سی ان ان سيل پناهجويان به سمت اروپا را تاوان ترکيه برای اروپا دانست

سی ان ان اعلام کرد سيل پناهجويان به سمت اروپا می تواند تاوان ترکيه برای اروپا باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرنگار سی ان ان درباره معنی تهدید رئیس جمهور ترکیه برای هلند و تاوانی که منتظر این کشور است، گفت احتمال دارد ترکیه با آزاد گذاشتن پناهجویان سوری برای رفتن به سمت اروپا بخواهد به هلند واکنش نشان دهد.
 
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ دو عضو از قدرتمند ترین اعضای ناتو هم اکنون دچار اختلافات دیپلماتیک شده اند. تظاهرات خشمگیانه در خیابان های ترکیه و هلند درحال برگزاری است. علت این اختلاف چیست؟
 
تمام ماجرا روز شنبه آغاز شد یعنی زمانی که مقامات هلند جلوی حضور دو وزیر ترکیه برای شرکت در یک راهپیمایی در هلند را گرفتند. مقامات هلند احتمال دادند که کنترل جمعیت از دست شان خارج شود، آنها حتی اجازه ندادند هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ترکیه در هلند به زمین بنشیند.
 
پلیس هلند خطاب به وزیر امور خانواده ترکیه گفته بود که باید سریعا خاک هلند را ترک کند. این درحالی بود که وزیر امور خانواده ترکیه تازه وارد هلند شده بود. هر دو وزیر ترکیه عازم مراسمی برای حمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بودند درحالی که تا زمان رای گیری عمومی در ترکیه برای افزایش اختیارات اردوغان، فقط چند هفته باقی مانده است.
 
وقتی این اتفاقات رخ داد رجب طیب اردوغان شخصا در این مسئله مداخله کرد و دولت هلند را با نازی ها مقایسه کرد و سفارت هلند در آنکارا پایتخت ترکیه را کاملا مسدود کرد تا هیچ ورود و خروجی در آن صورت نگیرد.
 
آتیکا شوبرت خبرنگار شبکه ی تلویزیونی سی ان ان در این باره در گزارشی زنده از مقابل کنسولگری ترکیه در شهر روتردام هلند گفت: قطعا این مسائل در سطح دیپلماتیک هیچ نشانه ای از فروکش کردن ندارند اما در خیابان های روتردام اوضاع در مقایسه با گذشته بسیار آرام تر شده است.
 
شب گذشته شاهد بودیم که صدها نفر از مردم در مقابل کنسولگری ترکیه در روتردام تجمع کردند اما بالاخره پلیس ضد شورش آنها را متفرق کرد ، شماری از افراد هم زخمی و بازداشت شدند. همانطور که در تصویر می بینید بعد از ظهر امروز اوضاع در روتردام آرام است.
 
اوضاع در سطح خیابانی آرام شده است اما در سطح دیپلماتیک کلمات درشتی بین دو طرف رد و بدل می شود. نخست وزیر هلند با حضور در یک برنامه گفتگوی تلویزیونی مخصوص یک شنبه ها، گفت هرچند خواستار کاهش تنش در وضعیت است اما هلند به کسی باج نخواهد داد رئیس جمهور ترکیه نیز در واکنش، گفت نخست وزیر هلند بازی خطرناکی را در زمینه سیاست انتخاباتی شروع کرده است.
 
در ادامه بخش هایی از اظهارات رجب طیب اردوغان به این مضمون پخش شد. رجب طیب اردوغان گفت: اگر شما روابط ترکیه - هلند را فدای انتخاباتی کنید که روز چهارشنبه برگزار خواهد شد، تاوانش را خواهید پرداخت، شما تاوان خواهید پرداخت.
 
ما هنوز شروع نکردیم که گام های ضروری را برداریم. اتیکا شوبرت در ادامه گفت: منظور اردوغان این بود که هلند روز چهارشنبه انتخابات برگزار خواهد کرد. هم اکنون در هلند تحرکات زیادی به سمت جناح راست صورت گرفته است، اظهار نظرات تندی درباره جامعه ی مسلمانان بیان می شود و موضع گیری های شدیدی در قبال مسائلی مثل جنجال اخیر و تظاهرات در روتردام گرفته می شود.
 
جالب است که ببینیم در روزهای آینده چه خواهد شد و چه تلاشی برای تنش زدایی از این وضعیت صورت می گیرد. به نظر می رسد که در سطح دیپلماتیک هنوز دو طرف عقب نشینی نکرده اند. مجری سی ان ان گفت: راهپیمایی های ترکیه ای های مقیم خارج برای حمایت از رئیس جمهور ترکیه که لغو شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار