سفری به دنیای حیوانات + تصاویر

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز از جمله اماكن پژوهشی، تحقیقاتی و تفریحی استان فارس است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ بارها و بارها در قرآن مجید به تامل در آیات و نشانه های خلقت اشاره شده است. 

یکی از مکان ها برای مشاهده برخی از این نشانه های الهی موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز است.

 

 سفری به دنیای حیوانات + تصاویر

صدرالدین شریفی متخصص علم گیاه پزشكی از اساتید دانشگاه شیراز را باید بنیان گذار موزه تاریخ طبیعی دانست و مجموعه ای كه وی در سال های مختلف جمع آوری كرده بود ، نیاز به مكانی وسیع برای نگهداری و بازدید عموم داشت .

به این منظور در سال 1359 و به وسیله دانشگاه شیراز این موزه در زمینی به مساحت 10 هكتار مورد بهره برداری قرار گرفت .

سفری به دنیای حیوانات + تصاویر 
 

معینی کارشناس موزه گفت: ساختمان موزه در دو طبقه و شامل سالن بزرگ مركزی گنبد مانند، و دو بال جانبی و دارای زیر بنایی با 5 هزار و 800 متر مربع است .

 

سفری به دنیای حیوانات + تصاویر 

 

وی ادامه داد: موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز دارای بخش های مختلفی مانند علوم جانوری، علوم گیاهی، زمین شناسی، آناتومی و محل نمایش زیستگاه های اكولوژیكی است .

 

 سفری به دنیای حیوانات + تصاویر


این کارشناس بیان کرد: نمونه هایی که در موزه تاریخ طبیعی وجود دارند به وسیله کارشناسان و همچنین بسیاری از مردم اهدا شده اند.

معینی اظهار کرد: بیش از 99 درصد نمونه ها در این موزه بومی کشور ما است که از جمله بخش های متنوع آن گیاهی با 5 هزار و جانوری با 4 هزار نمونه است.

 سفری به دنیای حیوانات + تصاویر

وی افزود: از دیدنی های بخش آناتومی موزه می توان به اسكلت 15 متری نهنگی عظیم الجثه اشاره كرد .

این بخش از موزه بیشتر مورد استفاده دانشجویان و اساتید علوم پزشكی، دامپزشكی و زیست شناسی قرار می گیرد .

سفری به دنیای حیوانات + تصاویر

 

این کارشناس موزه تصریح کرد: از جذاب ترین بخش های موزه كه مورد توجه بازدیدكنندگان قرار می گیرد ، محل نمایش زیستگاه های اكولوژیكی است كه زیستگاه های گوناگون را از لحاظ وضعیت آب و هوایی و موقعیت آبی یا خشكی بودن محیط در قالب صحنه های طبیعی و مصنوعی نمایش می دهد .

 

سفری به دنیای حیوانات + تصاویر 
 
 


معینی گفت: بخش زمین شناسی موزه نیز خود به قسمت هایی چون كانی ها، سنگ ها و سنگواره ها تقسیم می شود .

وی ادامه داد: از بخش های جانبی موزه تاریخ طبیعی می توان به بخش كارگاه ها، بخش سمعی و بصری كتابخانه و امور بازدید اشاره كرد .

 

سفری به دنیای حیوانات + تصاویر 

این کارشناس اظهار کرد: در بخش كتابخانه انواع گوناگون كتاب های علمی در زمینه محیط زیست و حیات وحش و همچنین كتاب های مرجع در این موضوعات و نشریات طبقه بندی شده وجود دارد كه در مجموع دارای 1 هزار و 30 جلد كتاب است .


معینی افزود: بخش كارگاه ها نیز شامل كارگاه های تاكسیدرمی تهیه اسكلت جانوری، كارگاه گیاهی، كارگاه هنر و كارگاه زمین شناسی می شود .

 سفری به دنیای حیوانات + تصاویر

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز به دلیل تنوع بالای نمونه های موزه بسیار کم نظیر در کشور و حتی خاورمیانه محسوب می شود که علاوه بر بحث تحقیق و آموزش می تواند مکانی مناسب برای اوقات فراغت خانواده ها باشد.

انتهای پیام/ن

بیش از 99 درصد گونه های جانوری و گیاهی موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز بومی ایران است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار