گرمسار;

شهرستان گرمسار را بهتر بشناسیم + تصاویر

شهرستان گَرمسار یکی از شهرستان های استان سمنان است که در غرب این استان قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، پریسا ذاکری کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان گرمسار  گفت: از مهمترین آثار تاریخی شهرستان گرمسار،مجموعه بناهای سیاهکوه، موزه اقوام،کاروانسرای شاه عباسی و کاروانسرای عين الرشيد است.

 کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان گرمسار در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: شهرستان گرمسار  با وسعتی برابر  5182 کیلومتر مربع غربی ترین شهرستان در استان سمنان محسوب می گرددکه از شمال به شهرستان فیروزکوه و دماوند، از  شرق به شهرستان آرادان، از غرب به استان تهران و شهرستان ورامین، از جنوب غرب به استان قم و کویر محدود است و فاصله شهر گرمسار تا مرکز استان سمنان۱۱۰ کیلومتر و تا تهران 95  کیلومتر است.
 
شهرستان گرمسار را بهتر بشناسیم + تصاویر 

وی افزود: برخی آثار تاریخی این شهرستان شامل مجموعه بناهای سیاهکوه، موزه اقوام،موزه علم و صنعت و بازارچه صنایع دستی، کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی است و همچنین از دیگر آثار این شهرستان می توان به امامزادگان طاهر و مطهر (ع)کوشک،تپه غول آباد،تپه ملک آباد،قلعه استوناوند و ....اشاره نمود،منطقه نمونه گردشگری بنه کوه نیز از مناظر طبیعی این شهرستان است.

کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی
ذاکری در توضیح این کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی با اشاره به اینکه این کاروانسرا در 20 کیلومتری شهرستان گرمسار و در یک کیلو متری  شهر ایوانکی واقع شده است افزود: پلان این کاروانسرا  4 ایوانی است،که بصورت شمالی – جنوبی بنا شده که ورودی آن از ظلع جنوبی است و  دارای سردر بسیار زیبایی است ،مصالح بکار رفته در بنا خشت و گل،آجر و سنگ است، دارای دو شاه نشین در ظلع شرقی و غربی بربالای سردر ورودی و دیگر بالای ایوان مقابل ورودی تعبیه شده است،این کاروانسرا دارای 24 حجره و 4 باره بند است، طاقهای بنا از نوع جناقی است ،همچنین در مقابل این کاروانسرا  یک آب انبار جهت استفاده مسافرین ساخته شده است و بازدید از این کاروانسرای زیبا تنها از طریق هماهنگی قبلی با اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری امکان پذیر است.
 
شهرستان گرمسار را بهتر بشناسیم + تصاویر 

امامزاده عاقب برادر بزرگوار امام رضا(ع):
کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان گرمسار همچنین درباره امامزاده عاقب این شهرستان اظهار داشت : امامزاده عاقب در فاصله 500 متری جنوب شهر ایوانکی واقع شده است و بنای اصلی و قدیمی  امامزاده بامصالح خشت ، گل احداث گردیده است که طرح این قسمت از بیرون به شکل مربع و دارای ایوانی در قسمت شمالی بنا است و سقف آن با تیرهای چوبی به صورت مسطح پوشانده شده است.
 
وی افزود:  سقف بنای اصلی امامزاده دارای گنبدی از نوع پیازی می باشد و با اندودی از ملات گچ سنتی پوشیده شده است و تمامی سطوح خارجی این قسمت از بنا با کاهگل اندود شده است.
 
معادن نمک گرمسار
مدیر موزه اقوام گرمسار همچنین در بخشی دیگر از گفتگوی خود در توضیح معادن نمک شهرستان گرمسار افزود: این معادن درکیلومتر 15 تا 25 ضلع جنوب غربی شهرستان گرمسار و در مسیر جاده آسفالت گرمسار-قم گنبدهای نمکی که  در حال حاضر بعنوان معادن نمک فعال شهرستان گرمسار است به چشم می خورد که درجه خلوصاین معادن نمک بالای 98درصداست.
 
 شهرستان گرمسار را بهتر بشناسیم + تصاویر
 
ذاکری تصریح کرد: از زیباترین این معادن می توان ازمعدن نمک کوهدشت کهن،معدن نمک سالار و معدن نمک میلادنام برد که به صورت تونل و تقریبا به طول یک ونیم کیلومتری در دل زمین امتداد دارد ودارای قندیل های زیبای نمکی است که با توجه به وجود حوضچه آب در این معادن می توان در محوریت نمک درمانی و گردشگری سلامت از این جاذبه طبیعی استفاده نمود.

کاروانسرای شاه عباسی
کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان گرمسار در توضیح کاروانسرای شاه عباسی این شهرستان گفت: این کاروانسرا در جنوب گرمسار و در دامنهای شمالی سياه کوه بنایی زیبا و پوشیده از سنگهای سفیدرنگ قرار کرفته اند که افراد محلی به آن قصر ميگويند .
 
 شهرستان گرمسار را بهتر بشناسیم + تصاویر
 
وی افزود: این کاروانسرا از مهم ترین بناهای سیاهکوه می باشد که با پلان مستطیل شکل ساخته شده است که مصالح عمده جهت ساخت این کاروانسرا سنگ می باشد و  در بخشهایی نیز از آجر استفاده شده است،بنای بيرونی اين قصر چهار گوش و دارای چند برج بادو دروازه شمالی و جنوبی است و روکار آن از سنگهای بزرگ آهکی صیقل شدة سفيد رنگ استکه از کوههای مجاور  آورده شده‌اند.
 
ذاکری اظهار داشت:  اطراف اين بنا شش برج بنا شده و سر در آن سنگبزرگ يکپارچه است و در دو طرف سردر ساختمان دو اتاق کوچک وجود دارد که گويا قراولخانه محسوب مي‌شده است.
 
وی افزود:  در کنار مدخل قصر سنگ‌هايي قرار داده بودندکه پاشنةدرِ ورودی در سوراخ آنها می‌چرخيد و درون بنا محوطة بزرگی است که گرداگرد آن بيست اتاق کوچک و يک در بدون روزن با پوشش گچيقرار گرفته است.
 
 شهرستان گرمسار را بهتر بشناسیم + تصاویر
 
کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان گرمسار با بیان اینکه نكته مهم و قابل توجه در اين بنا ، نحوه تهيه آب موردنياز ساكنان آن بوده است افزود: آب به وسيله دو مجراي روي هم ، كه مجراي زيرين از لوله‌هاي سفالين و ديگري مانند نهري سنگي از تخته سنگ‌هاي سفيد يكپارچه ساخته شده بود ، به بنا منتقل مي‌شد .
 
وی تصریح کرد: اين آب مصرفي از چشمه شاه دامنه سياه كوه به استخرهاي بزرگ مقابل بنا منتقل مي‌شد و ساختمان اين نهر آب ، براي بينندگان بسيار جالب و شگفت‌انگيز است و بناي آن يكي از شاهكارهاي عصر خود به شمار مي‌رود .
 
کاروانسرای عين الرشيد
ذاکری در توضیح کاروانسرای عين الرشيد این شهرستان همچنین گفت: اين قصر در دو کيلومتری شمال کاروانسرای  شاه عباس و درقسمت ميانی فاصله درياچه نمک وکوير بزرگ قرار گرفته است  و يک چشمه بزرگ که پراز آبشيرين است  و بين کاروانسرا و پست نگهباني شکارگاه واقع شده که آب آن از طريق جوبي که هنوز هم آثار آن باقی است به باغ درون حصاربنا ميرفته تا درختان و گل ها را سيراب کند.
 
 
 شهرستان گرمسار را بهتر بشناسیم + تصاویر

کارشناس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان گرمسار  در بخش پایانی گفتگوی خود در تشریح قصر شکارگاه (حرمسرا) گرمسار گفت: در يک کيلومتری جنوب شرقی کاروانسرای شاه عباسی, يک بنایديگر صفوی به چشم می خورد که شکارگاه یا حرمسرا ناميده می شود و ظاهرا در هنگام مسافرت خاندان سلطنتی ,حرمسرا و در ساير مواقع محل سکونت شکارچيان سلطنتی بوده است.
 
وی افزود: آب آشاميدنی اين بنا از چشمه های واقع در دامنةسياه کوه، توسط يک کانال و پس از عبور از يک دره به استخری در بيرون جبهه جنوبی حرمسرا می رسيد و پس از پر کردن آن از طريق کانالی ديگر به حوضی درداخل حرمسرامنتقل می‌شد.
 
ذاکری تصریح کرد: در نيمه جنوب غربی حرمسرا، يک تالار بزرگ و در شمال آن تالار دو ايوان وجود دارد و در شمال ايوانها دو اتاق بنا شده است , که ابتدا وجودنداشته ولی بعد ها به بنا افزوده شده است. تالارهای موجود در ضلع شمال کاملا تخریب شده اند و چنين به نظر میرسد که زلزله ای شديد باعث ویرانی آن  شده است.
انتهای پیام / د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۵۲ ۱۲ دی ۱۴۰۰
شهرستان خوب با هوای تمیز و آرامش در نزدیکی تهران و البته با زیر ساخت های خوب دسترسی را آهن و ... کشاورزی وجود رودخانه دائمی و شهرکهای صنعتی و مردمان خوب و فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
نوروز علی نیک صفت
۰۶:۳۵ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
شهرستان بسیار خوب و متنوع ای است نزدیک به پای تخت و مردم با گویش های مختلفی در آن زندگی میکنند معادن نمک آن جالب و دیدنی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
خوب بود
Netherlands
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
خوب بود ممنون