خضری در نشست خبری:

کولبران تا فروردین 96 بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند/طرح ساماندهی مرزنشین‌ها و کولبران با 150 امضا در دست تهیه است

یک عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی وضعیت کولبران از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کولبران تا فروردین 96 خبر داد.

کولبران تا فروردین 96 بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر در حاشیه جلسه علنی امروز، طی یک نشست خبری گزارش هیأت حقیقت‌یاب مبنی بر بررسی وضعیت کولبران را تشریح کرد. 

وی افزود: کمیته حقیقت‌یاب بررسی وضعیت کولبران بنا به دستور ریاست مجلس تشکیل شد که چهار تن از نمایندگان به ترتیب آقایان کواکبیان و برزگر از کمیسیون امنیت و همچنین بنده و آقای محمودزاده در این کمیته عضو بودیم.

وی افزود: بازدید از پیرانشهر و مرز تمرچین بر اساس دستور کار کمیته حقیقت‌یاب از روز چهارشنبه 18 اسفند آغاز شد و این اعضا با حضور در مرز تمرچین در میان کولبران حاضر شدند.

خضری تأکید کرد: اعضای کمیته حقیقت یاب پس از حضور در میان کولبران حتی محموله کولبران را بر دوش گرفتند تا ببینند اصلا می‌توان این بارهای سنگین را حمل کنند و یا خیر که بنده هر چقدر برای برداشتن این بارها تلاش کردم نتوانستم این بار را از روی زمین بردارم لذا باید گفت که این بارها کاملا غیر استاندارد است.

خضری با اشاره به پنج مطالبه اصلی کولبران از کمیته مذکور تأکید کرد: یکی از این مطالبات مربوط به بیمه کولبران بود که بنده جا دارد از وزیر رفاه تشکر کنم که بلافاصله پس از بازدید کمیته موضوع بیمه کولبران را عملیاتی کرد.

وی با اشاره به جلسه شب گذشته کمیته حقیقت‌یاب با وزیر رفاه ادامه داد: در این جلسه تفاهم‌نامه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کولبران امضا شد که انشاء‌الله از نیمه دوم فروردین سال 1396 بحث بیمه تأمین اجتماعی کولبران در سطح استان آذربایجان غربی و پیرانشهر آماده می‌شود.

نماینده مردم پیرانشهر با بیان اینکه در حال حاضر در بین 16 الی 17 هزار کولبر در کشور مشغول به فعالیتند، بیان داشت: این تعداد از کولبران به هیچ وجه بیمه تأمین اجتماعی نداشتند که می‌تواند مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کند لذا امیدواریم قول دولت مبنی بر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کولبران به سرعت عملیاتی شود تا بتوانیم در فروردین سال 96 شاهد بیمه تأمین اجتماعی برای کولبران باشیم.
 
خضری با اشاره به سایر مطالبات کولبران مبنی بر حذف دست دلالان از کولبری گفت: این دلالان به نام کولبران و با مسئولیت ثبت بارها فعالیت می‌کنند اما پول زیادی به جیب می‌زنند؛ در واقع کولبران با تحمل مشقت و سختی مبلغی بالغ بر 40 یا 50 هزار تومان کسب می‌کنند اما سود اصلی را دلالان به نفع خود تمام می‌کنند لذا یکی از پیشنهادات کولبران این بود که حتما دست دلالان از فعالیت کولبری کوتاه شود.

وی با اشاره به سایر مطالبات کولبران در موضوع مناسب‌سازی مسیر تردد کولبری تأکید کرد: همچنین برای کولبران این امر مهم بود که بتوانند بارهای خود را از طریق وسایل نقلیه موتوری جابجا کنند نه اینکه یک فرد تحصیل کرده آن هم با مدرک لیسانس و فوق لیسانس مبادرت به حمل چنین بارهای سنگینی کنند.

خضری تأکید کرد: همچنین درباره معابری که کولبران ناچارند با کول خود باری را حمل کنند، تأکید شد تا سه الی 4 ماه آینده مناسب‌سازی محیط برای این عزیزان صورت پذیرد.

خضری با اشاره به سایر مطالبات کولبران مبنی بر توجه مسئولین به قانون مبادلات مرزی گفت: ‌قطعا این موضوع یکی از عنایات مقام معظم رهبری بوده است که از این طریق مرزنشین‌هایی که نه شغل دارند و نه خانه، بتوانند از طریق مرزها معیشت خود را تأمین کنند.

وی افزود: همچنین مقام معظم رهبری در این راستا عنایت ویژه‌ای داشتند و البته به استانداری‌ها و وزارت کشور دستور داده شده در واقع با همکاری سپاه و هنگ مرزی این معابر جهت معیشت مرزنشینان تلقی شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: متأسفانه در عمل به قانون مذکور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها توجه به این موضوع نداشته اند و اصلا افراد سودجو در واقع مجوزهای چند هزار تنی گردو، پوشاک و اقلام هدف را از مسئولین می‌گیرند لذا باید به این نکته توجه داشت که این درست تضعیف حقوق مرزنشینان است.

وی ادامه داد: ما به عنوان وکیل مردم پیگیر این مطالبات هستیم تا بتوانیم مزایای مرزنشینی را برای مرزنشینان قائل شویم نه اینکه برخی افراد سودجو همچنان دست به واردات برخی اقلام عمده بزنند.

خضری با بیان اینکه قطعا امنیت پایدار مرزها از طریق مرزنشینان تأمین خواهد شد، افزود: مرزنشینانی که در طول هشت سال دفاع مقدس هم مرزدار و هم مرزنشین بودند می‌بایست حق واقعی‌شان پرداخت شود لذا اهدای مجوز به این عزیزان یکی از این حقوق است.

وی با اشاره به مبحث تحقیق و تفحص از استانداری آذربایجان غربی مبنی بر موضوع صادرات سوخت و واردات کالا بیان داشت: در این راستا ما نامه‌ای به بازرسی کل کشور و همچنین بازرسین ویژه ریاست جمهور نوشتیم و طی این نامه به مطالبات به حق مرزنشینان اشاره کردیم.

این نماینده مجلس با اشاره به مبحث تجمیع خروج کالا از مرزها بیان داشت: قطعا فلسفه وجودی معابر این است که مرزنشینان کالایی را به داخل شهرهای مرزی می‌برند تا در آن شهرها این کالاها به صورت خرده فروشی به فروش برسد متأسفانه یک ستاد سیستمی در حال وقوع است که کالاها به صورت تجمیعی و حمل بر روی تریلی‌ها وارد مرزهای عمقی و مرکزی کشور می‌شود که این مسئله می‌تواند به تولید داخلی آسیب بزند.
 
وی افزود: لذا این مسئله قطعا می‌تواند مرزنشینان را تهی از مسافران و گردشگران کند بنابراین ما انتظار داریم کالاها به صورت خرده فروشی در همان شهرها بین کسبه و بازاریان داده شود که از این طریق شهرهای مرکزی جذابیت خود را داشته باشند.

خضری با بیان اینکه سهم مرزنشینان ار مرزنشینی تنها کولبری شده است، افزود: ‌این در حالی است ک منافع اصلی مرزنشینی به دست دلالان و افراد غیرمرزنشین داده شده است که این به شدت مورد انتقاد مردم می‌باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به شلیک گلوله به کولبران در معابر کولبری بیان داشت: متأسفانه کولبران در مرزهای مختلف جانشان را از این طریق از دست می‌دهند لذا ما معتقدیم دولت تحت قانون اساسی باید به مبحث دیه، تأمین معاش و تأمین اجتماعی آنها توجه داشته باشد.

وی با اشاره به نشست کمیته حقیقت‌یاب با مسئولین هنگ مرزی تأکید کرد: بر اساس این نشست اعضای این کمیته تأکید داشتند که باید از شلیک هر گلوله به کولبران خودداری شود لذا ما معتقدیم که این مرزنشینان در هشت سال دفاع مقدس محافظ مرزها بودند و نباید بدین نحو با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد:‌ البته ما در این جلسه گفتیم که اگر نیروهای انتظامی و نظامی به فردی مشکوک شدند می‌توانند این فرد را بازداشت کنند نه اینکه مورد اصابت گلوله قرار دهند لذا ما بعضا افرادی را داریم که گلوله می‌خورند و به نوعی خانواده‌های آنها داغدار می‌شوند که این امر می‌تواند باعث نارضایتی افکار عمومی شود بنابراین ما در این راستا قرار است فردا دوشنبه  با سردار رضایی فرمانده مرزبانی کل کشور جلسه‌ای داشته باشیم تا بر اساس این جلسه بر حفظ جان مرزنشینان تأکید کنیم.

خضری تأکید کرد: نباید هموطن ایرانی با گلوله ایرانی زخمی و مجروح شود لذا بنده معتقدم مرزنشینان ما ویترین نظام مقدس ما هستند.

وی در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی مرزنشین‌ها و کولبران که با 150 امضا در دست تهیه است، بیان داشت: بر اساس طرح مذکور، نشستی با مسئولین مرکز پژوهش‌های مجلس داشتیم که این طرح مشتمل بر یک ماده واحده و شش تبصره است.

خضری افزود:‌ تشکیل تعاونی مرزنشینان از جمله محورهای عمده طرح ساماندهی مرزنشین‌ها و کولبران است که این امر بسیار بسیار حائز اهمیت است لذا مرزنشینان بدین طریق می‌توانند مطالبات خود را تأمین کنند.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار