سرمایه گذاری 50تا60 میلیارد دلاری در صنایع پتروشیمی/تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت از لایه های نفتی

وزارت نفت سال آینده 50 تا 60 میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری می کند.

سرمایه گذاری 50  تا 60 میلیارد دلاری  در صنایع پتروشیمیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان، وزیر نفت امروز در نشست اقتصاد مقاومتی در رشت اعلام کرد  : گیلان جزو 4 استان برتر کشور در اجرای طرح روستاهای فاقد بیکار است.

 بیژن نامدار زنگه با بیان اینکه در زمان کنونی بر اساس محاسبات انجام شده فقط در بخش برنج گیلان 10 هزار میلیارد تومان معادل 2/5 میلیارد دلار درآمد دارد گفت: باوجود بارندگی و آب فراوان و کشاورزی خوبی که این استان دارد پس چرا پیشرفت نمی کند ؟ 

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که ایران در طول تاریخ پیشرفت نکرده و توسعه نیافته کم آبی و دیگری حمله مکرر صحرانشینان و مغولان به این کشور بود افزود : تاریخ گواه می دهد که گیلان همیشه پر آب بوده و کسی هم به این سرزمین حمله نکرده پس چرا این استان پیشرفت نمی کند ؟

وزیر نفت تصریح کرد  : پیشنهاد می کنم مسولان استان چاره ای بیندیشند و دور نمایی را برای گیلان ترسیم کنند که با بهره گیری از هوش و ذکاوت گیلانی ها که زبانزد است و ظرفیت های بالای این استان ، گیلانی پیشرفته و آبادتر داشته باشیم.

بیژن زنگنه افزود: درست است که توسعه صنایع در استان گیلان به دلیل مشکلات زیست محیطی محدود است اما می توان با توسعه شرکت های دانش بنیان و همچنین بهره گیری بیشتر از ظرفیت های گردشگری برای توسعه ، درآمدزایی و ایجاد اشتغال این استان گام اساسی برداشت.

وی در ادامه به روند مناسب اجرای طرح قزوین – رشت و همچنین تکمیل بخش 3 و 2دهم کیلومتر از آزاد راه رشت - قزوین تا پایان سال اشاره کرد و گفت: این 2 طرح نقش مهمی درتوسعه اقتصادی و گردشگری گیلان دارد.

وزیرنفت همچنین به پرداخت 2 و نیم درصد باقیمانده مطالبات چایکاران گیلان و مازندران که سهم کارخانجات چایسازی است تاکید کرد.

بیژن نامدار زنگه در ادامه به طرح های گازرسانی در گیلان  هم اشاره کرد و گفت : 8 شهرستان گیلان در دهه فجر امسال سبز اعلام شد .

وی اعلام کرد :وزارت نفت سال آینده 50  تا 60 میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری می کند اما عمده این سرمایه گذاری ها در جنوب انجام می شود  دلیلش هم با توجه به آب بر بودن این صنعت دسترسی بیشتر و راحت تر به آب و مسیرهای آبی برای صادرات است.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه وزارت نیرو این آمادگی را دارد که تا مرز 1 میلیارد دلار در بخش صنایع پتروشیمی در رودسر و منطقه آزاد انزلی سرمایه گذاری کند تصریح کرد: قدم مهم و نخست را در این زمینه باید مسولان استانی برای پیداکردن سرمایه گذار بردارند.

بیژن نامدار زنگنه افزود: اگر سرمایه گذار بخش خصوصی 20 تا 25 درصد سرمایه گذاری کند بقیه از طریق فاینانس و اعتبارات دولتی تامین می شود.

وی تاکید کرد:در گیلان باید تلاش ها به سمت راه اندازی صنایع پتروشیمی باشد نه نفت چرا که نفت برای این استان ارزش افزوده ندارد ولی در صنایع پتروشیمی می توان با راه اندازی صنایع جانبی ایجاد اشتغال هم کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اولویت وزارت نفت در خزر کار در میادین مشترک که به دلیل رژیم حقوقی این دریا خیلی فعال نیست گفت : برای حفر چاه نفتی در خزر و توسعه یک میدان  در عمق 700، 800 متری آب ، تجربه کافی و مطمئن نداریم.

وی افزود: دریای خزر مانند آبهای آزاد نیست که بتوان به راحتی تجهیزات حفاری نفت را وارد کرد و ایران ناچار است خودش این تجهیزات را بسازد بنابراین جرات نمی کنیم کاری را تا کنون نکرده ایم انجام داده و ریسک کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: از شرکت هایی که در آب های عمیق کار کرده اند استقبال می کنیم اما تاکنون برای حفاری نفت در خزر شرکتی داوطلب نشده است.


روزانه 35 هزار بشکه نفت از لایه های نفتی تولید خواهد شد

وزیر نفت از تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت از لایه های نفتی پارس جنوبی در آینده نزدیک برای نخستین بار خبر داد.

بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه کارگروه رفع موانع تولید گیلان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در جنوب کشور چه در مناطق خشکی و چه دریا برنامه های مفصلی داشته و داریم ، اظهار کرد: بزرگترین میدان مشترک ما میدان گازی پارس جنوبی است که خوشبختانه اکنون در موقعیتی قرار گرفته ایم که از سال های آینده ، چه تولید روزانه و چه تولید تجمعی مان از همسایه مان ( قطر) عقب نیفتیم و امیدوارم که بتوانیم از آن جلو بزنیم. 

نامدار زنگنه اضافه کرد: درحوزه های خشکی نیز بیشترین تمرکزمان بر روی توسعه حوزه های نفتی مشترک یادآوران، یاران و آزادگان در غرب کارون است که تولیدش نزدیک به 280 هزار بشکه در روز است و طی سالجاری از این میزان فراتر خواهد رفت ، در میدان های کوچکتر کارهای دیگری هم داریم که دنبال می کنیم. 

وزیر نفت با اشاره به میدان نفتی سردار جنگل گفت: در منطقه خزر ، تنها منطقه کشف شده قطعی مان میدان سردار جنگل است که میدان مشترک نیست اما در میدان هایی که مشترک می دانیم هنوز با همسایه هایه مان به توافق نرسیدیم و نه آنها برداشت می کنند و نه ما برداشت می کنیم. 

وی ادامه داد: ما روی آنها ادعا داریم و فکر می کنیم در محدوده 20 درصدی اختصاصی ایران اسلامی است. 

وی با بیان اینکه سایت نفتی سردار جنگل در عمق 800 – 900 متری قرار دارد ، گفت: حداکثر عمق در آب های خلیج فارس یکصد متر است که یک غواص می تواند به راحتی کارهایش را انجام بدهد اما برای حضور در آب های 800- 900 متری نیاز به تکنولوژی مخصوص است. 

وی کار در میدان سردار جنگل را نیازمند مشارکت شرکت هایی با تجربه دانست و گفت: کارهای پیچیده و سرمایه سنگینی برای این کار نیاز است که باید تامین شود. 

وی گفت: البته امکان این را داریم که در آن منطقه در حریم منطقه گیلان یک صنعت پایه قوی برای پتروشیمی راه اندازی کنیم که اگر سرمایه گذار پیدا شود ، اجازه خوراکش را می دهیم. 

شرکت در جلسات اقتصاد مقاومتی ،کارگروه رفع موانع تولید ، نشست توسعه گردشگری و بازدید هوایی از سایت نفتی سردار جنگل رودسر از جمله برنامه های سفر یکروزه وزیر نفت به استان گیلان است. 
 
 
انتهای پیام/م.ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.