سخنگوی دولت در کنگره مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ 1

جمهوری اسلامی ایران مترقی‌ترین نگاه‌ را در زمینه توسعه‌ دارد/ بودجه فرهنگی به 7200 میلیارد تومان افزایش یافته است

کنگره مسئولان وزارت ارشاد، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و وزیر اطلاعات برگزار شد.

باید توسعه یافته شویم/ جمهوری اسلامی ایران مترقی‌ترین نگاه‌ را در این زمینه دارد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کنگره مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و وزیر اطلاعات برگزار شد.

در ابتدای مراسم نوبخت اظهار داشت: برنامه ایجاب می‌کند که از مسئولیت سازمانی‌ام سخن بگویم و آنچه که ما در سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم را در بخش فرهنگ و ارشاد عنوان کنم.

وی گفت: مسئولیتی که به ما در این سازمان تاکید شد، تصدی توسعه در جمهوری اسلامی ایران است. هر مطالبه‌ای شما از من داشته باشید، می‌تواند در ذیل سر فصل توسعه عنوان شود و این مسئولیت توسعه به سازمان برنامه و بودجه واگذار شده است. وقتی رئیس جمهور این امر را ابلاغ کرد؛ اصلا برایم قابل تفسیر نبود و من با تمام وجود معتقد بودم که توسعه سازمان به سازمانی مربوط است که حقیر، جزئی از آن هستم.
 
نوبخت گفت: امروز ما در جایگاهی هستیم که باید برای توسعه ایران تلاش کنیم. کشوری در جایگاه رفیع‌ خواهد بود که در امر توسعه جایگاهی بلند بالا داشته باشد. از این جهت ما باید توسعه یافته شویم و به همین دلیل هم رهبر معظم انقلاب، نخستین هدف را توسعه یافتگی عنوان کردند.
 
نوبخت گفت: عنوان توسعه عنوانی نوپا در عرصه اقتصاد است. ما از مفهوم رشد اقتصادی حرف می‌زدیم اما از اوایل دهه 1350 مفهوم جدیدی روایت شد که پس از در آلام فراوانی که جنگ جهانی اول و دوم داشتیم و در عصر مدرنیسم و پسامدرنیسم عده زیادی کشته شدند و خسران زیادی به راه افتاد، پس از آن مفهوم توسعه تعریف شد.

وی گفت: وقتی نسل اول توسعه پردازان از توسعه می‌گفتند، تصور می شد که اگر ثروتی تولید شود، می‌تواند باعث کاهش آلام شود و وقتی که این اتفاق نیفتاد نسل دوم نظریه‌پردازان گفتنند توسعه فقط تولید ثروت نیست؛ بلکه توسعه توزیع عادلانه آن است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: امروز ایده‌های جدیدتری در امر توسعه شکل گرفته و جمهوری اسلامی یکی از مترقی‌ترین نگاه‌ها را در این زمینه دارد. مفهوم توسعه به درون آدم‌ها رفت. به این شکل که انسان محور توسعه است و هر کسی دارای استعدادهای مختلفی است.
 
نوبخت در ادامه بیان کرد: جامعه‌ای در عرصه توسعه‌یافتگی قدم بر می‌دارد که هر کدام از افراد بتوانند در عرصه‌ای که استعداد دارند، کار کنند و به همین جهت توسعه یعنی آزادی‌خواهی که انسان با توجه به استعدادش کار کند. مهم این است که هر کس در رشته انتخابی خود با توجه به قانون اساسی کار کند.

نوبخت گفت: توسعه‌یافتگی یک هدف است و مهم این است که چه کنیم توسعه‌یافته شویم. وقتی می‌توانیم به یک جامعه توسعه‌یافته بگوییم که جامعه نه تنها در اقتصاد، بلکه در امر علم و فناوری هم پیشرفته شود. توسعه سیاسی ابعاد خاص خود را دارد و برای جمهوری اسلامی ایران موضوع دفاع و امنیت ملی مهم است .

وی گفت: امنیت جزو یکی از مهمترین فاکتورهای توسعه است؛ اما بعد دیگر توسعه که زیربنای توسعه هم است، فرهنگی است. ما فرهنگ را به عنوان یک زیرساخت می‌دانیم.
 
وی گفت: اگر فرهنگ جایگاه خود را نداشته باشد، ما هیچ‌گاه توسعه‌یافته نمی‌شویم. بودجه در معنای قانونی یک برنامه یک ساله است که قابلیت پنج تا هفت ساله شدن را دارد.

اگر من واکاوی کنم، بودجه منابع عمومی دویست و ده میلیارد تومان بود که در دولت یازدهم با افزایش حدود سی میلیاردی روبرو شد.

تورم در دوره ما از چهل درصد به زیر ده درصد تقلیل داده شد. در این دولت چهل درصد به بودجه اضافه شد؛ یعنی سالی حدود ده درصد. هم در بخش عمرانی و هم در بخش جاری.

وی گفت: بودجه جاری ما نخست در بحث امور اجتماعی یعنی کمیته امداد، بهزیستی و بعد از آن صرف آموزش پرورش و فرهنگ شد. بودجه فرهنگ در این دولت پنج هزار میلیارد تومان بود و این رقم به هفت هزار و دویست میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و درصدی از توزیع را به بخش غیر دولتی دادیم. لذا ما توجهمان به عرصه فرهنگ هست.

وی گفت: این دولت هیچ کاری نکرده باشد، همین رفع اتهام که دولت انرژی هسته‌ای را در راه نظامی صرف نمی‌کند، خیلی خوب است.

سخنگوی دولت اذعان کرد: الان آمریکا هر اقدامی انجام دهد، منزوی است؛ چون جمهوری اسلامی ایران به جای فحاشی با حوصله اثبات کرد که فعالیت هسته‌ای ایران نظامی نیست و می‌تواند از قابلیت های علمی خود بهره ببرد.

وی گفت: ما به همین شکل موفق شدیم، تحریم را بشکنیم. بیش از دو میلیون و نهصد هزار بشکه نفت را توانستیم صادر کنیم.

 
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار