حریری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

با خرید هواپیما ایران به بهشت تبدیل نمی شود/ سرمایه‌گذار خارجی فقط با «هواپیمای نو» وارد ایران می‌شود!

عضو اتاق بازرگانی گفت: ناوگان هوایی ایران در مقابل مسافرهای معمولی ناتوان است و متأسفانه از خدمات دهی خوبی برخوردار نیست که باید برای رفع مشکلات آن فکری کرد.

با خرید هواپیما ایران به بهشت تبدیل نمی شود/ سرمایه‌گذارد خارجی فقط با «هواپیمای نو» وارد ایران می‌شود!به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دهم اسفند ماه عباس آخوندی در حاشیه بهره برداری از سامانه های هوشمند  ثبت تخلف عبور و مرور در جاده‌های کشور اعلام کرد که تا پایان سال و قبل از تعطیلات نوروز 2 فروند ایرباس 330 وارد ناوگان هوایی کشور می شود که البته این موضوع با وجود مشکلات مالی، دولتمردان ما را  سراغ هواپیماهای خارجی میلیاردی برده تا با  این هواپیماها چاره ساز و حلال مشکلات پایه ای اقتصادی کشور شوند.
 
در شرایطی که عمده افراد جامعه به جهت شرایط نامساعد اقتصادی خود برای جابجایی از یک شهر به شهر دیگر بعد از حساب و کتاب های زیاد دست آخر به بلیت اتوبوس متوصل می شوند.
 
در همین راستا با مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفتگویی انجام دادیم.
 
خرید هواپیما در حال حاضر چقدر ضروری است ؟
 
حریری: بحث تجهیز زیرساختها اعم از زمینی و هوایی و ریلی و حتی دریایی بحثی است که متأسفانه بیش از یک دهه است که در کشور مورد غفلت واقع شده که البته در خصوص صنعت هواپیمایی حدود 4 دهه است که نتوانسته ایم نوسازی کنیم این موضوع بطور اصولی شاید مستقیماً با تجارت در ارتباط نباشد اما چند امکان را از کشور می گیرد.
 
اگر ناوگان هوایی نوسازی نشود چه مشکلاتی برای کشور بهمراه دارد؟
 
حریری: برای جذب سرمایه گذار خارجی دو کار باید انجام شود؛ یکی اینکه محیط کسب و کار را باید تجهیز کرد و دیگری زیرساختهای اقتصادی را فراهم کرد در همین راستا یکی از مهمترین مسائل این است که باید دسترسی از مرکز ایران به نواحی مختلف و رفت و آمد تسهیل شود و سرعت داشته باشد وقتی زیرساختها فراهم نباشد قطعاً در جذب سرمایه گذار خارجی به مشکل بر می خوریم.
 
خرید هواپیما در شرایط کنونی چه کمکی به اقتصاد ایران می کند؟
 
حریری: ناوگان هوایی ایران در مقابل مسافرهای معمولی ناتوان است و متأسفانه از خدمات دهی خوبی برخوردار نیست بنابراین اگر بخواهیم سرمایه گذاری را در نواحی مختلف کشور گسترش دهیم و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی بخواهند از تهران به داخل یا خارج از کشور عبور و مرور کنند نیاز به نوسازی ناوگان هوایی است.
 
نوسازی ناوگان هوایی چه نقشی در جذب سرمایه گذاری ایفا می کند؟
 
حریری: زمانی که دسترسی وجود نداشته باشد امکان سرمایه گذاری  فقط به شهرهای بزرگ و عمدتاً در تهران متمرکز می شود بنابراین حتماً توسعه ناوگان هوایی به ایجاد زیرساخت بهتر برای فعالیت اقتصادی کمک می‌کند نکته مهم اینجاست که هم اکنون که فعالان اقتصادی به ایران و یا از ایران به کشورهای دیگر سفر می‌کنند در سال میلیاردها دلار به خطوط هوایی خارجی که عموماً هم مربوط به ترکیه و کشورهای محدود به خلیج فارس می شود پرداخت می کنند که این فرصتی برای کسب و کار است که متأسفانه از ایران بدلیل تحریم هایی که نمی توانستند هواپیما داشته باشند گرفته می‌شد در همین راستا مناسب است تا با  توسعه ناوگان هوایی بتوانیم فرصت کسب و کار چندین میلیارد دلاری که تاکنون از ملت ایران گرفته شده است را داشته باشیم.
 
نکته حائز اهمیت اینجاست که کشور ایران از نظر تاریخی و جغرافیایی محل طبیعی و خدادادی وصل کردن شرق به غرب دنیا و شمال به جنوب دنیا است که اگر ما در دنیا موفق به توسعه ناوگان هوایی و توسعه فرودگاه شویم  به قدری که بتوانیم ظرفیت فرودگاهی خود را افزایش دهیم می توانیم به سود اقتصادی دست یابیم از طرفی فرودگاه هر کشوری اولین تصویری را برای وارد شوندگان به آن کشور در بر خواهد داشت و اگر این تصویر تصویر بدی باشد جذابیت را برای آن سرمایه گذار از بین می برد.
 
با توجه به اینکه هم اکنون با کمبود بودجه مواجه هستیم آیا خرید هواپیما و انتقال پول به خارج از کشور در وضعیت فعلی صحیح است؟
 
حریری: باید اهم و فی الاهم کرد که یکی از این اهم ها خرید هواپیماست اما تا جایی که وزارت راه و شهرسازی در خصوص قراردادها اعلام داشته اینگونه است که بابت خرید هواپیماها پولی داده نشده و بصورت اجاره به شرط تملیک خریداری بوده است و همه اینها سرمایه هایی است که با اعتبار شرکتهای هواپیمایی خریداری شده اند به هیمن دلیل است که شرکت های هواپیمایی خصوصی به این گستردگی نتوانسته اند خریداری کنند و دولت با  اعتبار خود توانسته این کار را انجام دهد.
 
خرید هواپیماها به چه صورت است؟
 
حریری: تنها مرجع اطلاعاتی موجود در این خصوص شرکت فروشنده و شرکت خریدار است که هردو اعلام داشته اند که بصورت اجاره به شرط تملیک انجام شده است.
 
اعلام شده که یک سری از هواپیماها هستند که وارد شده اند ولی اجازه پرواز ندارند ؟
 
حریری: این موضوع شایعه است چرا که  اگر این هواپیماها در خطوط خارجی پرواز می کردند منتقدین اعلام می کردند که به درد مردم ایران نمی خورد و الان که در خطوط هوایی داخلی بکار گرفته شده اعلام می شود که اجازه پرواز خارجی ندارد وقتی هم که در خطوط خارجی به کار گرفته می شود می گویند که برای تعمیر فرستاده شده که البته باید در انتقاد راه اصولی را پیش گرفت تا انتقاد سازنده باشد.
 
 آیا با خرید هواپیما مشکلات اقتصادی حل می شود؟
 
حریری: تمام مطالب گفته شده البته به این معنا نیست که با خرید هواپیما ایران بهشت می شود اما برای رسیدن به بهشت باید جاده ساخت و راههای رسیدن به بهشت را هموار کردکه خرید هواپیما وسیله ایست برای اینکه به شرایط ایده آل برسیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار