زنجان؛

خرید آثار هنری از سوی بخش خصوصی ضعیف است

در جوامع پیشرفته 70 درصد آثار هنری توسط بخش خصوصی خریداری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ دکتر جواد بختیاری، چهره بین‌المللی هنر خوشنویسی که در اختتامیه ششمین جشنواره خوشنویسی استان زنجان سخن می‌گفت، با اشاره به این موضوع، ادامه داد : هنوز فرهنگ خرید آثار هنری در جامعه ما نهادینه نشده و در این موضوع، هنرمند مقصر نیست بلکه مقصر سیستم اجتماعی است.

وی خواستار تغییر ذائقه مردم در این خصوص از سوی دولت شده و ادامه داد: برای ارتقای هنر، این موضوع باید در سطح ملی آسیب‌شناسی شود تا جامعه بتواند هنرمند را تامین کند.

این استاد خوشنویسی فعالیت هنری را شامل سه مولفه تولید، توزیع و مصرف عنوان کرده و گفت: اگر این سه مولفه به خوبی انجام شود، فعالیت هنری به ثمر می‌رسد که در این راه، بخشی از مسئولیت به عهده هنرمند است و بخشی یه عهده جامعه و سیاست حاکم.

وی شرایط کنونی فعالیت هنری را قابل مقایسه با گذشته ندانسته و اظهار داشت: در گذشته امکان تکثیر یک اثر هنری وجود نداشت، آموزش به شیوه مستقیم بوده و حضور استاد و هنرآموز برای یادگیری و تمرین لازم بود ولی اینک با ورود اینترنت به این عرصه، می‌توان در هر نقطه کشور، از آموزش غیرمستقیم بهره‌مند شد.

دکتر بختیاری تاکید کرد: اینک آموزش غیرمستقیم جای آموزش مستقیم را گرفته است چرا که تاثیر آموزش غیرمستقم بیشتر از روش سنتی آموزش است و ذهن وادار به خلاقیت می‌شود.

وی از دسترسی همه هنرمندان به دانشگاهی بزرگی با نام اینترنت یاد کرده و گفت: هیچ آموزشی به اندازه دیدن آثار هنری موثر نیست، دانشگاه فقط می‌تواند دانش تئوری ارائه دهد که دورنی نیست پس هنرمندانی که در شهرستان‌ها حضور دارند نباید بهانه عدم دسترسی به اساتید مطرح کشوری را مطرح کنند.

این استاد پژوهشگر هنر، مولفه دوم هنر را توزیع اعلام کردهو تاکید داشت: در این حوزه مشکلات بنیادی داریم، جامعه در این حوزه به شدت مشکل دارد و بخش خصوصی حاضر به خرید آثار هنری نیست و در این شرایط کسانی که به دنبال هنر می‌روند، ارزشمند محسوب می‌شوند چرا که راه سختی را انتخاب کرده و همواره با چالش‌های مالی مواجه‌اند و این انتخاب، شجاعت می‌خواهد.

وی جمع‌شدن عده‌ای در یک فضا و فکر کردن به هنر را یک حسن دانسته و ادامه داد: در جامعه‌ای که همواره با چالش‌های بیشماری درگیر است، اگر به سمت هنر پیش برویم، جامعه را به سوی سلامت روان پیش برده‌ایم و اگر هنرمندان را پاس بداریم، روح جامعه را پالایش داده‌ایم.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.