و بلند قرار دارد که تاج آن در سیل سال ۱۳۶۵ خورشیدی تخریب گشته است.

روحی با اعلام اینکه ضلع جنوبی: (بهار نشین) تمامی اتاق‌ها و ایوان اصلی آن به باغ بزرگ عمارت و حیات داخلی آن مشرف می باشد خاطرنشان کرد: طرف جنوبی ضلع بهار نشین که رو به باغ عمارت است از دو ایوان دو طبقه به صورت متقارن و یک ایوان اصلی در وسط تشکیل شده است.

وی یادآورشد: در تقاطع ضلع شمالی و غربی، انبار غله وجود دارد، که به خاطر نوع طراحی خاص آن همیشه دمایی کمتر از بقیه قسمت‌های عمارت دارد ودر تقاطع ضلع جنوبی و غربی برج اصلی عمارت است که بر رودخانه و قسمت غرب و جنوب بنا اشراف کامل دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار