یواس‌ای تودی: اردوغان، سلطان جدید ترکیه

یواس‌ای تودی در مطلبی به تحلیل واکنش‌های اردوغان پس از کودتای نافرجام اخیر ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یواس‌ای تودی در مطلبی نوشت: هنگامی که حزب نازی آلمان به قدرت رسید، فرآیندی را آغاز کرد که طی آن تمام نهاد‌های این کشور – دانشگاه‌ها، نیروهای پلیس و غیره – استقلال خود را از دست دادند. این نهادها یا با ارزش‌های سوسیالیستی- ملی این کشور همراستا شده و یا به کلی سرکوب شدند.

اکنون به نظر می‌رسد چنین رویدادهایی در ترکیه در حال وقوع است. پس از کودتای نافرجام اخیر ترکیه – که احتمال می‌رود ساختگی بوده باشد – رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – شروع به حذف تعداد زیادی اسامی از لیستی کرده است که آن‌ها را نامطلوب می‌داند.

جمهوری ترکیه به دست مصطفی کمال آتاتورک در سال 1924 تاسیس شد و جای خلافت عثمانی در این سرزمین را گرفت. به این ترتیب، ترکیه از یک مرکز سیاسی مذهبی، تبدیل به کشوری با قوانین سکولار شد. اما بسیاری از مسلمانان از این موضوع ناراضی هستند. حال، به نظر می‌رسد اردوغان نیز در جمع این مسلمانان ناراضی قرار دارد.

ارتش ترکیه سال‌ها به عنوان مدافع جمهوری سکولار ترکیه خدمت کرده است. هرگاه شواهدی مشاهده می‌شد که سکولاریزم ترکیه در خطر است، ارتش این کشور کودتایی طراحی می‌کرد. این موضوع در کودتای نافرجام 16 ژوئیه (26 تیر) نیز صدق می‌کند. پس از سرکوب این کودتا، بیش از 6000 سرباز و افسر ارتش و نیز 3000 قاضی و مقام قضایی در این کشور از کار برکنار شدند. این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد تمامی این افراد در کودتا دست داشته باشند. اردوغان همچنین بیش از 15 هزار معلم که هیچ ارتباطی با این کودتا نداشتند را اخراج کرد. ده‌ها هزار نفر در ترکیه دستگیر و یا از کار برکنار شدند. از اساتید دانشگاه ترکیه‌ای که در خارج از این کشور به سر می‌برند خواسته شده به کشورشان بازگردند. اکنون بیش از 50 هزار نفر درگیر رویداد‌های پس از این کودتای نافرجام شده اند.

ممکن است اردوغان شکاک و بدبین شده باشد. اما وی در حال از میان برداشتن بخش عمده‌ای از ترکیه سکولار است. در عوض، اردوغان ترکیه را به سمت تبدیل شدن به یک خلافت اسلامی می‌برد. از آنجا که وی یک کاخ مجلل ساخته است، قدرت را در دست گرفته و اسلام‌گرایان را به سکولارها ترجیح می‌دهد، به نظر می‌رسد اردوغان در تلاش است امپراتوری عثمانی را احیا کرده و خود در راس آن – در مقام سلطان – بنشیند.

این امر برای اروپا و آمریکا خبر خوشایندی نخواهد بود. ترکیه طی سال‌های متمادی یکی از متحدان وفادار ناتو بوده است و اروپا را از گزند اتحادیه جماهیر شوروی سابق حفظ می‌کرده است. این کشور همچنین امروز از نظر توان نظامی در کشورهای عضو ناتو، در رتبه دوم قرار دارد. اما پرسش اینجا است: در صورتی که ترکیه تبدیل به خلافت اسلامی شود و قوانینی اتخاذ کند که با امنیت اروپا در تناقض باشد، این کشور تا چه زمانی می‌تواند عضو ناتو باقی بماند؟

برخی از سران کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند به جای طرد ترکیه و انتظار برای دیدن پیامدهای آن، به اردوغان اجازه دهند در جمع کشورهای اروپایی مانده و اقدامات عجیب خود را بیرون از این قاره انجام دهد. این در حالی است که روابط ترکیه و اروپا، به خصوص در زمینه مسئله مهاجران و حضور میلیون‌ها شهروند ترکیه‌ای در آلمان و کشورهای دیگر اروپایی، با مشکلات زیادی مواجه بوده است. بروز تنش‌ها با ترکیه، اروپا را با تهدیدهای امنیتی جدی روبرو خواهد کرد. هرچند بسیاری از ترکیه‌ای هایی که ساکن اروپا هستند از اردوغان حمایت نمی‌کنند، هفته گذشته افراد زیادی در اروپا به طرفداری از وی دست به تظاهرات زدند.

در انتهای این مطلب آمده است: اکنون با توجه به تمامی ناآرامی‌ها در جهان، به مقطعی رسیده ایم که در کتاب‌های تاریخ از آن به عنوان "آنچه که موجب این رویدادها شد" یاد می‌شود. از آنجایی که مشکلات بسیاری در راهند، کشورهای قدرتمند جهان باید هوشمندانه و متعهدانه عمل کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۳۱ تير ۱۳۹۵
اردوغان جهنمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۳۱ تير ۱۳۹۵
اردوغان با این کودتا مرد
آخرین اخبار