کمالوندی: دولت زمینه ورود بخش خصوصی به صنعت هسته‌ای را فراهم کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور گفت: دولت باید زمینه را برای ورود بخش خصوصی به صنعت هسته ای فراهم کند.

کمالوندی: دولت زمینه ورود بخش خصوصی به صنعت هسته‌ای را فراهم کند
به گزارش حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، بهروز کمالوندی امروز سه شنبه در نشست تخصصی «کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی» که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، افزود: همه صنایع یک فرایند را طی می‌کنند؛ در صنعت هسته‌ای نیز این فرایند طی شد؛ ما هزینه های تحقیق و توسعه و حتی هزینه‌های سیاسی را پرداخت کرده ایم و اکنون ظرفیت بسیار بالایی در کشور ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه در این مرحله نیاز به حضور بخش خصوصی داریم گفت: تجربه همه کشورهای دنیا که از مرزهای دانش، تحقیق و توسعه و هزینه‌های پرداخت شده دولت می گذرد نشان می دهد که از یک مرحله به بعد باید این صنعت در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: بخش خصوصی در همه این زمینه ها حتی در چرخه سوخت – منهای غنی سازی – می تواند ورود پیدا کند.

وی گفت: اکتشاف، استخراج ، مباحث نیروگاهی، کاربردهای پرتو، سامانه های پرتو دهی، رادیو دارو زمینه هایی است که بخش خصوصی می تواند در آن فعالیت داشته باشد؛ به عبارتی دیگر، بخش خصوصی علاوه بر تولید می تواند در توزیع نیز ورود پیدا کند.

کمالوندی که در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی صحبت می کرد، ادامه داد: اگر تعریف اقتصاد مقاومتی این باشد که کشور در برابر تکانه ها مقاومت داشته و از بنیه داخلی قوی ای برخوردار باشد، می توانیم این طور در مورد نقطه اشتراک اقتصاد مقاومتی و برجام صحبت کنیم که برای کاهش تکانه ها، بخشی اقدامات داخلی و بخشی مربوط به سیاست خارجی است.

وی با اشاره به اینکه کار سیاست خارجی این است که تکانه های خارجی را به حداقل خود برساند، گفت: اگر چه نمی توانیم بگوییم برجام این فشارها را به طور کامل برداشت اما می توانیم بگوییم برجام این تکانه ها را به حداقل خود رساند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: دلیل اینکه ما باید به اقتصاد مقاومتی نه به عنوان یک شعار، بلکه به عنوان یک واقعیت بپردازیم؛ این است که امروزه جنگ واقعی در حوزه اقتصاد است.

وی افزود: ظرفیت نظام آن گونه نیست که دشمنان ما بتوانند مسایل خود را از حوزه نظامی حل کنند؛ چیزی شبیه روسیه؛ امروز دشمنان مسکو می خواهند به خاطر اشغال اوکراین با روسیه برخورد کنند، اما چاره ای جز اعمال تحریم اقتصادی علیه این کشور ندارند.

کمالوندی افزود: بنابراین اگر ما در جهان امروز به دنبال این هستیم که تغییرات و اصلاحاتی ایجاد کنیم قطعا زیر فشارخواهیم بود و بیشتر از همه اقتصاد ما زیر فشار خواهد بود؛ به همین دلیل باید اقتصاد ما اقتصادی مقاوم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعتقاد من این است که ایران از نظر اقتصادی ظرفیت بسیار زیادی دارد و می تواند به لحاظ اقتصادی جزو 10 کشور برتر دنیا شود، به شرط اینکه مسایل درست مدیریت شود؛ یکی از بخش های مدیریت، روابط خارجی است و قطعا با درگیری با دنیا نمی توانیم ظرفیت های بالقوه داخل را شکوفا کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار