بجنورد؛

پارک تفریحی امجکلی اولیا جرگلان

پارک تفریحی، گردشگری امجکلی اولیا در انتهای روستای آیری قایه بخش جرگلان خراسان شمالی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، یکی از مناطق بکر و دیدنی بخش جرگلان را " امجکلی اولیا "خواند و گفت: این منطقه زیبا که در روستای آیری قایه واقع شده بعد از پاسگاه مرزی این روستا و در میان دره ای زیبا قرار گرفته است.

وی گفت:بخش مرزی جرگلان در غرب بجنورد با دارا بودن 30هزار نفر جمعیت از قوم ترکمن است که طایفه های گوگلن،نخورلی،تکه، مورچلی و گرکز است است، این منطقه دارای ثروت های ملی کم نظیری همچون اسب اصیل ترکمن، قالی و قالیچه های دورو و تک روی ابریشمی و پشمی،پرورش کرم ابریشم و دارای فرهنگ غنی با آداب و رسوم خاص،غذاهای محلی،لباس های رنگارنگ ترکمنی و... می باشد.

مکان های تفریحی و گردشگری جرگلان

پارک جنگلی و تفریحی امجکلی اولیا در انتهای روستای آیری قایه ،چشمه ها و مناظر زیبای تپه آق درک با ارتفاع 1099 متر در جنوب غربی روستای قره اقاچ محمد نفس،چشمه یدی گوز در روستای کرپشلی،نوار مرزی ترکمنستان،جنگل های انبوه اطراف تخته باغلق و اطراف روستای دویدخ ،سنگهای فسیلی تخته باغلق،آبشار روستای اشتوت بالا ،سد زیبای چندیر در اطراف روستاهای علی آباد و دولان و اسمی که به تازگی آبگیری شده است.،روستای هدف گردشگری و بوم گردی دویدخ ،روستای بومگردی گز از جمله مناطق دیدنی بخش جرگلان محسوب می شود.

وی گفت: این دره زیبا را کوه ها وسخره های بلند و دیدنی احاطه کرده و چشم هر ببینده ای را به خود جذب میکند. در ظاهر داخل دره کوچک به نظر می رسد اما همین که پا به دره گذاشته شود به زیبایی آن با انبوهی از درختان انار و انجیر و انگور و زرشک و سنگ های جالب و دیدنی و همچنین گونه های گیاهی و پرندگان مختلف. از جمله کبک که زیبایی آن را دوچندان کرده مواجه می شویم . نام دیگر این مکان را " قرق امجک" نیز می گویند به معنای اینکه از چهل نقطه آن آب در حال چکیدن است و گونه گیاهی جالبی نیز دور چشمه ها را احاطه کرده و زیبایی دو چندان به آن بخشیده است.

مردم جرگلان این مکان را مقدس دانسته و به خاطر مقدس بودن این مکان مردم جرگلان هرساله نذر کرده و به زیارت آن مکان می روند و صدقات خود را در آن جا می دهند و از میوه های آن ب عنوان تبرک استفاده می کنند،ضمن اینکه بخاطر مقدس بودن آن زنان نابارور تاب هایی کوچکی نیز بر درختان موجود در آن جا درست کرده و با دعا کردن و خواستن فرزند از خدا ،صدقات خود را نیز می دهند.


پارک تفریحی امجکلی اولیا جرگلان


پارک تفریحی امجکلی اولیا جرگلان

پارک تفریحی امجکلی اولیا جرگلان

پارک تفریحی امجکلی اولیا جرگلان

پارک تفریحی امجکلی اولیا جرگلان

پارک تفریحی امجکلی اولیا جرگلان

پارک تفریحی امجکلی اولیا جرگلان



انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.